Chcesz założyć firmę i myślisz nad najlepszą nazwą – prostą, chwytliwą i do tego z wolną domeną .pl lub .com. Jak się za to zabrać, żeby nie utknąć i stworzyć nazwę, z której wszyscy będą zadowoleni?


Misja firmy

Zacznij od spisania misji swojej firmy. W jednym zdaniu napisz:

  • jaki jest Twój cel,
  • czym się będziesz zajmować,
  • do czego dążysz,
  • kto będzie Twoim klientem,
  • na jakim obszarze geograficznym będziesz działać,
  • w czym będziesz lepszy niż konkurenci (dlaczego ludzie mają wybierać właśnie Twój produkt)

W ten sposób wyznaczysz pewne ramy swojej nazwie. Jeśli ustaliłeś, że jesteś „innowacyjnym dystrybutorem luksusowej biżuterii” nie nazwiesz swojej firmy w sposób budzący skojarzenia z niską ceną i niską jakością. Jeśli chcesz podbijać rynki zagraniczne Twoja nazwa musi być łatwa do użycia na całym świecie, etc.

Przykład misji:

Misją firmy Nike jest inspirowanie wszystkich sportowców* świata i dostarczanie im innowacyjnych produktów.

Rozłóżmy ją na elementy:

  • cel: inspirowanie i dostarczanie (innymi słowy promocja i sprzedaż)
  • produkt: innowacyjne produkty (zauważ, że nie zaznaczono jakie dokładnie produkty, aby nie zawęzić asortymentu)
  • klient: sportowcy (nie podano jakie produkty, ale dokładnie wiadomo dla kogo)
  • zasięg: świat

Czy „Nike” to dobra nazwa biorąc pod uwagę misję firmy?

  • Nike to w mitologii greckiej bogini zwycięstwa. Cóż bardziej inspirującego?
  • Mitologia grecka jest powszechnie znana w świecie zachodnim.
  • Nazwa „Nike” jest prosta do zapisania i wymówienia na całym świecie.

Bingo!

Rozpoznaj konkurencję

Kiedy już znasz swoją misję, wiesz jakiego typu działalność będziesz prowadzić, możesz też stworzyć listę swoich konkurentów.

  • Zapisz ich nazwy, adresy stron www, oceń w czym są mocni i jak możesz być lepszy.
  • Spróbuj ustalić czy nazwy konkurentów są podobne, czy pojawiają się w nich elementy, które powinny też pojawić się w Twojej nazwie lub takie, których absolutnie nie powinieneś używać. (Jeśli wszystkie firmy budowlane używają w nazwach „bud” łatwo odróżnisz się od nich unikając tego słowa.)

Wyróżniki marki

Przemyśl ponownie w czym będziesz lepszy od konkurencji. Ten element może okazać się świetnym punktem zaczepienia. Jeśli będziesz szybszy, możesz stworzyć nazwę, która przekaże właśnie prędkość obsługi.

Przykład nazwy:

Panda Express

Gdy trudno znaleźć Ci coś, w czym będziesz lepszy, pomyśl w czym będziesz inny. Jeśli otwierasz pizzerię i wszyscy dookoła podkreślają świeżość i jakość składników, postaw np. na wyjątkowość Twojej lokalizacji.

Założyciel

Jeśli podstawą marki Twojej firmy ma być jej założyciel możesz nawiązać do jego osoby.

Przykład nazwy:

E. Wedel

Słownik projektu

Teraz kiedy masz już pojęcie kim jesteś, do kogo się zwracasz z ofertą, co ją wyróżnia od ofert konkurencyjnych, możesz przejść do spisania słownika pojęć związanych z Twoją branżą, biznesem, wyróżnikami.

Spisz jak najwięcej słów. Dodaj synonimy. Dodaj wyrazy w języku angielskim, włoskim, łacinie… Wszystko w zależności od Twojej grupy docelowej i stylu jaki chcesz stworzyć.

Ustal wymogi dla nazwy

Aby nie utknąć z tworzeniem nazwy ustal dokładnie, jakie kryteria ma spełniać Twoja nazwa. Przykładowo:

  • musi być dostępna z domeną .pl;
  • musi być możliwa do zarejestrowania w Polsce;
  • musi być dostępna jako nazwa strony na Facebooku i Instagramie;
  • musi być łatwa do zapisania dla osób polskojęzycznych;
  • nie może zawierać „bud”;
  • ma budzić skojarzenia z prestiżem;
  • etc.

Twórz i nie daj się zwieść

Czas na tworzenie nazwy!

Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego jak nazwa idealna. Zawsze znajdzie się osoba, której Twój pomysł będzie się z czymś kojarzył. Nie daj się zwieść, przyj do przodu. Wyznacz sobie ramy czasowe.

Sprawdź swoje propozycje z wymogami, wybierz najlepszą i szybko zarejestruj domenę – póki jest wolna.

Planujesz założyć firmę? Sprawdź nasz kreator nazw, za pomocą którego stworzysz idealną nazwę dla firmy, domeny i marki. Oprócz własnej domeny (możesz wybierać spośród domen zagranicznych,nowych i regionalnych, a także IDN) przyda Ci się hosting i certyfikat SSL.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
0 Liczba ocen: 0
Komentarze
  • Czasem przedsiębiorcy niepotrzebne ograniczają się do domeny pl/com. A przecież w niektórych branżach można spokojnie „zaszaleć” i wybrać bardziej oryginalną domenę funkcjonalną zamiast regionalnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Ciekawe transakcje na rynku domen

Ciekawe transakcje na rynku domen

Wydaje Ci się, że rejestracja domeny internetowej to tylko niezbędny element obecności online? Stawiasz stronę i potrzebujesz domeny. Otóż nie! O tym, że domena może być dobrym sposobem na biznes mówią wartości transakcji, które odnotowujemy na rynku domen. Zobacz najciekawsze.

Czytaj dalej >>
Itaka. Świadomie do celu

Itaka. Świadomie do celu

Itaka od 32 lat kreuje dla nas niezapomniane doświadczenia podróżnicze. Zaszczytny tytuł lidera wśród polskich biur podróży zobowiązuje do ciągłego poszerzania portfolio usług. Nie mniej ważna jest świadoma obecność w sieci i ciągłe podejmowanie działań wspierających bezpieczeństwo użytkowników.

Czytaj dalej >>
Domena .eu. Europejskie standardy bezpieczeństwa.

Domena .eu - europejskie standardy bezpieczeństwa

Domena europejska to jedna z najchętniej rejestrowanych domen na świecie. Jak rozwijała się domena .eu i jakie priorytety w zakresie jej bezpiecznego użytkowania wprowadza EURid?

Czytaj dalej >>