Przenosimy swoją aktywność do Internetu – tak jako konsumenci, jak i przedsiębiorcy. To właśnie w e-commerce biznes upatruje swoją przyszłość. Wkroczenie do świata online zaczyna się od domeny. To Twoja firmowa wizytówka. Jaki adres wybrać dla sklepu internetowego, aby odnieść sukces?


E-commerce. Perspektywa przyszłości

Rynek e-commerce, zwłaszcza teraz w dobie pandemii, przechodzi gwałtowne zmiany. Wielu przedsiębiorców z myślą o przetrwaniu przenosi swoją działalność do sieci. Czy to początek końca biznesu off-line? Z pewnością nie, jednak każdy się zgodzi, że kanał online powinien być rozwijany równolegle z biznesem tradycyjnym. Trzeba być tam, gdzie są klienci.

Jak wskazują prognozy przedstawiane w raporcie „E-commerce w czasie pandemii” do końca 2020 roku przewiduje się niemal dwukrotnego wzrostu wartości handlu internetowego w skali globalnej.[1]


Biznes w sieci

W Twojej głowie od dawna kiełkuje pomysł założenia sklepu internetowego. Obserwujesz rynek, bieżące trendy i nawyki zakupowe konsumentów. Wiesz jedno – Twoją przyszłością jest e-commerce. Zastanawiasz się jaką domenę wybrać dla swojego sklepu internetowego? Z jakiego rozszerzenia warto skorzystać? Jedno jest pewne, domena, którą wybierzesz dla swojego projektu ma ogromne znaczenie – tak ze względu na promocję, jak i sprzedaż.

Jaka domena dla sklepu internetowego?

Domena jest jak wizytówka identyfikująca Twój biznes w sieci. To, pod jakim adresem będzie widoczna Twoja strona, stanowi bezpośredni komunikat wysyłany do klientów. Tak jak w przypadku pierwszego kontaktu z daną osobą ulegamy pierwszemu wrażeniu i przypisujemy pozytywne lub negatywne cechy (efekt halo), tak i w sieci – na podstawie adresu jesteśmy w stanie odnieść dobre lub złe wrażenie. Jaka domena sprawdzi się w Twoim przypadku?

Aby znaleźć odpowiednią domenę, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:

  • Jaki zasięg ma Twoja oferta? Na jakie rynki kierujesz swoją działalność?
    Działasz regionalnie, w całym kraju, w Unii Europejskiej, a może globalnie?
  • Jaki rodzaj usług świadczysz?
    Otwierasz sklep z odzieżą, platformę e-learningową, a może sprzedaż usług?
  • Kto jest Twoim klientem?

Przedsiębiorcy chętnie sięgają po domeny generyczne – czyli takie, które zawierają w nazwie słowa czy frazy wskazujące na daną grupę produktów, np. domeny.pl. Jeżeli prowadzisz gospodarstwo i wytwarzasz ekologiczne produkty domena www.ekologiczne-produkty.pl oddawałaby w pełni zakres Twojej działalności. Oczywiście domeny generyczne są w większości zajęte. Okazuje się, że nie zawsze warto zabiegać o nie, choćby z innym rozszerzeniem niż .pl, o czym poniżej.

Zanim zarejestrujesz domenę

Rejestrując domenę, która jednocześnie ma być Twoim wyróżnikiem powinieneś zbadać popularność nazwy.
Zdecydowałeś się na rejestrację domeny, która oddaje tożsamość Twojej marki. Jednak sam fakt nazwy zgodnej z nazwą marki – może okazać się zgubny. Dlaczego? Rejestrując witrynę, wykorzystującą popularną i chwytliwą nazwę może stać się kwestią problematyczną. Jeżeli interesujący Cię adres posiada już swojego abonenta – w innym rozszerzeniu, powinieneś się zastanowić, czy to dobry kierunek. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zamiast wyróżnić ofertę, zaszeregujesz ją sprzecznie z oczekiwaniami. Popularność użycia danego określenia pozostaje do indywidualnej oceny.

Podpowiedź:
Wpisz w Google komendę: site:buty.* by zobaczyć jak wiele domen działa z nazwą „buty”.

Sprawdzanie ilości domen z nazwą buty

Jakie rozszerzenie wybrać?

Mam już nazwę i co dalej? Jakie rozszerzenie wybrać dla sklepu internetowego? Właściciele sklepów internetowych mogą wybierać pośród domen:

  • globalnych (np. .com, .net)
  • narodowych (np. .pl, .sk, .de)
  • funkcjonalnych (np. .sklep.pl, .com.pl)
  • regionalnych (np. .slask.pl, .waw.pl)
  • nowych (np. .online, .deals, .salon)

Wybór właściwego rozszerzenia zależy od kliku czynników, o czym pisaliśmy wcześniej. Pamiętaj, że każde rozszerzenie sugeruje zawartość strony, która działa pod nim. I tak, domena .info, kojarzona jest z serwisami informacyjnymi, podczas gdy .edu zarezerwowana jest dla projektów edukacyjnych.

Propozycje domen dla sklepu:

  • domena .shop
    Branżowa końcówka, która jednocześnie klasyfikuje typ Twojej działalności? .Shop – jest w stanie połączyć wszystkie te cechy. Jest dedykowanym rozszerzeniem dla branży e-commerce. Prowadząc biznes internetowy pod szyldem domeny .shop, zapewniasz pełną informację o typie działalności dla klientów, a tym samym rozpoznawalność i właściwą identyfikację profilu działania. Przykładem może być firma 1000 Lakes, oferująca specjały regionalne. Domena 1000lakes[.]shop już w nazwie wskazuje region i charakter działalności.
  • domena .sklep.pl
    Funkcjonalne rozszerzenie ze wskazaniem rynku działania? Domena .sklep.pl to pełna informacja dla klientów. Identyfikujesz profil działania, a jednocześnie zasięg działania firmy.
  • domena .store
    Rozszerzenie .store pozwoli wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji, zachowując jednocześnie branżowy charakter obszaru działania. Polecana firmom, związanym z elektronicznym świadczeniem usług. Domena jednoznacznie identyfikuje typ Twojej działalności, a jednocześnie daje większe pole swobody przy wyborze wolnej nazwy. Jednym z przykładów jest adres medyczny[.]store, który sam mówi, z jakim charakterem produktów możemy się spotkać. Więcej ciekawych domen znajdziesz tutaj.

Domena sklepu internetowego to nasza wizytówka. Zadbaj, aby pierwszy kontakt potencjalnego klienta z witryną był początkiem długotrwałej relacji – budowania zaangażowania i lojalności. Domena .pl – cieszy się niesłabnącym powodzeniem, ale coraz większego znaczenia nabierają rozszerzenia funkcjonalne i nowe, które już zawierają w sobie informacje o charakterystyce firmy.

Zakładasz sklep internetowy? Te rozwiązania mogą Ci się przydać: hosting www, kreator stron www, kreator nazw, a także certyfikat SSL.

Źródło:
[1] https://eizba.pl/content/uploads/2020/03/E-commerce-w-czasie-kryzysu-2020.pdf

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 3

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Budmat ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Budmat - ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Innowacje techniczne w połączeniu z estetyką. Funkcjonalność w parze z designem. Czy takie założenia dla biznesu mają rację bytu? Nasz Klient, firma Budmat udowadnia, że taka mieszanka jest możliwa

Czytaj dalej >>
DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

Codziennie wysyłamy globalnie setki tysięcy maili. Korespondencja mailowa zrewolucjonizowała komunikację. Bezpieczeństwo, słowo klucz nabiera szczególnego znaczenia. Poznaj rekord DMARC.

Czytaj dalej >>
Jak stworzyć nazwę? Poradnik

Jak stworzyć nazwę i wyróżnić swoje usługi?

Nazwa, powinna być…no właśnie? Jaka powinna być nazwa produktu/usługi/witryny? Czy proces tworzenia nazwy jest trudny? Gdzie szukać inspiracji? Co jest trendy, a co passe? Pobierz poradnik.

Czytaj dalej >>