Domena .pl świętuje kolejne urodziny. 30 lipca 1990 roku, IANA (Internet Assigned Numbers Authority) wprowadził domenę .pl (ccTLD), aby rok później zarejestrować pierwsze adresy internetowe. Obecnie funkcję rejestru domeny pełni NASK. Zobaczcie pokrótce, jak rozwijało się nasze krajowe rozszerzenie na przestrzeni lat.


[Aktualizacja: 06.2021 r.]

Początki domeny .pl

Początki rejestracji domeny .pl związane były ze środowiskiem akademickim. W tym samym roku powstała pierwsza strona internetowa w html, a rok później wysłano pierwszą wiadomość e-mail z Uniwersytetu Warszawskiego do Kopenhagi. Za pierwszą zarejestrowaną subdomenę uważa się .pwr.pl – należącą do Politechniki Wrocławskiej. Niespełna kilka miesięcy później, bo w kwietniu 1991 roku powstały adresy: uj.edu.pl, ut.edu.pl, czy astrouw.edu.pl. Podążając dalej po kartach historii domeny .pl, nalezy uwzględnić 2013 rok – od tego momentu mamy możliwość rejestracji domeny IDN. Internationalized Domain Name (IDN), to określenie domeny, która w swoim adresie wykorzystuje znaki diakrytyczne. Tak więc, rejestrując domenę z obsługą IDN jesteśmy w stanie zachować oryginalne brzmienie nazw, wykorzystujących takie znaki jak: ę, ą, ó, ś, ł, ż, ź, ć, ń. Warto dodać, że NASK jest pierwszym rejestrem w Europie, a także jednym z pierwszych na świecie, który uruchomił taką usługę.
Z początkiem 2020 roku, wyłączono możliwość rezerwacji domeny .pl na okres 14 dni.

Historia domeny .pl

Domena .pl. Mocna pozycja

Domena .pl powstała w 1990 roku, niespełna 18 lat później notuje ponad 1 000 000 zarejestrowanych adresów internetowych. Liczbę tą podwaja w 2011 roku. Obecnie liczba rejestracji domeny .pl wynosi 2 499 036, co plasuje polską domenę na 6. miejscu w Europie i na 10. miejscu na świecie wśród domen krajowych. Znajduję się tuż za Włochami. Tylko w ostatnim kwartale tego roku zarejestrowano blisko 200 tysięcy nowych adresów internetowych w domenie .pl. Była też najchętniej wybieranym i najczęściej rejestrowanym rozszerzeniem w 2020 roku w domeny.pl.

Domena .pl jedną z najczęściej rejestrowanych domen w Europie

W raporcie Domain Global Report za 2020 rok czytamy o silnej pozycji domen krajowych. Co więcej, domeny ccTLD stanowią nadal alternatywę dla rejestracji domeny .com. Domena internetowa .pl to szóste najczęściej rejestrowane krajowe rozszerzenie w Europie.

Ranking popularności domen krajowych

Transakcje, które przeszły do historii

Transakcje na rynku domen sięgają od kilku tysięcy, do ponad kilkudziesięciu milionów! W determinacji do posiadania danego adresu przedsiębiorcy są skłonni zawierać umowy opiewające na ośmiocyfrowe kwoty! Wszystko, aby stać się abonentem wymarzonego adresu internetowego.

Jedną z najdroższych transakcji w historii w ujęciu globalnym jest adres lasvegas[.]com, gdzie sprzedaż dobiła kwoty 90 000 000 $. Transakcji sprzedaż-kupno nie brakuje także na rynku polskim.
Warto wspomnieć o nabyciu domeny z 2011 roku. Sieć komórkowa Play odkupiła domenę play.pl. Transakcję wyceniono na 2 000 000 zł. Kolejną z transakcji dobiegających siedmiocyfrowej kwoty było kupno domeny co.pl. Wyceniono ją na kwotę jednego miliona złotych.

31 – letnia dziś domena .pl wciąż jest najczęściej i najchętniej wybieranym rozszerzeniem na naszym rodzimym rynku. Dziś to ponad 2 000 000 adresów internetowych, co czyni ją 6 najczęściej rejestrowaną ccTLD w Europie. Zarejestrowałeś domenę .pl? Pamiętasz jaka była Twoja pierwsza domena z polskim rozszerzeniem? A może niezmiennie jest ona nią nadal?

Chcesz stworzyć swój adres w domenie .pl? Skorzystaj z naszego kreatora nazw i zainspiruj się gotowymi rozwiązaniami.

Źródło:
https://www.sidn.nl/downloads/59TDj5jUtLH8FeC7XOptG3/1795894a2bb7ff5e19782d454de0900c/Global_Domain_Report_2020_Sedo.pdf

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 6

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Budmat ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Budmat - ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Innowacje techniczne w połączeniu z estetyką. Funkcjonalność w parze z designem. Czy takie założenia dla biznesu mają rację bytu? Nasz Klient, firma Budmat udowadnia, że taka mieszanka jest możliwa

Czytaj dalej >>
DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

Codziennie wysyłamy globalnie setki tysięcy maili. Korespondencja mailowa zrewolucjonizowała komunikację. Bezpieczeństwo, słowo klucz nabiera szczególnego znaczenia. Poznaj rekord DMARC.

Czytaj dalej >>
Jak stworzyć nazwę? Poradnik

Jak stworzyć nazwę i wyróżnić swoje usługi?

Nazwa, powinna być…no właśnie? Jaka powinna być nazwa produktu/usługi/witryny? Czy proces tworzenia nazwy jest trudny? Gdzie szukać inspiracji? Co jest trendy, a co passe? Pobierz poradnik.

Czytaj dalej >>