Co znajdziesz w tym artykule:
Jeśli chcesz prowadzić profesjonalny marketing w Internecie, pozycjonowanie strony, jej reklamę, analityka jest koniecznością. Co najlepsze najpopularniejsze narzędzia są bezpłatne, a ich instalacja stosunkowo prosta. Zaczynamy.
Zacznij od uruchomienia bezpłatnego konta w Google Analytics. Wszystko, co potrzebujesz, żeby to zrobić to konto w Google (np. Gmail). Przechodząc kolejne kroki dojdziesz do momentu, gdzie system prezentuje Ci skrypt Google Analytics do wklejenia na Twojej stronie – zaraz przed zamknięciem sekcji </head>.
Od razu możesz utworzyć konto w Google Search Console. Po zalogowaniu się tu dostaniesz możliwość dodania usługi. Skorzystaj z prostszej opcji „Prefiks adresu URL” podając swoją domenę poprzedzoną https:// i www, o ile Twój adres to https://www.nazwadomeny.tld. (Jeśli Twoja strona przez długi czas dostępna była po HTTP, a z certyfikatu SSL korzystasz od niedawna, załóż dwie osobne usługi – na http i https). Nie przechodź jeszcze weryfikacji własności domeny.
Instalacja skryptu GA przez Edytor motywu
Pierwszą metodą dodania skryptu GA w head jest edycja motywu. Po zalogowaniu się do WordPressa przejdź do Wygląd > Edytor motywu, zobaczysz pop-up ostrzegający przed edycją (o tym za moment), zamknij go i po prawej stronie ekranu pod nagłówkiem Pliki motywu znajdź plik header.php, przejdź do niego i w zawartości znajdź </head>. Nad nim wklej skrypt i zapisz zmiany.
Plusem tej metody jest brak konieczności instalacji wtyczek. Minusem z kolei możliwość, że skrypt GA tak dodany będzie znikał po aktualizacjach WordPressa czy motywu. Dlatego zawsze po aktualizacji należy sprawdzić (np. za pomocą wtyczki Google Tag Assistant) czy kod wciąż działa.
Instalacja skryptu GA przez wtyczkę
Aby uniknąć opisanych wcześniej problemów możesz zainstalować wtyczkę, która pozwoli Ci wkleić skrypt GA. Przejdź do Wtyczki > Dodaj nową i wpisz w pasku wyszukiwarki Google Analytics. Znajdziesz tu wiele odpowiednich pluginów, np. bardzo prosty w obsłudze Insert Headers and Footers by WPBeginner.
Weryfikacja GSC
Po instalacji skryptu GA i upewnieniu się, że GA działa wróć do Google Search Console i przejdź weryfikację wybierając jako metodę „Google Analytics”. Jeśli ta metoda nie zadziała, skorzystaj z innych opcji. Jeśli wybierzesz dodanie skryptu na stronie, zrobisz to identycznie jak dodanie skryptu GA.
Google Site Kit – wygoda i więcej
Jeśli nie chcesz w ogóle dotykać skryptu czy kodu skorzystaj z oficjalnej wtyczki Site Kit od Google – Analytics, Search Console, AdSense, Speed. Poza dostępem do kont Google Analytics i Search Console daje dostęp do panelu informacyjnego wewnątrz WordPressa.
Zacznij od pobrania pluginu przechodząc do Wtyczki > Dodaj nową i wpisz w pasku wyszukiwarki Google Site Kit. Po instalacji wtyczki zostaniesz poproszony o jej konfigurację – przejdź ją korzystając ze swojego konta w Google. Po konfiguracji wrócisz na stronę wtyczki, która zaoferuje Ci podłączenie usług, w tym Google Analytics i Search Console.

Przy Analytics kliknij „Podłącz usługę”, wybierz utworzone konto i gotowe. Search Console powinna podłączyć się automatycznie, jeśli wcześniej wyraziłeś taką wolę.
Można to też wykonać przez Google Tag Manager 🙂