Co znajdziesz w tym artykule:
Chcesz założyć firmę i myślisz nad najlepszą nazwą – prostą, chwytliwą i do tego z wolną domeną .pl lub .com. Jak się za to zabrać, żeby nie utknąć i stworzyć nazwę, z której wszyscy będą zadowoleni?
Misja firmy
Zacznij od spisania misji swojej firmy. W jednym zdaniu napisz:
- jaki jest Twój cel,
- czym się będziesz zajmować,
- do czego dążysz,
- kto będzie Twoim klientem,
- na jakim obszarze geograficznym będziesz działać,
- w czym będziesz lepszy niż konkurenci (dlaczego ludzie mają wybierać właśnie Twój produkt)
W ten sposób wyznaczysz pewne ramy swojej nazwie. Jeśli ustaliłeś, że jesteś „innowacyjnym dystrybutorem luksusowej biżuterii” nie nazwiesz swojej firmy w sposób budzący skojarzenia z niską ceną i niską jakością. Jeśli chcesz podbijać rynki zagraniczne Twoja nazwa musi być łatwa do użycia na całym świecie, etc.
Przykład misji:
Misją firmy Nike jest inspirowanie wszystkich sportowców* świata i dostarczanie im innowacyjnych produktów.
Rozłóżmy ją na elementy:
- cel: inspirowanie i dostarczanie (innymi słowy promocja i sprzedaż)
- produkt: innowacyjne produkty (zauważ, że nie zaznaczono jakie dokładnie produkty, aby nie zawęzić asortymentu)
- klient: sportowcy (nie podano jakie produkty, ale dokładnie wiadomo dla kogo)
- zasięg: świat
Czy „Nike” to dobra nazwa biorąc pod uwagę misję firmy?
Bingo!
Rozpoznaj konkurencję
Kiedy już znasz swoją misję, wiesz jakiego typu działalność będziesz prowadzić, możesz też stworzyć listę swoich konkurentów.
- Zapisz ich nazwy, adresy stron www, oceń w czym są mocni i jak możesz być lepszy.
- Spróbuj ustalić czy nazwy konkurentów są podobne, czy pojawiają się w nich elementy, które powinny też pojawić się w Twojej nazwie lub takie, których absolutnie nie powinieneś używać. (Jeśli wszystkie firmy budowlane używają w nazwach „bud” łatwo odróżnisz się od nich unikając tego słowa.)
Wyróżniki marki
Przemyśl ponownie w czym będziesz lepszy od konkurencji. Ten element może okazać się świetnym punktem zaczepienia. Jeśli będziesz szybszy, możesz stworzyć nazwę, która przekaże właśnie prędkość obsługi.
Przykład nazwy:
Panda Express
Gdy trudno znaleźć Ci coś, w czym będziesz lepszy, pomyśl w czym będziesz inny. Jeśli otwierasz pizzerię i wszyscy dookoła podkreślają świeżość i jakość składników, postaw np. na wyjątkowość Twojej lokalizacji.
Założyciel
Jeśli podstawą marki Twojej firmy ma być jej założyciel możesz nawiązać do jego osoby.
Przykład nazwy:
E. Wedel
Słownik projektu
Teraz kiedy masz już pojęcie kim jesteś, do kogo się zwracasz z ofertą, co ją wyróżnia od ofert konkurencyjnych, możesz przejść do spisania słownika pojęć związanych z Twoją branżą, biznesem, wyróżnikami.
Spisz jak najwięcej słów. Dodaj synonimy. Dodaj wyrazy w języku angielskim, włoskim, łacinie… Wszystko w zależności od Twojej grupy docelowej i stylu jaki chcesz stworzyć.
Ustal wymogi dla nazwy
Aby nie utknąć z tworzeniem nazwy ustal dokładnie, jakie kryteria ma spełniać Twoja nazwa. Przykładowo:
- musi być dostępna z domeną .pl;
- musi być możliwa do zarejestrowania w Polsce;
- musi być dostępna jako nazwa strony na Facebooku i Instagramie;
- musi być łatwa do zapisania dla osób polskojęzycznych;
- nie może zawierać „bud”;
- ma budzić skojarzenia z prestiżem;
- etc.
Twórz i nie daj się zwieść
Czas na tworzenie nazwy!
Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego jak nazwa idealna. Zawsze znajdzie się osoba, której Twój pomysł będzie się z czymś kojarzył. Nie daj się zwieść, przyj do przodu. Wyznacz sobie ramy czasowe.
Sprawdź swoje propozycje z wymogami, wybierz najlepszą i szybko zarejestruj domenę – póki jest wolna.
Planujesz założyć firmę? Sprawdź nasz kreator nazw, za pomocą którego stworzysz idealną nazwę dla firmy, domeny i marki. Oprócz własnej domeny (możesz wybierać spośród domen zagranicznych,nowych i regionalnych, a także IDN) przyda Ci się hosting i certyfikat SSL.
Czasem przedsiębiorcy niepotrzebne ograniczają się do domeny pl/com. A przecież w niektórych branżach można spokojnie „zaszaleć” i wybrać bardziej oryginalną domenę funkcjonalną zamiast regionalnej.