Jeśli chcesz prowadzić profesjonalny marketing w Internecie, pozycjonowanie strony, jej reklamę, analityka jest koniecznością. Co najlepsze najpopularniejsze narzędzia są bezpłatne, a ich instalacja stosunkowo prosta. Zaczynamy.

Zacznij od uruchomienia bezpłatnego konta w Google Analytics. Wszystko, co potrzebujesz, żeby to zrobić to konto w Google (np. Gmail). Przechodząc kolejne kroki dojdziesz do momentu, gdzie system prezentuje Ci skrypt Google Analytics do wklejenia na Twojej stronie – zaraz przed zamknięciem sekcji </head>.

Od razu możesz utworzyć konto w Google Search Console. Po zalogowaniu się tu dostaniesz możliwość dodania usługi. Skorzystaj z prostszej opcji „Prefiks adresu URL” podając swoją domenę poprzedzoną https:// i www, o ile Twój adres to https://www.nazwadomeny.tld. (Jeśli Twoja strona przez długi czas dostępna była po HTTP, a z certyfikatu SSL korzystasz od niedawna, załóż dwie osobne usługi – na http i https). Nie przechodź jeszcze weryfikacji własności domeny.

Instalacja skryptu GA przez Edytor motywu

Pierwszą metodą dodania skryptu GA w head jest edycja motywu. Po zalogowaniu się do WordPressa przejdź do Wygląd > Edytor motywu, zobaczysz pop-up ostrzegający przed edycją (o tym za moment), zamknij go i po prawej stronie ekranu pod nagłówkiem Pliki motywu znajdź plik header.php, przejdź do niego i w zawartości znajdź </head>. Nad nim wklej skrypt i zapisz zmiany.

Plusem tej metody jest brak konieczności instalacji wtyczek. Minusem z kolei możliwość, że skrypt GA tak dodany będzie znikał po aktualizacjach WordPressa czy motywu. Dlatego zawsze po aktualizacji należy sprawdzić (np. za pomocą wtyczki Google Tag Assistant) czy kod wciąż działa.

Instalacja skryptu GA przez wtyczkę

Aby uniknąć opisanych wcześniej problemów możesz zainstalować wtyczkę, która pozwoli Ci wkleić skrypt GA. Przejdź do Wtyczki > Dodaj nową i wpisz w pasku wyszukiwarki Google Analytics. Znajdziesz tu wiele odpowiednich pluginów, np. bardzo prosty w obsłudze Insert Headers and Footers by WPBeginner.

Weryfikacja GSC

Po instalacji skryptu GA i upewnieniu się, że GA działa wróć do Google Search Console i przejdź weryfikację wybierając jako metodę „Google Analytics”. Jeśli ta metoda nie zadziała, skorzystaj z innych opcji. Jeśli wybierzesz dodanie skryptu na stronie, zrobisz to identycznie jak dodanie skryptu GA.

Google Site Kit – wygoda i więcej

Jeśli nie chcesz w ogóle dotykać skryptu czy kodu skorzystaj z oficjalnej wtyczki Site Kit od Google – Analytics, Search Console, AdSense, Speed. Poza dostępem do kont Google Analytics i Search Console daje dostęp do panelu informacyjnego wewnątrz WordPressa.

Zacznij od pobrania pluginu przechodząc do Wtyczki > Dodaj nową i wpisz w pasku wyszukiwarki Google Site Kit. Po instalacji wtyczki zostaniesz poproszony o jej konfigurację – przejdź ją korzystając ze swojego konta w Google. Po konfiguracji wrócisz na stronę wtyczki, która zaoferuje Ci podłączenie usług, w tym Google Analytics i Search Console.

Przy Analytics kliknij „Podłącz usługę”, wybierz utworzone konto i gotowe. Search Console powinna podłączyć się automatycznie, jeśli wcześniej wyraziłeś taką wolę.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii SEO

Podkręć swój marketing dzięki podcastom

Podkręć swój marketing dzięki podcastom

Zastanawiasz się nad tworzeniem podcastów dla swojej firmy? Podcasty są potężnym narzędziem dla każdego rodzaju biznesu, pozwalającym usłyszeć Twój głos (dosłownie) na przepełnionym rynku. Chociaż wciąż są stosunkowo nowe...

Czytaj dalej >>
ICANN odpowiada Google'owi: NIE

Jak uruchomić Google Analytics i Google Search Console na WordPressie

Jeśli chcesz prowadzić profesjonalny marketing w Internecie, pozycjonowanie strony, jej reklamę, analityka jest koniecznością. Co najlepsze najpopularniejsze narzędzia są bezpłatne ...

Czytaj dalej >>
Zmierz szybkość swojej strony. Narzędzia i zasady

Zmierz szybkość swojej strony. Narzędzia i zasady

Szybkość strony www, czyli czas potrzebny na jej załadowanie się, to kluczowy element odbioru Twojej strony - zarówno przez roboty indeksujące (SEO), jak i ludzi (UX). To właśnie dlatego prędkość strony jest tak ważna

Czytaj dalej >>