Co znajdziesz w tym artykule:
Prowadzisz lokalny biznes? Sprzedajesz bądź wykonujesz usługi lokalne? Zastanawiasz się, jaka domena będzie właściwa dla Ciebie. Czy domena .pl to zawsze najlepszy wybór? Przeczytaj kiedy sięgnąć po domenę regionalną.
Domeny regionalne
Domeny regionalne plasują się pomiędzy domenami narodowymi (ccTLD), a domenami funkcjonalnymi (gTLD). Domena regionalna jest idealnym rozwiązaniem dla firm lokalnych. Jeżeli działasz w danym regionie, prowadzisz biznes dla określonej grupy klientów, warto już na tym etapie podkreślać swój regionalizm. Domeny regionalne tworzone są dla większości miast i województw. Co to oznacza w praktyce? Jeżeli prowadzisz lokalną cukiernię w Katowicach, a rynek Twojego działania obejmuje właśnie to miasto – adres internetowy mógłby wyglądać w ten sposób www.nazwacukierni.pl. Jeżeli natomiast oprócz Katowic, otworzyłeś punkty w Bytomiu i Opolu i chcesz identyfikować się ze Śląskiem, możesz skorzystać z domeny www.nazwacukierni.slask.pl. Co zyskujesz? Podkreślasz zasięg działania, informujesz klientów o obszarze działalności.
Najpopularniejsze domeny regionalne

Domena .pl czy regionalna?
Chciałoby się rzec, królowa polskiego Internetu jest tylko jedna. Nasza narodowa „PL-ka” to wciąż numer 1 wśród domen internetowych. Ta domena krajowa najwyższego rzędu (ccTLD) powstała w 1990 roku, posiada już ponad 2 mln abonentów. Tylko w ostatnim roku adres internetowy w domenie .pl zarejestrowano 814 420 razy.
Którą domenę wybrać? Domenę .pl czy domenę regionalną? Domena .pl cieszy się niesłabnącym zaufaniem, podczas gdy domena regionalna pozwala podkreślić regionalny charakter usług. Nierzadko zdarza się tak, iż pomimo lokalnej działalności – chcesz zarejestrować adres w domenie .pl. Popularność tej domeny sprawia, że adres może mieć już swojego abonenta. Co wtedy? Postaw na region! Do wyboru masz zarówno domeny związane z województwem, jak również te z danym miastem.
Kiedy wybrać domenę regionalną?
Zastanawiasz się, kiedy domena regionalna będzie właściwą internetową wizytówką Twojej firmy. Zanim podejmiesz decyzję o wyborze domeny, powinieneś odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Na jakim rynku będziesz operował? Jaki będzie realny zasięg Twojej oferty?
- Kim jest Twoja grupa docelowa? Do kogo kierujesz ofertę?
- Jaka jest Twoja strategia promocji?
Jak pokazują ogólnoświatowe trendy, doceniamy i sięgamy po te produkty, które są nam dobrze znane. Znaczenia nabiera nie tylko marka, ale kraj pochodzenia. Przyjmując tą perspektywę, domeny regionalne nabierają nowej funkcji. Firmy w swoich komunikatach podkreślają lokalny charakter marki. Biorąc pod uwagę, że produkty regionalne, mają często swój unikatowy wydźwięk, tradycję i historię – domena regionalna jest w stanie oddać wszystkie te funkcje.
Jaką nazwę domeny wybrać?
Domeny regionalne identyfikują Twoją firmę z danym regionem. Bazując na rozszerzeniu regionalnym wskazujesz zasięg działalności. Dlatego też adres internetowy powinien być powiązany z Twoją ofertą i obszarem działania. Rejestrując adres składający się ze słów kluczowych oraz nazwy miasta – Twoja domena będzie również osiągać wyższy CTR (współczynnik klikalności) w wynikach wyszukiwania Google. Podążając naszym przykładem. Zastanów się jak wpisujesz zapytanie w wyszukiwarkę. Czy to jest cukiernia, czy cukiernia z dodatkiem nazwy miasta? Jakie wyniki zyskają Twoją uwagę – i kliknięcie?
Domena regionalna. Dlaczego warto?
Domena regionalna to jedna z możliwości zaprezentowania internetowej siedziby Twojej marki. Stanowi alternatywę dla najpopularniejszej domeny .pl. Stanowi zarazem silną personalizację i identyfikację zasięgu Twoich usług. Decydując się na rejestrację adresu internetowego z rozszerzeniem regionalnym:
- identyfikujesz firmę z zasięgiem działania,
- podkreślasz lokalność produktów.
Stawiając na lokalny charakter usług, podkreślając walory danego miejsca warto w tym momencie sięgnąć po domenę regionalną. To prosty sposób na wyróżnienie swojej oferty i skierowanie jej do konkretnego odbiorcy. Zarejestrowałeś domenę regionalną? Pochwal się adresem w komentarzu.