Wyszukiwanie głosowe (Voice Search) – coś, co było zabawną funkcjonalnością stało się ważnym elementem SEO.

Pojawienie się wyszukiwania głosowego spowodowało zmianę sposobu, w jaki firmy planują swoje strategie SEO. Optymalizując treść stron internetowych do wyszukiwania głosowego, uświadamiają sobie ważny często pomijany szczegół – ludzie nie wpisują haseł w taki sam sposób w jaki mówią.

Wyszukiwarki rozpoznają te niuanse i dopasowują się do wyszukiwania głosowego, a za ich rozwojem nadążyć muszą też firmy. Właściciele witryn muszą zrozumieć koncepcje Voice Search i przewidzieć jak wpłynie ona na SEO.


Dlaczego wyszukiwanie głosowe jest ważne dla biznesu

Tylko pomyśl: skoro Twoje SEO ma bezpośredni wpływ na ruch w witrynie, a wyszukiwanie głosowe ma bezpośredni wpływ na SEO, to trendy wyszukiwania głosowego nieuchronnie wpłyną na ruch w Twojej witrynie.

Wyszukiwanie głosowe to jak sama nazwa wskazuje narzędzie, w którym za pomocą poleceń głosowych (komend głosowych) wyszukujesz bez problemu różnego rodzaju informacje na urządzeniach mobilnych bądź komputerze. Za pomocą tego oprogramowania możesz łatwo znaleźć interesujące Cię wyniki. Dla google jest to Asystent Google (OK! Google), dla systemów operacyjnych Apple – Siri (Hey Siri).

Wyszukiwanie głosem oznacza, że nie musisz korzystać manualnie z urządzenia, ale w oparciu o głos, otrzymujesz odpowiedź. Aplikacja jest dostępna na urządzeniu podłączonym do sieci, np. na tablecie, smartfonie. Wystarczy, że zadasz pytania (wydajesz komendy), a następnie asystent głosowy dostarczy najbardziej trafne wyniki. Została wprowadzona przez Google w 2011 roku. W przeszłości mogliśmy mówić o 2 produktach. Pierwszy z nich to wyszukiwanie głowowe, drugi Asystent Google. I to właśnie Asystent google od połowy 2019 roku przejął na wyłączność wyszukiwanie głosowe i obsługę zapytań użytkowników. Zapewne spotkałeś się już z komendą OK Google czy Hej Siri. Możemy uzyskać wyszukując głosem odpowiedzi na takie pytania jak: która jest godzina? Jaka jest data? Jaka dziś pogoda? i wiele innych.

Czym się różni wyszukiwanie głosowe google od wyszukiwania w sieci?

Zarówno wyszukiwanie za pomocą komend głosowych przy pomocy asystenta google jak i podobnie – wyszukiwanie poprzez wyszukiwarkę mają prowadzić do tej samej czynności. Niezależnie jak korzystasz – cel jest jeden pozyskanie informacji w internecie.

Wyszukiwanie głosowe odbywa się za pomocą poleceń głosowych. Sterowanie głosem pozwala na odnalezienie informacji wyłącznie poprzez głos. Odpowiedź pojawia się zarówno w wynikach wyszukiwania, asystent przenosi Cię na odpowiednią podstronę, jak i głosowo w aplikacji.

Wyszukiwanie w sieci to natomiast ręczne wpisywanie haseł do przeglądarki. Tak moglibyśmy najprościej określić różnicę. Wyniki na Twoje zapytanie będą pojawiać się w wyszukiwarce. Znajdują się one w kolejności, w jakiej najtrafniej odpowiadają na pytanie.

Wyszukiwarka głosowa działa we współpracy z asystentem (np. asystent google). Z pewnością spotkałeś się już z poleceniem OK! Google lub Hey Siri.

W momencie kiedy wypowiesz komendę, klikniesz głośnik zaczynasz korzystać z funkcjonalności narzędzia. Jeżeli masz telefon z androidem bądź iOS, mechanizm wygląda podobnie. Wyszukiwanie głosowe jest cały czas rozbudowywane. Nie ogranicza się w tej chwili wyłącznie do krótkich pytań i odpowiedzi. Za pomocą voice search możesz odtworzyć ulubioną piosenkę, wybrać numer na telefonie czy zarządzać kalendarzem. Zupełnie inaczej wygląda to podczas wyszukiwania w sieci, gdzie musisz ręcznie wpisać fragmenty pytania.

Dlaczego wyszukiwanie głosowe jest ważne dla biznesu?


Tylko pomyśl: skoro Twoje SEO ma bezpośredni wpływ na ruch w witrynie, a wyszukiwanie głosowe ma bezpośredni wpływ na SEO, to trendy voice search nieuchronnie wpłyną na ruch w Twojej witrynie.

Google stale dostosowuje się do nowych trendów, a w konsekwencji firmy muszą nadążać, aby utrzymać się na rynku. Jeśli Twoja witryna internetowa jest odpowiednio zoptymalizowana, Twoja firma może być tą, którą zasugeruje osobisty cyfrowy asystent użytkownika. Ciekawe, prawda?

Wyszukiwanie głosowe staje się powszechne i dokładne

Technologia wyszukiwania głosowego gwałtownie rośnie i wyposaża się w nią coraz więcej gadżetów i urządzeń. Z tej funkcji korzystają nie tylko osoby indywidualne, ale także firmy. Widzisz to zarówno w polsce jak i za granicą.

Według ComScore do 2020 roku 50% wszystkich wyszukiwań będzie wyszukiwaniami głosowymi. Jednym z powodów, dla których wyszukiwanie głosowe staje się tak popularne, jest fakt, że narzędzia wyszukiwania głosowego stały się bardzo dokładne. Technologia jest cały czas rozwijana. W rzeczywistości samo rozpoznawanie głosu od Google osiągnęło 95% dokładność słów w języku angielskim. Fakt ten dowodzi, że Google rozumie popularność tego narzędzia i będzie nadal poprawiał komfort użytkowania tej funkcji.

Aby nadążyć za zmianami, ważne jest, aby marketerzy zaczęli wprowadzać niezbędne zmiany w swojej strategii SEO.

Jak zoptymalizować stronę do wyszukiwania głosowego


Zaadoptuj wzorce naturalnej mowy

Gdy użytkownicy szukają czegoś w Internecie zwykle nie wpisują słów, które by wypowiedzieli mówiąc. Stosują zazwyczaj znacznie krótszych zwrotów. Przykładowo wpiszą „skórzane buty” szukając e-sklepów oferujących taki produkt. Jednak mówiąc użytkownik zada pełne pytanie: „Gdzie w Warszawie mogę kupić skórzane buty?”

To znacząca zmiana, która oznacza, że SEO musi się dostosować do języka mówionego.

W miarę jak poprawia się kod stojący za wyszukiwaniem głosowym marketerzy, którzy chcą wykorzystać ten trend, muszą odzwierciedlić tę zmianę w swojej strategii content marketingu. Narzędzia takie jak Rank Tracker dostarczają danych, które mogą pomóc w opracowaniu języka pasującego do naturalnych wzorców mowy.

Używaj słów kluczowych z długiego ogona

Gdy normalna mowa staje się coraz ważniejsza, krótkie słowa kluczowe stają się mniej istotne, a naturalne zwroty używane przez ludzi nabierają znaczenia. Aby poprawić SEO, należy położyć nacisk na używanie konwersacyjnych słów kluczowych z długiego ogona. Słowa te zawierają wyrażenia, które są używane przez ludzi, gdy są na ostatnim etapie zakupu czegoś. Im bardziej konkretne i szczegółowe są, tym lepiej.

Przykładowo, jeśli sprzedajesz torebki fraza z krótkiego ogona „torebki” może nie dać Ci dobrych efektów. Teraz już wiemy, aby uczynić ją bardziej dopasowaną do wyszukiwania głosowego, pomocne będzie korzystanie z frazy z długiego ogona „ciemna skórzana torba na laptopy w Krakowie”, aby lepiej dopasować się do zapytania potencjalnych klientów.

Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych

Popularność smartfonów nie jest już nowością. Miliony zapytań są wykonywane w ruchu za pomocą smartfonów. Mobile stał się główną platformą dla marketerów, na której mogą się skupić, jeśli chcą zoptymalizować swoją stronę do wyszukiwania głosowego. Twoje strony internetowe muszą być przyjazne dla urządzeń przenośnych i dobrze prezentować się na telefonach, tabletach, ponieważ użytkownicy w większości przypadków będą szukać i podejmować decyzje o zakupie właśnie na swoich smartfonach.

Masz wątpliwości jak to wygląda w przypadku Twojej strony? Jednym ze sposobów sprawdzenia czy Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, jest skorzystanie z testu Google Mobile Friendly. Test ten powie Ci jak wypada Twoja strona w wyszukiwarce mobilnej. Aby poprawić wynik upewnij się, że wszystkie zasoby strony są indeksowane i kompresuj obrazy, aby czas ładowania był jak najmniejszy. W ten sposób, gdy użytkownik przeprowadzi wyszukiwanie na swoim smartfonie, Twoja strona pojawi się na górze listy (oczywiście będziesz musiał również zoptymalizować zawartość i upewnić się, że wszystkie inne czynniki wpływające na ranking są spełnione).

Stwórz domenę wygodną do wyszukiwania głosowego

Twoja nazwa domeny jest kluczowym czynnikiem, który musisz mieć na uwadze, jeśli chcesz wygrać w nowej erze wyszukiwania głosowego. Pokażmy to za pomocą prostego przykładu. Rozważ te dwie strony internetowe:

  1. www.healthysnakzforyou[.]com
  2. www.healthysnack[.]store

Teraz wyobraź sobie wypowiadanie tych dwóch adresów URL na głos asystentowi wyszukiwania głosowego. Który z nich byłby łatwiejszy do zrozumienia i osiągalny dla algorytmu zasilanego przez sztuczną inteligencję? Na pewno drugi.

Dobre nazwy domen są krótkie, odpowiednio dobrane i łatwo zapadające w pamięć. Ludzie mogą zapomnieć o sposobie zapisu nazwy (snakz), zapomnieć podać numer (1, 2, 3) lub łącznik (-) w adresie internetowym, szczególnie podczas wypowiadania go asystentowi wyszukiwania głosowego. A jeśli nazwa Twojej witryny zawiera te mylące elementy, możesz stracić klientów. Zwróć uwagę, aby strona była prosta w przeliterowaniu.

Nowe rozszerzenia domen, takie jak .TECH, .STORE, .SPACE, .PRESS, .FUN, .ONLINE, .SITE .WEBSITE, itp. pozwalają na tworzenie krótkich, prostych i przyjaznych dla wyszukiwania nazw domen. Biorąc pod uwagę, że te rozszerzenia są wciąż stosunkowo nowe, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zarejestrujesz z nimi nazwę domeny jaką chcesz. Ponadto nowe rozszerzenia domen sprawiają, że Twój URL staje się bogaty w słowa kluczowe i wyraźnie podkreśla branżę, do której należysz.

Podsumowując

Wyszukiwanie głosowe zmienia sposób, w jaki ludzie wyszukują i nawigują po świecie, robią zakupy i zdobywają nowe informacje. Jeśli marki chcą przetrwać tą nową falę, będą musiały zaktualizować swoje strategie SEO. Poniżej przedstawiamy kilka czynników SEO, na które marki będą musiały zwrócić uwagę:

  1. zaadoptuj wzorce naturalnej mowy,
  2. używaj słów kluczowych z długiego ogona,
  3. bądź przyjazny urządzeniom mobilnym,
  4. stwórz domenę łatwą do wyszukiwania głosowego (voice search).

Wkrótce wyszukiwanie głosowe stanie się normą internetu.


FAQ – najczęściej zadawane pytania

Co to jest wyszukiwanie głosowe?

Wyszukiwanie głosowe to jak sama nazwa mówi sposób wyszukiwania informacji za pomocą głosu. Jednym z takich rozwiązań jest wyszukiwanie głosowe google voice search, z którego możesz korzystać na swoim urządzeniu mobilnym. Funkcja jest dostępna dla zarówno dla urządzenia mobilnego jak i komputera stacjonarnego

Jak działa wyszukiwane głosowe Google voice search?

Wyszukiwanie głosowe google voice search korzysta z zainstalowanego asystenta google. Sterowanie głosowe, rozpoczynające się od komendy Ok Google pozwala na odnalezienie informacji w wynikach wyszukiwania za pomocą głosu.

Jak włączyć wyszukiwanie głosowe w google na androidzie?

Aby włączyć i zacząć korzystać z aplikacji google wystarczy ją aktywować. Wystarczy, że na telefonie z systemem android otworzysz aplikację google, a następnie przejdź do sekcji ustawień i kliknij „wyszukiwanie głosowe”. Teraz w sekcji „Ok Google” kliknij w pozycję „Voice match”. Teraz pozostaje tylko potwierdzić, włączając Ok Google. Wyszukiwanie głosowe google jest gotowe do pracy.

Jak rozpocząć wyszukiwanie głosowe google?

Aby rozpocząć korzystanie z wyszukiwania głosowego otwórz aplikację Google, następnie kliknij w ikonkę mikrofonu bądź powiedz „Ok google”. Teraz możesz wydawać polecenia.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
0
Liczba ocen: 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Danone-Domenypl_case_study

Danone: Rozwój biznesu z troską o zdrowie i środowisko naturalne

Grupa Danone działa w głębokim poszanowaniu i zrozumieniu zrównoważonego rozwoju. Zapytaliśmy o to jak wygląda realizacja takich działań oraz jaka jest rola świata wirtualnego w ich komunikacji.

Czytaj dalej >>
Opcja na domenę. Twój sposób na wymarzony adres.

Opcja na domenę. Twój sposób na wymarzony adres

Chcesz zarejestrować domenę, ale okazuje się, że wymarzona nazwa posiada już swojego abonenta. Domena jest już zajęta. Czy to oznacza, że szansa przepadła już bezpowrotnie? Nie koniecznie, poznaj usługę opcji na domenę.

Czytaj dalej >>
Budmat ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Budmat – ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Innowacje techniczne w połączeniu z estetyką. Funkcjonalność w parze z designem. Czy takie założenia dla biznesu mają rację bytu? Nasz Klient, firma Budmat udowadnia, że taka mieszanka jest możliwa

Czytaj dalej >>