Nazwa, powinna być…no właśnie? Jaka powinna być nazwa produktu/usługi/witryny? Czy proces tworzenia nazwy jest trudny? Gdzie szukać inspiracji? Co jest trendy, a co passe? I dlaczego czasy na nazwę z POL, BUD czy TRANS minęły raz na zawsze. Zastanawialiśmy się z Konradem Gurdakiem, specjalistą w zakresie namingu i kreacji. Efektem naszej współpracy jest poradnik, który oddajemy Ci do dyspozycji poniżej. O to namiastka tego, co dla Ciebie przygotowaliśmy.


Poradnik namingowy, czyli jak stworzyć nazwę?

Czy proces tworzenia nazwy jest trudny? I tak i nie. Czasem nazwa to efekt zupełnego przypadku, niczym nie skrępowanej kreatywności, czasami rodzi się długo i topornie. Możesz ją stworzyć sam, a możesz z takim zadaniem zwrócić się do osoby/agencji, dla których to chleb powszedni. Z myślą o osobach, które chcą zakasać rękawy i przyjąć wyzwanie 'nazwa' przygotowaliśmy poradnik.

Kulisami swojej pracy podzielił się z nami Konrad Gurdak, osoba, która w świecie namingu, czuje się jak ryba w wodzie:) Właściciel agencji Syllabuzz.pl, specjalizujący się w namingu i rebrendingu. Wyrusz razem z nami w inspirującą podróż po zakamarkach brandingu i stwórz nazwę wprost dla siebie!

Z naszego poradnika dowiesz się:

  • Jak stworzyć nazwę?
  • W czym pomoże Ci brief namingowy?
  • Czym jest i do czego wykorzystasz archetyp marki?
  • Dlaczego nazwy, które mają w sobie samogłoski: i, e – sprawiają, że produkt odbierany jest jako lżejszy i łagodniejszy?
  • Jakie są trendy namingowe?
  • Czego należy unikać w procesie kreacji?
  • Na jakim etapie sprawdzić i zarejestrować domenę internetową?


Jak stworzyć nazwę? To pytanie, które może spędzać sen z powiek każdemu, kto stoi przed tym wyzwaniem – projekt nazwa. Za jej pomocą chcesz opowiadać historię marki, tworzyć jej tożsamość. W tych kilku literach chcesz zwrócić uwagę na określone cechy, budować skojarzenia. Słowem, nazwa, którą stworzysz i wybierzesz dla swojej marki, produktu czy strony internetowej ma za zadanie wyrażać jej DNA.

Etapy kreacji nazwy

W poradniku poruszyliśmy kwestie dotyczące tego, w jaki sposób podejść do projektu nazwa. Na co powinieneś zwrócić uwagę, aby efekt finalny był jak najbardziej zadawalający i spójny z koncepcją Twojej działalności.

Etapy kreacji nazwy: analiza, kreacja, weryfikacja i wybór

Każdy proces powinien być poprzedzony wnikliwą analizą zarówno Twojej firmy, produktu, sytuacji. Musisz wiedzieć do kogo kierujesz produkt/usługę. Kim są Twoi odbiorcy i w jaki sposób wchodzą w relację z Twoją ofertą. To także szersze spojrzenie na otoczenie rynkowe i kontekst działania. Ustalasz wymogi dla nazwy. Dopiero ten zasób wiedzy pozwala przejść dalej, do etapu kreacji. Powstałe w jej wyniku nazwy należy poddać weryfikacji pod kątem ich zgodności z wymogami. Powinieneś sprawdzić, czy m.in. nazwa jest możliwa do zarejestrowania jako znak towarowy, czy jest wolna domena internetowa z taką nazwą.


Idealna nazwa, czyli jaka?

Idealna, czyli jaka? Ponadczasowa, skuteczna, chwytliwa, nie obciachowa lub uniwersalna na każde czasy, lub prowokująca, zaczepna, intrygująca lub…. Jak zauważa Konrad Gurdak, specjalizujący się na co dzień w brandingu i namingu, nasze oczekiwania mogą być na prawdę spore, a przecież nazwa, którą wybierzesz ma ograniczoną ilość zawartych atrybutów wyróżniających, przesłania.

Bezpieczna nazwa nie będzie prowokowała, specjalistyczna – nie będzie uniwersalna, mało fantazyjna – nie będzie się wyróżniała. Czy istnieje coś takiego jak idealna nazwa?

Należy stawić czoła wyzwaniu, wybrać właściwe kryteria tworzenia i wyboru docelowej nazwy. Zawsze warto na tym etapie przejrzeć historię i sprawdzić jak robią to inny Co jest trendem, a co antytrendem. Czego unikać, aby nie popełniać tych samych błędów i czerpać to, co najlepsze.

Tworząc nazwę, pamiętaj o tym, aby była…

  • krótka
  • unikalna
  • łatwa do wymówienia i zapamiętania
  • budująca pozytywne skojarzenia na rynku docelowym

a także….

  • sprawdź, czy domena z taką nazwą jest wolna do rejestracji!

Ciekawostka:
Czy wiesz, że prawidłowa nazwa Bangkoku w języku tajskim brzmi:

Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit.

To nie żart! dlatego największe miasto Tajlandii określa się jako Bangkok. Siła tkwi w prostocie!

Najpopularniejsze techniki tworzenia nazwy

Najpopularniejsze techniki kreacji:

  • Istniejące słowa np. Bryza, Minutka, Trefl, Przelewy24, Reserved, Bytom, Furgonetka, Lajkonik.
  • Łączenie słów np. Multikino, Newsweek, Cztery Szpaki, Travelplanet, Oknoplast, Ptasie Mleczko, SkyCash.
  • Modyfikowanie słów np. Vianek, Krayna, Słoń Torbalski, Dent Worry, Dżem Dobry, GoodLood, Hollybut.
  • Mieszanie słów np. Marwit (marchewka+witaminy), Wikipedia (wiki+encyklopedia), Otomoto (oto+motoryzacja), FedEx (Federal Express), Blik (blisko, link i click).
  • Zlepki słów – wynikają z dodawania różnych przedrostków lub przyrostków np. Homla, Komputronik, Cleanic, Lokomotiv, Lubella, Speedo, Cersanit, Ceneo.
  • Nazwy abstrakcyjne np. Roomba, Yope, Zozole, Oshee, Kodak, Oppo.
  • Kreatywna gra słów np. piekarnia „Breaking Bread” (wywodzi się od serialu Breaking Bad), sklep monopolowy „0,7 schłodź się”, pierogarnia „Obi-Wan-Pierogi”, sklep wędkarski „Mam branie”.

Zainspiruj się

Na etapie kreacji jedną z technik, którą możesz wykorzystać jest nasz Kreator nazw. Nasz kreator wesprze Cię już od momentu eksplorowania haseł. Wystarczy, że wpiszesz dane hasło, a w odpowiedzi otrzymasz potężną dawkę inspiracji. Wykorzystując tego typu rozwiązanie, w prosty sposób możesz poszerzać zasób słów, a także spojrzeć na dane hasło z zupełnie innej perspektywy. Co więcej, nasz kreator pokaże Ci domeny, z jakim możesz zarejestrować nazwę,

O tym, jak działa nasz kreator pisaliśmy szerzej w jednym z naszych artykułów poniżej:


Co jest trendem, a co antytrendem?

Aby wiedzieć jaką nazwę wybrać, warto na tym etapie sprawdzić, jak robią to inni. Co stoi za sukcesem ich nazwy? Zatem jakie trendy panują w nazewnictwie? Zobaczcie kilka z nich.

  • nazwy w ruchu (Upoluj Ebooka,, RuszamyNieruchomosc.pl)
  • nazwy – opowieści (Uniwersytet Fajnego Życia, Nauczyciel fajny ziom)
  • modyfikacja słów, liter (Fiverr, Kiddo, Mammut)
  • polska-niepolska nazwa (Vianek, Krayjna, Svoje, marki modowe od Nashe, Goshko, Zaquad, Roozga, lodziarnie Polish lody, Wafflove)

Jak stworzyć nazwę? Pobierz nasz poradnik i wyrusz w pełną inspiracji podróż po zakamarkach brandingu. Stworzyłeś nazwę? Podziel się nią z nami. Opowiedz nam o kulisach jej powstawania.

Stworzyłeś nazwę? To może Ci się przydać: domenyopcje na domenykreator stron wwwhosting www


Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 3
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Jak stworzyć nazwę? Poradnik

Jak stworzyć nazwę i wyróżnić swoje usługi?

Nazwa, powinna być…no właśnie? Jaka powinna być nazwa produktu/usługi/witryny? Czy proces tworzenia nazwy jest trudny? Gdzie szukać inspiracji? Co jest trendy, a co passe? Pobierz poradnik.

Czytaj dalej >>
Jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu?

Jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu?

Budując i rozwijając swoją ofertę, zależy Ci aby domena była dostępna 24h, a kontakt z Klientami poprzez skrzynkę mailową skuteczny i szybki. Niekiedy zdarzyć się może, że domena znalazła się na liście spamu.

Czytaj dalej >>
Jak wybrać domenę. Te 4 kroki Cię naprowadzą

Jak wybrać domenę. Te 4 kroki Cię naprowadzą

Planujesz kupić domenę i nie wiesz jaką wybrać? Zapewne Twoja pierwsza myśl to ".pl" lub ".com", ale to nie zawsze najlepszy wybór. Warto wziąć pod uwagę swoją formę działalności, obszar geograficzny i charakter działania.

Czytaj dalej >>