30 lipca 1990 roku, IANA (Internet Assigned Numbers Authority) wprowadził domenę .pl (ccTLD), aby rok później zarejestrować pierwsze adresy internetowe. Obecnie funkcję rejestru domeny pełni NASK. Zobaczcie pokrótce, jak rozwijało się nasze krajowe rozszerzenie na przestrzeni lat.


Początki domeny .pl

Początki rejestracji domeny .pl związane były ze środowiskiem akademickim. W tym samym roku powstała pierwsza strona internetowa w html, a rok później wysłano pierwszą wiadomość e-mail z Uniwersytetu Warszawskiego do Kopenhagi. Za pierwszą zarejestrowaną subdomenę uważa się .pwr.pl – należącą do Politechniki Wrocławskiej. Niespełna kilka miesięcy później, bo w kwietniu 1991 roku powstały adresy: uj.edu.pl, ut.edu.pl, czy astrouw.edu.pl. Podążając dalej po kartach historii domeny .pl, nalezy uwzględnić 2013 rok – od tego momentu mamy możliwość rejestracji domeny IDN. Internationalized Domain Name (IDN), to określenie domeny, która w swoim adresie wykorzystuje znaki diakrytyczne. Tak więc, rejestrując domenę z obsługą IDN jesteśmy w stanie zachować oryginalne brzmienie nazw, wykorzystujących takie znaki jak: ę, ą, ó, ś, ł, ż, ź, ć, ń. Warto dodać, że NASK jest pierwszym rejestrem w Europie, a także jednym z pierwszych na świecie, który uruchomił taką usługę.
Z początkiem 2020 roku, wyłączono możliwość rezerwacji domeny .pl na okres 14 dni.

Historia domeny .pl

Mocna pozycja domeny

Domena .pl powstała w 1990 roku, niespełna 18 lat później notuje ponad 1 000 000 zarejestrowanych adresów internetowych. Liczbę tą podwaja w 2011 roku. Obecnie liczba rejestracji domeny .pl wynosi 2 298 085, co plasuje polską domenę na 6. miejscu w Europie i na 10. miejscu na świecie wśród domen krajowych. Znajduję się tuż za Włochami. Tylko w ostatnim kwartale tego roku zarejestrowano 196 124 nowych adresów internetowych w domenie .pl. Była też najchętniej wybieranym i najczęściej rejestrowanym rozszerzeniem w 2019 roku w domeny.pl.


Transakcje, które przeszły do historii

Transakcje na rynku domen sięgają od kilku tysięcy, do ponad kilkudziesięciu milionów! W determinacji do posiadania danego adresu przedsiębiorcy są skłonni zawierać umowy opiewające na ośmiocyfrowe kwoty! Wszystko, aby stać się abonentem wymarzonego adresu internetowego.

Jedną z najdroższych transakcji w historii w ujęciu globalnym jest adres lasvegas[.]com, gdzie sprzedaż dobiła kwoty 90 000 000 $. Transakcji sprzedaż-kupno nie brakuje także na rynku polskim.
Warto wspomnieć o nabyciu domeny z 2011 roku. Sieć komórkowa Play odkupiła domenę play.pl. Transakcję wyceniono na 2 000 000 zł. Kolejną z transakcji dobiegających siedmiocyfrowej kwoty było kupno domeny co.pl. Wyceniono ją na kwotę jednego miliona złotych.

30 – letnia dziś domena .pl wciąż jest najczęściej i najchętniej wybieranym rozszerzeniem na naszym rodzimym rynku. Dziś to ponad 2 000 000 adresów internetowych, co czyni ją 6 najczęściej rejestrowaną ccTLD w Europie. Zarejestrowałeś domenę .pl? Pamiętasz jaka była Twoja pierwsza domena z polskim rozszerzeniem? A może niezmiennie jest ona nią nadal?

Chcesz stworzyć swój adres w domenie .pl? Skorzystaj z naszego kreatora nazw i zainspiruj się gotowymi rozwiązaniami.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu?

Jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu?

Budując i rozwijając swoją ofertę, zależy Ci aby domena była dostępna 24h, a kontakt z Klientami poprzez skrzynkę mailową skuteczny i szybki. Niekiedy zdarzyć się może, że domena znalazła się na liście spamu.

Czytaj dalej >>
Ciekawe transakcje na rynku domen

Ciekawe transakcje na rynku domen

Wydaje Ci się, że rejestracja domeny internetowej to tylko niezbędny element obecności online? Stawiasz stronę i potrzebujesz domeny. Otóż nie! O tym, że domena może być dobrym sposobem na biznes mówią wartości transakcji, które odnotowujemy na rynku domen. Zobacz najciekawsze.

Czytaj dalej >>
Itaka. Świadomie do celu

Itaka. Świadomie do celu

Itaka od 32 lat kreuje dla nas niezapomniane doświadczenia podróżnicze. Zaszczytny tytuł lidera wśród polskich biur podróży zobowiązuje do ciągłego poszerzania portfolio usług. Nie mniej ważna jest świadoma obecność w sieci i ciągłe podejmowanie działań wspierających bezpieczeństwo użytkowników.

Czytaj dalej >>