Planujesz kupić domenę i nie wiesz jaką wybrać? W tym artykule dowiesz się czym się kierować w wyborze domeny internetowej.

Na rynku dostępnych jest obecnie ponad 1000 TLD (domen). Wśród nich znajdują się domeny globalne, krajowe, nowe, regionalne. Zapewne Twoja pierwsza myśl to „.pl” lub „.com„, ale to nie zawsze najlepszy wybór. Warto wziąć pod uwagę swoją formę działalności, to jaki obszar geograficzny obsługujesz i czym się wyróżniasz.


Kim jesteś?

Nim wybierzesz domenę zastanów się kim jesteś? Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą odpowiednie będą domeny .com lub .biz. Jeśli jesteś stowarzyszeniem, fundacją – weź pod uwagę .org. Jeśli jesteś blogerem możesz skorzystać z domeny .me lub .blog. Dla serwisów informacyjnych odpowiednią jest .info. Jeśli zakładasz portal, który będzie wersją mobilną – użyj domeny .mobi. Radiostacje mogą skorzystać z .fm lub .am, a telewizje i kanały video z .tv.

To nie wszystko. Istnieje też bogaty wybór tzw. nowych domen, które wprost wskażą kim jesteś. Wśród nich znajdziesz .agency, .club, .ltd, .institute, .marketing czy .studio.


Gdzie są Twoi klienci?

Domena może powiedzieć wprost Twoim potencjalnym klientom, że działasz w ich mieście, województwie czy kraju. To podnosi poziom zaufania, a przez to zwiększa szanse na kliknięcie danego adresu.

Miasto, województwo

Jeśli działasz na terenie pojedynczego miasta lub województwa możesz skorzystać z domen regionalnych jak .warszawa.pl czy .slask.pl. Osoby widzące nazwę z taką domeną będą pewne, że możesz je obsłużyć, przez co będą bardziej skłonne kliknąć link, by poznać Twoją ofertę. Plusem tych domen jest także cena.


Kraj

Jeśli Twój obszar działania obejmuje cały kraj możesz wybrać domenę krajową. Dla Polski to .pl.
Wchodząc na rynki zagraniczne skorzystaj za to z pozostałych domen krajowych jak .de, .sk, etc.


Europa

Domena .eu to z kolei wybór dla osób i podmiotów, które prowadzą działalność w całej Europie lub kilku europejskich krajach naraz.

Domena ta może być też dobrym pomysłem dla firm eksportujących swoje towary czy usługi do dalekich zakątków świata. Po drugiej stronie globu mało kto wie, gdzie leży Polska, natomiast każdy wie, gdzie znajduje się Europa. Warto też pamiętać o dobrych skojarzeniach jakie budzi europejska jakość.


W czym się specjalizujesz?

Wspomnieliśmy już o nowych domenach, które mogą w jasny sposób przekazać kim jesteś. Domeny te możesz też wykorzystać do powiedzenia w czym się specjalizujesz. Znaczenia takich końcówek jak .pizza, .beer czy .coffee, .tips nie trzeba tłumaczyć.


Rozważ domenowy trik

Do kwestii wyboru rozszerzenia możesz też podejść z większym dystansem i postawić na kreatywność. Wiele osób i firm tworzy tzw. domain hacks. Polega on na takim doborze nazwy i końcówki, że powstaje spójna całość – pełna nazwa bądź wyrażenie. Przykładem może być lubie.to, tok.fm, sprawny.marketing czy goo.gl. W każdym z tych wypadków zastosowano domenę krajową (.to, .fm, .gl) lub nową (.marketing) by stworzyć unikalny, ciekawy adres internetowy.


Pomyśl o bezpieczeństwie marki

Dotąd rozważaliśmy zakup domeny zakładając, że wybierzesz ta jedną, jedyną – najlepszą dla siebie. Ale w sytuacji, gdy tworzysz domenę z użyciem nazwy Twojej marki powinieneś zastanowić się czy nie warto zarejestrować więcej niż jedną domenę. Takie działanie pozwoli Ci ochronić markę przed podszywaniem się pod nią i pozwoli zaoszczędzić czasu i pieniędzy na rozprawy sądowe.

Jeśli więc Twoja marka jest znana lub zakładasz, że taka będzie postaraj się zarejestrować domeny, które potencjalnie będą atrakcyjnym kąskiem dla konkurencji czy oszustów. Zwykle przedstawiciele silnych brandów zamawiają kilka najpopularniejszych rozszerzeń jak .pl, .com, .com.pl, .net, a w niektórych wypadkach setki interesujących domen, w tym krajowe (na wypadek ekspansji firmy) i nowe – szczególnie te związane z branżą danej marki (.auto, .shop).

Zamiast podsumowania

Najbardziej intuicyjną domeną na świecie jest .com. Najbardziej intuicyjną w Polsce – .pl. Tą pierwszą zarejestrowano już ponad 100 mln razy, tą drugą ponad 2 mln. Jeśli nadal nie wiesz jaką domenę wybrać sprawdź swoją nazwę właśnie z nimi.

Szukasz pomysłu na domenę? Sprawdź nasz kreator nazw.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 1
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu?

Jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu?

Budując i rozwijając swoją ofertę, zależy Ci aby domena była dostępna 24h, a kontakt z Klientami poprzez skrzynkę mailową skuteczny i szybki. Niekiedy zdarzyć się może, że domena znalazła się na liście spamu.

Czytaj dalej >>
Ciekawe transakcje na rynku domen

Ciekawe transakcje na rynku domen

Wydaje Ci się, że rejestracja domeny internetowej to tylko niezbędny element obecności online? Stawiasz stronę i potrzebujesz domeny. Otóż nie! O tym, że domena może być dobrym sposobem na biznes mówią wartości transakcji, które odnotowujemy na rynku domen. Zobacz najciekawsze.

Czytaj dalej >>
Itaka. Świadomie do celu

Itaka. Świadomie do celu

Itaka od 32 lat kreuje dla nas niezapomniane doświadczenia podróżnicze. Zaszczytny tytuł lidera wśród polskich biur podróży zobowiązuje do ciągłego poszerzania portfolio usług. Nie mniej ważna jest świadoma obecność w sieci i ciągłe podejmowanie działań wspierających bezpieczeństwo użytkowników.

Czytaj dalej >>