Co znajdziesz w tym artykule:
Budowanie wizerunku marki jest niezwykle ważne. Poznaj 5 istotnych wskazówek, aby wyróżnić się z tłumu. Daj odczuć swoim użytkownikom, że Twoja marka znaczy o wiele więcej niż tylko logo. Aby zrozumieć jej znaczenie, przygotowaliśmy w przystępny sposób czytelne podsumowanie w formie infografiki. Zapytacie, dlaczego infografika, a nie artykuł? Wyjaśnienie znajduje się poniżej.
Wyróżnij swoją markę
Przekazywanie złożonych informacji najlepiej sprawdzi się poprzez wizualne przedstawienie treści. Odbiorca łatwiej zrozumie zależności, gdy wykorzystasz w tym celu obrazy, ilustracje, ikony, tabele itd. To właśnie za pomocą grafik dotrzesz ze swoim przekazem do Klientów i sprawisz, że stanie się on bardziej trafny i pomoże w jego interpretacji. Stworzenie infografiki pomoże lepiej zrozumieć poruszane zagadnienia.
Żyjemy w czasach, kiedy to właśnie obraz i inne elementy graficzne stają się chętniej konsumowane przez odbiorców niż treść. Przyjęło się również takie stwierdzenie, jak społeczeństwo obrazkowe. Oznacza ono, że łatwiej wchodzimy w interakcję, gdy mówi się do nas obrazem. Bardziej cenimy wizualizację i jest ona dla nas łatwiejsza w odbiorze. Wiele z tego, co wiemy o neurologii, potwierdza, że nasze mózgi wyraźniej wychwytują informacje przekazywane za pośrednictwem obrazów, łatwiej niż gdy są one dostarczane w postaci sekwencyjnego tekstu lub liczb.
Mówią też o tym wyniki badań. 93% naszej komunikacji to komunikacja niewerbalna. 90% informacji przesyłanych do mózgu to informacje wizualne. Jednocześnie nasz mózg radzi sobie z nimi szybciej niż miałoby to miejsce z tekstem. Co więcej, pamiętamy 80% z tego co widzimy, a jedynie 20% z tego co czytamy. [1]
Wizualne przedstawianie informacji
W przypadku ogromnej ilości informacji chcemy przekazać je tak, aby utrzymać zainteresowanie użytkowników. Czasami jest to na prawdę wyzwanie i szukamy inspiracji i technologii, która by nam to umożliwiała. Sięgamy po różne narzędzia: zarówno te związane z eskpozycją samej treści jak i projektujemy materiały wizualne – tak, aby w prosty sposób dzielić się informacjami. Specjalistyczna wiedza, trudny temat wymagają lekkiej formy. Możesz przedstawiać poszczególne elementy materiału w sposób graficzny. Ciekawa wizualnie informacja sprawi, że z jednej strony istotne informacje będą w zasięgu wzroku, z drugiej zaś taka forma będzie bardziej przydatna do zapamiętania dla odbiorców.
Infografika
Infografiki to wizualnie przedstawione dane lub informacje na określony temat. Wykorzystują zasady projektowania, wykresy, mapy, diagramy, ikony, logo i kolory, aby jak najskuteczniej oddać przekaz. Infografika to narzędzie, poprzez której wykorzystanie jesteśmy w stanie lepiej przyswoić dane i je zapamiętać.
Infografikę można tworzyć w różnych formatach (statycznych lub animowanych), o dowolnej tematyce i do wielu różnych celów. Może być bardzo przydatna w przekazywaniu sposobu, w jaki mózg przetwarza dane i pomaga łatwiej przetwarzać wiedzę różnego rodzaju bez konieczności specjalistycznego rozumienia danego tematu. Wyjaśnienia stają się znacznie bardziej intuicyjne, gdy są skorelowane na diagramie pokazującym, jak jedno pojęcie jest powiązane z drugim. Stosujemy to nie tylko jako porównanie, ale ciąg przyczynowo-skutkowy.
Infografiki są niezbędne do zrozumienia złożonych informacji. Jeżeli piszemy artykuł, jest on obszerny, a temat dość złożony, już tutaj musimy skupić uwagę i wykazać się otwartością umysłu. Aby przekaz był czytelny z pomocą przychodzą grafiki.
Infografiki są bardzo skutecznym sposobem łatwego przekazywania złożonych danych lub skomplikowanych zależności na określone tematy. Możesz wykorzystać je także aby zaprezentować wynik pracy, czyli podsumować najważniejsze kwestie. Projektanci przekształcają gęste bloki informacji, takie jak problemy społeczne, w ekspresyjną wizualną sieć płynnej treści. Słowa przekazywane są obrazem. Za pomocą elementów wizualnych przekazujesz złożone dane w sposób zrozumiały. Głównym celem infografiki jest praktyczne i łatwe przedstawianie trudnych informacji. Dłuższy tekst zostaje zastąpiony elementami graficznymi. Za pomocą obrazów, mapy możesz opowiedzieć historię i umożliwić łatwiejszy przepływ informacji.
Dobra infografika, czyli jaka?
Projektując infografiki należy zadbać o to, aby zawierały one więcej materiałów wizualnych niż ogólnego tekstu. Ważne jest, aby podać jak najwięcej informacji i danych w samej formie wizualnej, aby zachować wiarygodność i przejrzystość projektu. Trzeba nie tylko sprawić, aby infografika była przyjemna dla oka, ale także utrzymać zaangażowanie czytelnika przez cały czas prezentacji swojego pomysłu. W zależności od stylu i tonu głosu marki, infografiki mogą mieć różnorodny charakter.
Infografiki powinny być wykorzystywane do pokazywania trendów, statystyk, które w przeciwnym razie (tekst) spowodowałyby wyłączenie czytelnika. Powinien posiadać dodatkowe dane wizualne w postaci obrazów i diagramów. Dostępne informacje powinny być łatwo dostępne dla osób, które mogą nawet nie rzucić okiem na tekst (pomyśl o przykładowym komponencie).
Pomysł i design to dwa podstawowe atrybuty dobrej infografiki. Zasady tworzenia infografiki bazują na najważniejszych informacjach. Za pomocą wizualizacji w przejrzysty sposób przekazujesz to, co istotne. Nie umieszczaj na infografice zbyt wielu słów i upewnij się, że są atrakcyjne wizualnie. Zależy Ci przecież na dotarciu do odbiorców. Proces tworzenia infografik wymaga integracji kilku elementów:
- przemyślany projekt graficzny
Ważnym elementem jest tutaj określenie grupy docelowej i kanału na którym infografika będzie publikowania. Zupełnie inaczej może wyglądać to w mediach społecznościowych, a inaczej na Twoim blogu. - kolorystyka związana z brandem
Gdy tworzysz infografikę, wykorzystaj firmowy key visual. Stosuj kolorystykę, fonty i style, które w rzeczywistości wykorzystywane są w projektach, aby upewniać odbiorcę, że jest we właściwym miejscu. - dobry stosunek ilości treści (danych) do projektu
Wizualne przedstawienie informacji wymaga zapoznania się z danymi i pokazania zawartości w sposób przykuwający uwagę. Zachowaj równowagę pomiędzy treścią a grafiką. Najważniejsze informacje zamieść w skondensowany sposób. - proste elementy graficzne
Rozbudowane dane, dane liczbowe czy dane statystyczne możesz pokazywać za pomocą diagramów, obrazów, graficznych statystyk.
Po co infografika?
Wizualizacja danych to najlepsza forma dla przekazywania złożonych informacji. Wszędzie tam, gdzie jest potrzebna wiedza podana w odbiorcy w sposób łatwy do przyswojenia, pojawia się i ona – infografika bazująca na ilustracji i prezentacji różnego typu statystyk, faktów etc. Infografiki używane są komunikacji i pokazują w sposób przystępny zachodzące zależności.
Gdzie wykorzystuje się infografiki?
Grafika wpływa na lekkość odbioru informacji. Wizualizacje wspomagają wiele dziedzin, poprawiając doświadczenia użytkowników. Przykłady ich użycia możemy znaleźć szeroko w sieci niemal na każdym kroku: zarówno w portalach społecznościowych, na blogu na stronie www. Dobrym pomysłem jest stosowanie ich niezależnie od branży. Sprawdzą się w każdym biznesie. Warto tworzyć infografiki, aby potrzebna specjalistyczna wiedza była podana w sposób zrozumiały i czytelny. Zainspiruj swoją społeczność. Infografika sprawia, że chętniej zapamiętujemy dane. Wykorzystaj ten fakt w komunikacji. Podziel się na swoim profilu, w serwisach społecznościowych.
Infografika w praktyce
Zobacz przykład infografiki, w której prezentujemy 5 zasad wyróżnienia marki. Ten rodzaj infografiki możemy nazwać jako informacyjną. Własny projekt pod względem wizualnym korzysta z tekstu jak i wykresów i elementów graficznych, które mają w sposób obrazowy przedstawiać wskazówki dla wyróżnienia marki. Na poniższej infografice znajdziesz podsumowanie najważniejszych kwestii w pięciu punktach.
Gdybyśmy przedstawili je w postaci artykułów jej cel niekoniecznie mógłby zostać osiągnięty. Dodatkowo, korzystając ze statystyki dla każdej z kwestii i badań, które mówią, że tylko 20% z tego co czytamy, zapamiętuje nasz mózg postanowiliśmy dla prezentacji rozciągłych danych wykorzystać infografikę. Tak, jak wspominaliśmy, może spotkać różne rodzaje infografik. My skorzystaliśmy z tej informacyjnej. W projektowaniu użyliśmy zarówno tekst jak i elementy grafiki. Całość jest wyważona w ten sposób, aby zachować czytelność
Pobierz infografikę.
Źródło:
[1] My company Polska
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Infografika to inaczej wizualizacja informacji, wizualizacja danych statystycznych i innych informacji, które przedstawiają rozbudowane dane w atrakcyjny wizualnie sposób.
Możemy spotkać się z różnego typu rodzajami infografik. Charakter wizualizacji danych zależy od jakości danych. Może być to porównywanie danych, zestawianie danych statystycznych. W zależności od jej przeznaczenia, wyróżniamy następujące rodzaje infografik, to m.in: infografika liczbowa, liczbowa, grafika informacyjna etc.
Infografiki są często wykorzystywane w celach marketingowych (social media, blog, www), edukacyjnych lub w wielu innych celach komunikacji handlowej lub edukacyjnej. Mogą zilustrować korzyści płynące z usługi lub produktu za pomocą wykresów (wykresy słupkowe, wykresy kołowe), wykresów i obrazów, wykorzystują osie czasu, aby przekazać odbiorcom jasne komunikaty.
Dobra infografika mówi więcej niż tysiąc słów. Chcemy osiągnąć spójną i czytelną grafikę, która wesprze przedstawienie i zrozumienie skomplikowanych treści i będzie prosta w odbiorze. To z kolei przełoży się na doświadczenie użytkownika końcowego. Najlepsze infografiki obrazują tematykę w sposób czytelny, spójny z brandem wykorzystując różnego rodzaju elementy wizualne. Aby przygotować dobrą infografikę w pierwszym kroku musisz przede wszystkim poznać odbiorców – czyli grupę docelową dla której będzie projektowana. Ważnym warunkiem udanej infografiki jest zebranie, analiza i uporządkowanie danych. Zobacz jakimi dysponujesz danymi, które są istotne i pomocne aby zaprezentować złożoność tematu. Kolejnym aspektem są zasady projektowania. Stworzenie projektu wymaga warsztatu. W kreacji – jak w każdym innym projekcie graficznym znaczenie ma typografia, kolorystyka, szkielet, czcionki, symbole. Nie zapomnij o docelowym miejscu publikacji infografiki. To wpływa na obrany format i przygotowanie docelowego szablonu infografiki.