Międzynarodowy adres dla Twojej działalności? Domena .eu to jedna z najchętniej rejestrowanych domen na świecie [1]. Dynamiczny wzrost jej popularności wśród Europejczyków stał się punktem wyjścia dla wzmocnienia bezpieczeństwa. O tym, jak rozwijała się domena .eu i jakie priorytety w zakresie jej bezpiecznego użytkowania wprowadza EURid, przeczytasz w naszym wpisie.

Domena .eu – podbija świat

Domena europejska to jedna z najchętniej rejestrowanych domen na świecie. Jak czytamy w sprawozdaniu Komisji Dla Parlamentu Europejskiego i Rady z 2020 roku, domena .eu jest siódmą największą domeną ccTLD. [2]

Została wprowadzona w 2005 roku. Na dzień dzisiejszy liczba zarejestrowanych adresów z .eu wynosi 3 687 287. Najwięcej adresów europejskich zarejestrowano w Niemczech, Holandii oraz Francji. Przeprowadzone przez EURid badania w ubiegłym roku jasno wskazały, że .eu jest chętnie wykorzystywana przez takie branże, jak: handel, produkcja, czy szeroko rozumianą branżę IT.

Historia domeny .eu

Jak zarejestrować domenę .eu?

Od 2006 roku domena .eu jest dostępna dla wszystkich związanych z rynkiem europejskim. Początkowo przywilej ten posiadały jedynie instytucje publiczne działające na terenie UE oraz organizacje posiadające prawa do znaków towarowych. Obecnie możliwość rejestracji europejskiej domeny jest dostępna dla obywateli Unii Europejskiej, niezależnie od miejsca zamieszkania a także przedsiębiorstw i organizacji, mających siedzibę w Unii Europejskiej lub EOG. O rejestrację domeny .eu mogą ubiegać się także osoby fizyczne, nie będące obywatelami UE, ale będące rezydentami państwa członkowskiego lub EOG.


EurID wzmacnia bezpieczeństwo domeny .eu

W obliczu rosnącej konkurencji rejestr .eu w coraz większym stopniu kładzie nacisk na jakość usług i bezpieczeństwo. W tym miejscu dodać, że w 2010 to właśnie EURid, jako pierwszy na świecie wprowadził protokół DNSSEC.

Bezpieczeństwo domeny .eu: DNSSEC, APEWS

Protokół DNSSEC

DNSSEC (ang. DomainName System Security Extensions), mówiąc krótko to dodatkowe zabezpieczenie domeny. Polega na tym, że użytkownik wpisując nazwę danej domeny, trafia rzeczywiście pod wskazany adres. Za pomocą DNSSEC, każda odpowiedź z serwera jest uwierzytelniania poprzez użycie klucza prywatnego i publicznego. Dzięki tym działaniom użytkownik ma pewność, że trafia na wiarygodną stronę, a jego dane są bezpieczne.

APEWS

APEWS, czyli system wczesnego ostrzegania i zapobiegania nadużyciom nazw domenowych to kolejny głos w dyskusji, zainicjowany przez EURid. Oparty na sztucznej inteligencji (AI) system ma za zadanie wykrywać i automatycznie zawieszać wątpliwe nazwy z domeną .eu. Przypomnijmy, że sytuacja nasiliła się zwłaszcza w okresie sytuacji związanej z COVID-19. Zanotowano wówczas rekordową ilość rejestracji domen, które zamiast szerzenia informacji nakręcały społeczną spiralę strachu. Więcej na temat przeczytasz w poniższym artykule:

Skuteczność systemu przekłada się w danych. Od momentu wdrożenia APEWS, czyli od stycznia 2018 r., system poprawnie zidentyfikował już ponad 60 000 złośliwych rejestracji nazw z domeną .eu.

Współpraca EUIPO i EURID

Kolejnym przejawem działania jest ogłoszona w maju ubiegłego roku współpraca EURid z EUIPO.

EURid, rejestr nazw domen .eu, wraz z EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) podjęły współpracę, aby jeszcze ściślej wzmacniać bezpieczeństwo i wspierać obywateli Unii Europejskiej. Wzajemna kooperacja dotyczy ochrony systemu własności intelektualnej. Jak czytamy, sytuacja dotyczy zwłaszcza startup-ów. Działanie będzie miało na celu zabezpieczenie marki (znak towarowy), jak i domeny w sposób kompleksowy.[3]

Jak to wygląda?

Zgłaszając znak towarowy na teren UE klient EUIPO jest informowany czy znak ten jest także używany jako nazwa domeny. Jednocześnie osoby wnioskujące o zarejestrowanie domeny .eu, jak i już jej abonenci mogą również ustawić ostrzeżenia, aby otrzymywać informacje o zarejestrowaniu nazwy domeny .eu pasującej do ich znaku towarowego. To rozwiązanie ma na celu kompleksową ochronę klienta – począwszy od rejestracji znaku towarowego, a skończywszy na ich działalności online.

Bezpieczeństwo i satysfakcja abonentów to priorytety stawiane i nieustannie rozwijane na rynku europejskim. Satysfakcja abonentów przejawia się w liczbach. Przypomnijmy, że rejestracja domeny.eu zbliża się powoli do liczby 4 milionów adresów.

Szukasz inspiracji dla adresu internetowego z .eu? Sprawdź nasz kreator nazw, gdzie w zaledwie chwilę otrzymasz szereg gotowych propozycji.

Źródło:
[1] https://research.domaintools.com/statistics/tld-counts/
[2] https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2020/PL/COM-2020-63-F1-PL-MAIN-PART-1.PDF
[3] https://eurid.eu/pl/aktualnosci/euipo-and-eurid-benefit-smes/
https://eurid.eu/en/welcome-to-eurid/statistics/

Jak podobał Ci się ten artykuł?
4.3 Liczba ocen: 6
Komentarze
  • Wiele osób trochę sceptycznie, a nawet lekceważąco podchodzi do domen z rozszerzeniem EU, moim zdaniem jest to świetna wizytówka dla firmy. Oznacza bowiem zasięg europejski. Dodatkowo taka domena nie jest „przypisana” do żadnego kraju, a tym samym do konkretnego języka urzędowego danego kraju. Na domenie EU można śmiało pisać bloga w wybranym języku, jednego z krajów do Unii Europejskiej. Pozdrawiam

    • Panie Andrzeju, dziękujemy za opinię! Mamy nadzieję, że dynamika rejestracji domeny .eu będzie wzrastać! .EUropejski adres ze względu na swój ponadnarodowy charakter wydaje się świetnym pomysłem, na podkreślenie zasięgu działania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Bezpieczeństwo

Domena .eu. Europejskie standardy bezpieczeństwa.

Domena .eu - europejskie standardy bezpieczeństwa

Domena europejska to jedna z najchętniej rejestrowanych domen na świecie. Jak rozwijała się domena .eu i jakie priorytety w zakresie jej bezpiecznego użytkowania wprowadza EURid?

Czytaj dalej >>

Dr Irena Eris - sukces pisany pasją

Wiedza, determinacja, a przede wszystkim pasja to motywacja, która nakręca do działania. Maksyma, którą od lat wyznaje założycielka marki Dr Irena Eris, pozwoliła przekuć idee w sukces i stać się wiodącą marką kosmetyczną na mapie Europy.

Czytaj dalej >>
Gastop - od lokalnej firmy do międzynarodowej ekspansji.

Ile potrzeba domen, żeby podbić świat?

Zobacz historię sukcesu naszego Klienta. Firma GASTOP rozpoczęła swoją działalność w 1996 r., kiedy Internet w Polsce dopiero raczkował. Jak spółka wykorzystała nowe możliwości? Jak ważna jest współpraca z zaufanymi partnerami biznesowymi?

Czytaj dalej >>