Jak kupić domenę internetową? To pytanie, które stawia sobie każdy, kto stoi przed projektem własna strona internetowa. Aby kupić domenę internetową należy wybrać rejestratora domen – Domeny.pl. Następnie na jego stronie sprawdzić dostępność wybranej domeny. I ostatecznie przejść do jej zakupu, czyli rejestracji i opłacenia domeny. Tak w skrócie wygląda proces zakupu domeny. Ale to nie wszystko.


Jak kupić domenę na własność?

Potocznie mówi się o kupnie domeny internetowej, ale tak na prawdę domeny nie są kupowane, a rejestrowane. Swoją nazwę z wybranym rozszerzeniem można zarejestrować na rok, dwa lub dłużej, ale nigdy na własność.

Etapy kupna domeny internetowej: wybór rejestratora, wybór domeny, sprawdzenie dostępności domeny, złożenie i opłacenie zamówienia

Domena to de facto usługa, a nie produkt. Zamawiając ją płacisz za prawa do niej, jej obsługę techniczną i wsparcie w razie problemów lub chęci wprowadzenia zmian. A jeśli w odpowiednim czasie nie przedłużysz abonamentu – domena przepada.


Jak sprawdzić czy domena jest wolna?

Aby sprawdzić dostępność domeny wystarczy wejść na stronę rejestratora – Domeny.pl – i wpisać dowolną nazwę lub domenę w pasku wyszukiwarki. Po kliknięciu sprawdź dostaniesz wyniki dla swojej domeny wraz z listą propozycji, które jednocześnie pokazują, które końcówki są wolne, a które zajęte.

Jeśli masz szczęście domena będzie wolna. Teraz wystarczy ją dodać do koszyka i opłacić.

Co jeśli domena jest zajęta?

Domena jest zajęta? Czy to koniec marzeń o wymarzonej domenie? Niekoniecznie. Tak jak pisaliśmy wyżej, domena jest usługą, do której nabywasz prawa na określonych warunkach. Jeśli Twoja wymarzona domena jest już zajęta możesz skorzystać z kilku możliwości:

  • Zamów opcję na domenę. W niektórych wypadkach domenę możesz przejąć wykupując na nią opcję. Usługa ta polega na przyznaniu Ci prawa pierwokupu domeny, gdy tylko jej obecny właściciel utraci do niej prawa.
  • Wybierz nazwę z inną końcówką. Jeśli pierwotnie zdecydowany byłeś na „.pl” zastanów się nad wyborem „.com.pl”, „.net” lub innej dostępnej. Jeśli działasz lokalnie dobrym wyborem może być domena regionalna jak np. katowice.pl czy .warszawa.pl.
  • Zmodyfikuj nazwę domeny. Jeśli przykładowo chciałeś zarejestrować domenę „mojafirma”, spróbuj dodać myślnik, zmienić szyk lub dodać kolejne słowo.
  • Myśl nieszablonowo. Do tego celu najlepiej sprawdzają się tzw. nowe domeny takie jak „.online„, „.app„. Składają się one z popularnych słów kluczowych, przez co pozwalają stworzyć ciekawe „domain hacks” – czyli triki domenowe. Jeśli Twoja firma sprzedaje kawę i nazywa się „Fast Coffee” możesz zarejestrować domenę „fast.coffee”. Taka domena wzbudza zainteresowanie, jest łatwa do zapamiętania i często jest wolna.
  • Użyj polskich znaków. Może już spotkałeś się z domenami, które w nazwie zawierały polskie znaki jak ą, ć, ś? Tak, istnieje możliwość rejestracji takich domen. Nazywają się IDN. Jeśli więc Twoja planowana nazwa zawiera w oryginalnej pisowni polskie znaki, a Ty planowałeś zarejestrować domenę bez nich – przemyśl to ponownie.
  • Użyj domeny krajowej. Nawet jeśli nie planujesz działać zagranicą i nie potrzebujesz jednej z popularnych domen krajowych jak „.de” czy „.co.uk” to – podobnie jak z nowymi domenami – możesz stworzyć ciekawy „hack” z użyciem domen takich krajów jak Togo („.to„) czy Kolumbia („.co„).
  • Odkup domenę. Ostatecznie jeśli jesteś zdeterminowany możesz spróbować odkupić domenę od obecnego abonenta. Kto nim jest sprawdzisz w bazie Whois. W wypadku popularnych domen licz się jednak z wysokimi kosztami. Ile domena może być warta dowiesz się dzięki uzyskaniu jej wyceny.


Domena zajęta? Zainspiruj się generatorem nazw

W sytuacji, gdy nie możesz zarejestrować wymarzonego adresu, a dostępne rozszerzenia z adresem nie spełniają Twoich oczekiwań możesz zainspirować się naszym kreatorem nazw. To narzędzie, które inspiruje do stworzenia unikalnej nazwy. Wystarczy, że wpiszesz dane słowo, a w wynikach wyszukiwania otrzymasz dawkę propozycji dla swojej nazwy oraz domeny. Więcej o naszym kreatorze przeczytasz poniżej:


Aspiracje globalne? Wybierz .eu

Jeśli myślisz globalnie, a ofertę kierujesz poza granicę, możesz oczywiście zarejestrować domeny krajowe dla poszczególnych rynków. Innym rozwiązaniem jest pokazanie biznesu w domenie globalnej .eu. Tym samym w jednej europejskiej domenie pokazujesz przynależność globalną biznesu.

Obecnie w domenie .eu jest zarejestrowanych 3 105 007 adresów internetowych.[1] To sprawia, że jest ona jedną z częściej wybieranych domen.
Wybierając to rozszerzenie podkreślasz europejską tożsamość, ponadnarodowy charakter działalności, a także potwierdzasz spełnienie europejskich standardów biznesowych (prawodawstwo UE, wymogi formalne).


Kto pierwszy ten lepszy

Kupno domeny jak widzisz jest prostym procesem. Pamiętaj jednak, aby po złożeniu zamówienia jak najszybciej je opłacić. Domeny rejestrowane są w systemie „kto pierwszy ten lepszy”. Oznacza to, że póki nie zapłacisz za rejestrację domeny jest ona dostępna – i ktoś inny może ją zamówić.

Zarejestrowałeś domenę? Oprócz adresu www będziesz potrzebować serwera (korzystaj z: hostingu www, serwera dedykowanego bądź serwera VPS) i certyfikat SSL.

Źródło:
[1] Statystyki EURid

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5
Liczba ocen: 5
Jak kupić domenę internetową?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Danone-Domenypl_case_study

Danone: Rozwój biznesu z troską o zdrowie i środowisko naturalne

Grupa Danone działa w głębokim poszanowaniu i zrozumieniu zrównoważonego rozwoju. Zapytaliśmy o to jak wygląda realizacja takich działań oraz jaka jest rola świata wirtualnego w ich komunikacji.

Czytaj dalej >>
Opcja na domenę. Twój sposób na wymarzony adres.

Opcja na domenę. Twój sposób na wymarzony adres

Chcesz zarejestrować domenę, ale okazuje się, że wymarzona nazwa posiada już swojego abonenta. Domena jest już zajęta. Czy to oznacza, że szansa przepadła już bezpowrotnie? Nie koniecznie, poznaj usługę opcji na domenę.

Czytaj dalej >>
Budmat ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Budmat – ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Innowacje techniczne w połączeniu z estetyką. Funkcjonalność w parze z designem. Czy takie założenia dla biznesu mają rację bytu? Nasz Klient, firma Budmat udowadnia, że taka mieszanka jest możliwa

Czytaj dalej >>