Internet to nieograniczone możliwości dotarcia do grupy docelowej. Podstawą obecności w sieci jest własna strona internetowa. Planujesz kupić domenę i nie wiesz jaką wybrać? W tym artykule dowiesz się czym się kierować przy wyborze domeny internetowej.

[Aktualizacja: 29.06.2021 r.]

Jak wybrać domenę? Poznaj typy domen

Na rynku dostępnych jest obecnie ponad 1000 TLD (domen). Wśród nich znajdują się domeny globalne, krajowe, nowe, regionalne, czy funkcjonalne. Zapewne Twoja pierwsza myśl to „.pl” lub „.com”, ale to nie zawsze najlepszy wybór. Zwłaszcza, że adres w takiej domenie może być po prostu niedostępny. Jak zatem wybrać domenę? Czym się kierować? Warto wziąć pod uwagę swoją formę działalności, to jaki obszar geograficzny obsługujesz i czym się wyróżniasz.

Typy domen

GlobalneKrajoweNoweTerytorialneRegionalneFunkcjonalne
np. com, .netnp. .pl, .denp. .online, .devnp. .eu, .latnp. .waw.pl, .slask.plnp. .com.pl, .sklep.pl

Rejestrując domenę internetową warto już na etapie pierwszego adresu uwzględnić aspekt bezpieczeństwa i zadbać o dostępność adresów podczas przyszłej ekspansji firmy. Już na początku zadbaj o rejestrację domen, których w miarę rozwoju działalności będziesz po prostu potrzebować. Rejestracja kilku domen to także świadome działania przeciw typosquattingowi, o którym także mówimy w dalszej części tego artykułu. Zacznijmy jednak od początku, jak wybrać domenę? Jakie kryteria wybrać? Zacznij od odpowiedzi na poniższe pytania.


Kim jesteś?

Nim wybierzesz domenę zastanów się kim jesteś? Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą odpowiednie będą domeny .com lub .biz. W przypadku gdy prowadzisz stowarzyszenie, fundację – weź pod uwagę .org. Jeśli jesteś blogerem możesz skorzystać z domeny .me lub .blog. Dla serwisów informacyjnych odpowiednią jest .info. Jeśli zakładasz portal, który będzie wersją mobilną – użyj domeny .mobi. Radiostacje mogą skorzystać z .fm lub .am, a telewizje i kanały video z .tv.

To nie wszystko. Istnieje też bogaty wybór tzw. nowych domen, które wprost wskażą kim jesteś. Wśród nich znajdziesz .agency, .club, .ltd, .institute, .marketing czy .studio.


Gdzie są Twoi klienci?

Domena może powiedzieć wprost Twoim potencjalnym klientom, że działasz w ich mieście, województwie czy kraju. To podnosi poziom zaufania, a przez to zwiększa szanse na kliknięcie danego adresu. Prowadząc lokalną piekarnię i ograniczając się tylko do danego obszaru geograficznego, z pewnością to domena regionalna wesprze Twoją internetową odsłonę. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, a specjalizujesz się w sprzedaży sprzętu rowerowego ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Możesz zarejestrować domenę .PL, a możesz także skorzystać z dedykowanego rozszerzenia, jakim jest .bike.

Miasto, województwo

Domeny możesz kategoryzować według lokalizacji. Wykorzystasz w tym celu domeny regionalne. Jeśli działasz na terenie pojedynczego miasta lub województwa możesz skorzystać z dedykowanej domeny jak .warszawa.pl czy .slask.pl. Osoby widzące nazwę z taką domeną będą pewne, że możesz je obsłużyć, przez co będą bardziej skłonne kliknąć link, by poznać Twoją ofertę. Plusem tych domen jest także cena.


Kraj

Jeśli Twój obszar działania obejmuje cały kraj możesz wybrać domenę krajową. Dla Polski to .pl.
Wchodząc na rynki zagraniczne skorzystaj za to z pozostałych domen krajowych jak .de, .sk, etc. Z czasem, może okazać się, że Twoja firma otwiera się na rynki zagraniczne. Otwierasz nową filię, bądź poszerzasz zakres działania o konkretny rynek. Zainwestuj również w domenę krajową. Pozwoli Ci to zdobyć zaufanie tamtejszej społeczności. Mieszkańcy Czech chętniej wejdą w interakcję z Twoją stroną internetową, widząc rodzime rozszerzenie.


Europa

Domena .eu to z kolei wybór dla osób i podmiotów, które prowadzą działalność w całej Europie lub kilku europejskich krajach naraz.

Domena .eu to wspólny język komunikacji krajów członkowskich. To jednocześnie poświadczenie wiarygodności firmy na rynku europejskim. Warto dodać, ze domena .eu jest jednym z najchętniej rejestrowanych rozszerzeń. Obecnie z .eu jest aktywnych niemal 4 000 000 adresów internetowych. Europejska domena znajduję się w top 5 najczęściej rejestrowanych domen. W Polsce zajmuje 3 miejsce w rankingu popularności.

Domena ta może być też dobrym pomysłem dla firm eksportujących swoje towary czy usługi do dalekich zakątków świata. Po drugiej stronie globu mało kto wie, gdzie leży Polska, natomiast każdy wie, gdzie znajduje się Europa. Warto też pamiętać o dobrych skojarzeniach jakie budzi europejska jakość.


W czym się specjalizujesz?

Wspomnieliśmy już o nowych domenach, które mogą w jasny sposób przekazać kim jesteś. Nowe domeny powstały w 2014 roku i były odpowiedzią na dynamiczną sytuację na rynku domen. Okazało się, że duża pula adresów internetowych była zajęta. Aby umożliwić rejestrację adresu, ICANN systematycznie zaczął wprowadzać nowe domeny. Nowe domeny możesz też wykorzystać do powiedzenia czym się specjalizujesz. Już na etapie adresu internetowego, zawrzeć komunikat o typie działalności. Znaczenia takich końcówek jak .pizza, .beer czy .coffee, .tips nie trzeba tłumaczyć.


Rozważ domenowy trik

Do kwestii wyboru rozszerzenia możesz też podejść z większym dystansem i postawić na kreatywność. Wiele osób i firm tworzy tzw. domain hacks. Polega on na takim doborze nazwy i końcówki, że powstaje spójna całość – pełna nazwa bądź wyrażenie. Przykładem może być lubie.to, tok.fm, sprawny.marketing czy goo.gl. W każdym z tych wypadków zastosowano domenę krajową (.to, .fm, .gl) lub nową (.marketing) by stworzyć unikalny, ciekawy adres internetowy.


Pomyśl o bezpieczeństwie marki

Dotąd rozważaliśmy zakup domeny zakładając, że wybierzesz ta jedną, jedyną – najlepszą dla siebie. Ale w sytuacji, gdy tworzysz domenę z użyciem nazwy Twojej marki powinieneś zastanowić się czy nie warto zarejestrować więcej niż jedną domenę. Takie działanie pozwoli Ci ochronić markę przed podszywaniem się pod nią i pozwoli zaoszczędzić czasu i energii na przyszłość.

Jeśli więc Twoja marka jest znana lub zakładasz, że taka będzie postaraj się zarejestrować domeny, które potencjalnie będą atrakcyjnym kąskiem dla konkurencji czy oszustów. Zwykle przedstawiciele silnych brandów zamawiają kilka najpopularniejszych rozszerzeń jak .pl, .com, .com.pl, .net, a w niektórych wypadkach setki interesujących domen, w tym krajowe (na wypadek ekspansji firmy) i nowe – szczególnie te związane z branżą danej marki (.auto, .shop).

Zabezpiecz domenę przed typosquattingiem

Bezpieczeństwo marki to także umiejętność przewidywania i reagowania na zagrożenia z zewnątrz. Jednym z nich jest typosquatting. To celowe działania oszustów, polegające na tym, że rejestrowane są adresy łudząco podobne do tych prawdziwych. To na przykład celowa literówka popełniona w adresie. Wchodząc na taką stronę, która jest podobna do tej głównej, użytkownik celowo wprowadzany jest w błąd. Przechwytywany jest ruch, a w konsekwencji dane użytkownika mogą być w niebezpieczeństwie.



Aby zapobiec takim działaniom warto zarejestrować adresy internetowe, które łudząco przypominają nasz adres i ustawić przekierowanie na domenę główną.

Zobacz, jak robi to jeden z naszych Klientów, Itaka.


Zamiast podsumowania

Najbardziej intuicyjną domeną na świecie jest .com. Najbardziej intuicyjną w Polsce – .pl. Tą pierwszą zarejestrowano już ponad 100 mln razy, tą drugą ponad 2 mln. Jeśli nadal nie wiesz jaką domenę wybrać sprawdź swoją nazwę właśnie z nimi.

Szukasz pomysłu na domenę? Sprawdź nasz kreator nazw.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 4
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Budmat ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Budmat - ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Innowacje techniczne w połączeniu z estetyką. Funkcjonalność w parze z designem. Czy takie założenia dla biznesu mają rację bytu? Nasz Klient, firma Budmat udowadnia, że taka mieszanka jest możliwa

Czytaj dalej >>
DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

Codziennie wysyłamy globalnie setki tysięcy maili. Korespondencja mailowa zrewolucjonizowała komunikację. Bezpieczeństwo, słowo klucz nabiera szczególnego znaczenia. Poznaj rekord DMARC.

Czytaj dalej >>
Jak stworzyć nazwę? Poradnik

Jak stworzyć nazwę i wyróżnić swoje usługi?

Nazwa, powinna być…no właśnie? Jaka powinna być nazwa produktu/usługi/witryny? Czy proces tworzenia nazwy jest trudny? Gdzie szukać inspiracji? Co jest trendy, a co passe? Pobierz poradnik.

Czytaj dalej >>