Aby kupić domenę internetową należy wybrać rejestratora domen – Domeny.pl. Następnie na jego stronie sprawdzić dostępność wybranej domeny. I ostatecznie przejść do jej zakupu, czyli rejestracji i opłacenia domeny. Tak w skrócie wygląda proces zakupu domeny. Ale to nie wszystko.


Jak kupić domenę na własność?

Potocznie mówi się o kupnie domeny internetowej, ale tak na prawdę domeny nie są kupowane, a rejestrowane. Swoją nazwę z wybranym rozszerzeniem można zarejestrować na rok, dwa lub dłużej, ale nigdy na własność. Domena to de facto usługa, a nie produkt. Zamawiając ją płacisz za prawa do niej, jej obsługę techniczną i wsparcie w razie problemów lub chęci wprowadzenia zmian. A jeśli w odpowiednim czasie nie przedłużysz abonamentu – domena przepada.


Jak sprawdzić czy domena jest wolna?

Aby sprawdzić dostępność domeny wystarczy wejść na stronę rejestratora – Domeny.pl – i wpisać dowolną nazwę lub domenę do paska wyszukiwarki. Po kliknięciu sprawdź dostaniesz wyniki dla swojej domeny wraz z listą propozycji, które jednocześnie pokazują, które końcówki są wolne, a które zajęte.

Jeśli masz szczęście domena będzie wolna. Teraz wystarczy ją dodać do koszyka i opłacić.

Co jeśli domena jest zajęta?

Jeśli Twoja wymarzona domena jest już zajęta możesz skorzystać z kilku możliwości:

  • Zamów opcję na domenę. W niektórych wypadkach domenę możesz przejąć wykupując na nią opcję. Usługa ta polega na przyznaniu Ci prawa pierwokupu domeny, gdy tylko jej obecny właściciel utraci do niej prawa.
  • Wybierz nazwę z inną końcówką. Jeśli pierwotnie zdecydowany byłeś na „.pl” zastanów się nad wyborem „.com.pl”, „.net” lub innej dostępnej. Jeśli działasz lokalnie dobrym wyborem może być domena regionalna jak np. katowice.pl czy .warszawa.pl.
  • Zmodyfikuj nazwę domeny. Jeśli przykładowo chciałeś zarejestrować domenę „mojafirma”, spróbuj dodać myślnik, zmienić szyk lub dodać kolejne słowo.
  • Myśl nieszablonowo. Do tego celu najlepiej sprawdzają się tzw. nowe domeny takie jak „.online„, „.app„. Składają się one z popularnych słów kluczowych, przez co pozwalają stworzyć ciekawe „domain hacks” – czyli triki domenowe. Jeśli Twoja firma sprzedaje kawę i nazywa się „Fast Coffee” możesz zarejestrować domenę „fast.coffee”. Taka domena wzbudza zainteresowanie, jest łatwa do zapamiętania i często jest wolna.
  • Użyj polskich znaków. Może już spotkałeś się z domenami, które w nazwie zawierały polskie znaki jak ą, ć, ś? Tak, istnieje możliwość rejestracji takich domen. Nazywają się IDN. Jeśli więc Twoja planowana nazwa zawiera w oryginalnej pisowni polskie znaki, a Ty planowałeś zarejestrować domenę bez nich – przemyśl to ponownie.
  • Użyj domeny krajowej. Nawet jeśli nie planujesz działać zagranicą i nie potrzebujesz jednej z popularnych domen krajowych jak „.de” czy „.co.uk” to – podobnie jak z nowymi domenami – możesz stworzyć ciekawy „hack” z użyciem domen takich krajów jak Togo („.to„) czy Kolumbia („.co„).
  • Odkup domenę. Ostatecznie jeśli jesteś zdeterminowany możesz spróbować odkupić domenę od obecnego abonenta. Kto nim jest sprawdzisz w bazie Whois. W wypadku popularnych domen licz się jednak z wysokimi kosztami. Ile domena może być warta dowiesz się dzięki uzyskaniu jej wyceny.


Kto pierwszy ten lepszy

Kupno domeny jak widzisz jest prostym procesem. Pamiętaj jednak, aby po złożeniu zamówienia jak najszybciej je opłacić. Domeny rejestrowane są w systemie „kto pierwszy ten lepszy”. Oznacza to, że póki nie zapłacisz za rejestrację domeny jest ona dostępna – i ktoś inny może ją zamówić.

Zarejestrowałeś domenę? Oprócz adresu www będziesz potrzebować serwera (korzystaj z: hostingu www, serwera dedykowanego bądź serwera VPS) i certyfikat SSL.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Budmat ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Budmat - ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Innowacje techniczne w połączeniu z estetyką. Funkcjonalność w parze z designem. Czy takie założenia dla biznesu mają rację bytu? Nasz Klient, firma Budmat udowadnia, że taka mieszanka jest możliwa

Czytaj dalej >>
DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

Codziennie wysyłamy globalnie setki tysięcy maili. Korespondencja mailowa zrewolucjonizowała komunikację. Bezpieczeństwo, słowo klucz nabiera szczególnego znaczenia. Poznaj rekord DMARC.

Czytaj dalej >>
Jak stworzyć nazwę? Poradnik

Jak stworzyć nazwę i wyróżnić swoje usługi?

Nazwa, powinna być…no właśnie? Jaka powinna być nazwa produktu/usługi/witryny? Czy proces tworzenia nazwy jest trudny? Gdzie szukać inspiracji? Co jest trendy, a co passe? Pobierz poradnik.

Czytaj dalej >>