Chcesz założyć firmę i myślisz nad najlepszą nazwą – prostą, chwytliwą i do tego z wolną domeną .pl lub .com. Jak się za to zabrać, żeby nie utknąć i stworzyć nazwę, z której wszyscy będą zadowoleni?


Misja firmy

Zacznij od spisania misji swojej firmy. W jednym zdaniu napisz:

  • jaki jest Twój cel,
  • czym się będziesz zajmować,
  • do czego dążysz,
  • kto będzie Twoim klientem,
  • na jakim obszarze geograficznym będziesz działać,
  • w czym będziesz lepszy niż konkurenci (dlaczego ludzie mają wybierać właśnie Twój produkt)

W ten sposób wyznaczysz pewne ramy swojej nazwie. Jeśli ustaliłeś, że jesteś „innowacyjnym dystrybutorem luksusowej biżuterii” nie nazwiesz swojej firmy w sposób budzący skojarzenia z niską ceną i niską jakością. Jeśli chcesz podbijać rynki zagraniczne Twoja nazwa musi być łatwa do użycia na całym świecie, etc.

Przykład misji:

Misją firmy Nike jest inspirowanie wszystkich sportowców* świata i dostarczanie im innowacyjnych produktów.

Rozłóżmy ją na elementy:

  • cel: inspirowanie i dostarczanie (innymi słowy promocja i sprzedaż)
  • produkt: innowacyjne produkty (zauważ, że nie zaznaczono jakie dokładnie produkty, aby nie zawęzić asortymentu)
  • klient: sportowcy (nie podano jakie produkty, ale dokładnie wiadomo dla kogo)
  • zasięg: świat

Czy „Nike” to dobra nazwa biorąc pod uwagę misję firmy?

  • Nike to w mitologii greckiej bogini zwycięstwa. Cóż bardziej inspirującego?
  • Mitologia grecka jest powszechnie znana w świecie zachodnim.
  • Nazwa „Nike” jest prosta do zapisania i wymówienia na całym świecie.

Bingo!

Rozpoznaj konkurencję

Kiedy już znasz swoją misję, wiesz jakiego typu działalność będziesz prowadzić, możesz też stworzyć listę swoich konkurentów.

  • Zapisz ich nazwy, adresy stron www, oceń w czym są mocni i jak możesz być lepszy.
  • Spróbuj ustalić czy nazwy konkurentów są podobne, czy pojawiają się w nich elementy, które powinny też pojawić się w Twojej nazwie lub takie, których absolutnie nie powinieneś używać. (Jeśli wszystkie firmy budowlane używają w nazwach „bud” łatwo odróżnisz się od nich unikając tego słowa.)

Wyróżniki marki

Przemyśl ponownie w czym będziesz lepszy od konkurencji. Ten element może okazać się świetnym punktem zaczepienia. Jeśli będziesz szybszy, możesz stworzyć nazwę, która przekaże właśnie prędkość obsługi.

Przykład nazwy:

Panda Express

Gdy trudno znaleźć Ci coś, w czym będziesz lepszy, pomyśl w czym będziesz inny. Jeśli otwierasz pizzerię i wszyscy dookoła podkreślają świeżość i jakość składników, postaw np. na wyjątkowość Twojej lokalizacji.

Założyciel

Jeśli podstawą marki Twojej firmy ma być jej założyciel możesz nawiązać do jego osoby.

Przykład nazwy:

E. Wedel

Słownik projektu

Teraz kiedy masz już pojęcie kim jesteś, do kogo się zwracasz z ofertą, co ją wyróżnia od ofert konkurencyjnych, możesz przejść do spisania słownika pojęć związanych z Twoją branżą, biznesem, wyróżnikami.

Spisz jak najwięcej słów. Dodaj synonimy. Dodaj wyrazy w języku angielskim, włoskim, łacinie… Wszystko w zależności od Twojej grupy docelowej i stylu jaki chcesz stworzyć.

Ustal wymogi dla nazwy

Aby nie utknąć z tworzeniem nazwy ustal dokładnie, jakie kryteria ma spełniać Twoja nazwa. Przykładowo:

  • musi być dostępna z domeną .pl;
  • musi być możliwa do zarejestrowania w Polsce;
  • musi być dostępna jako nazwa strony na Facebooku i Instagramie;
  • musi być łatwa do zapisania dla osób polskojęzycznych;
  • nie może zawierać „bud”;
  • ma budzić skojarzenia z prestiżem;
  • etc.

Twórz i nie daj się zwieść

Czas na tworzenie nazwy!

Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego jak nazwa idealna. Zawsze znajdzie się osoba, której Twój pomysł będzie się z czymś kojarzył. Nie daj się zwieść, przyj do przodu. Wyznacz sobie ramy czasowe.

Sprawdź swoje propozycje z wymogami, wybierz najlepszą i szybko zarejestruj domenę – póki jest wolna.

Planujesz założyć firmę? Sprawdź nasz kreator nazw, za pomocą którego stworzysz idealną nazwę dla firmy, domeny i marki. Oprócz własnej domeny (możesz wybierać spośród domen zagranicznych,nowychregionalnych, a także IDN) przyda Ci się hostingcertyfikat SSL.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
0
Liczba ocen: 0
Komentarze
  • Czasem przedsiębiorcy niepotrzebne ograniczają się do domeny pl/com. A przecież w niektórych branżach można spokojnie „zaszaleć” i wybrać bardziej oryginalną domenę funkcjonalną zamiast regionalnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Opcja na domenę. Twój sposób na wymarzony adres.

Opcja na domenę. Twój sposób na wymarzony adres

Chcesz zarejestrować domenę, ale okazuje się, że wymarzona nazwa posiada już swojego abonenta. Domena jest już zajęta. Czy to oznacza, że szansa przepadła już bezpowrotnie? Nie koniecznie, poznaj usługę opcji na domenę.

Czytaj dalej >>
Budmat ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Budmat – ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Innowacje techniczne w połączeniu z estetyką. Funkcjonalność w parze z designem. Czy takie założenia dla biznesu mają rację bytu? Nasz Klient, firma Budmat udowadnia, że taka mieszanka jest możliwa

Czytaj dalej >>
DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

DMARC – czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

Codziennie wysyłamy globalnie setki tysięcy maili. Korespondencja mailowa zrewolucjonizowała komunikację. Bezpieczeństwo, słowo klucz nabiera szczególnego znaczenia. Poznaj rekord DMARC.

Czytaj dalej >>