Utrata domeny to koszmar każdego, kto włożył swoje pieniądze, czas i ciężką pracę w jej wypromowanie.


Utarta domeny. Przyczyny

Może do niej dojść na kilka sposobów, np. w wyniku nieopłacenia adresu w terminie lub zablokowania domeny z powodu złamania prawa. Może się również zdarzyć, że trafimy na nieuczciwego wykonawcę strony lub pracownika odpowiedzialnego za jej utrzymanie. Konsekwencje tego mogą być trudne do przewidzenia i odwrócenia. Dlatego warto wiedzieć, jak się przed nimi uchronić.

O czym należy pamiętać?

Po pierwsze należy upewnić się, że domena rzeczywiście zarejestrowana jest na jej właściciela. Oznacza to, że jako abonent widnieje firma lub osoba, na zlecenie której dana domena została zarejestrowana. Szczególne znaczenie ma adres e-mail podany jako kontaktowy. To na niego wysyłane są wszystkie wiadomości dotyczące terminów wygasania domeny, a w przypadku próby transferu domeny lub zmiany jej abonenta, adres taki jest używany do potwierdzenia. Do administrowania domeną nie należy używać adresów stworzonych w oparciu o nią (np. jankowalski@mojadomena.pl) – najlepiej skorzystać z usług popularnych serwisów pocztowych, takich jak np. Gmail.

Kolejna ważna informacja to nazwa właściciela domeny. Jeżeli adres jest rejestrowany na osobę prywatną powinna ona podać swoje pełne imię i nazwisko, zgodnie z posiadanym dokumentem tożsamości. W przypadku firm ważne jest podanie pełnej nazwy, jaka figuruje w oficjalnych dokumentach rejestracji firmy. Powód jest prozaiczny. W przypadku sytuacji spornych, instytucje które będą je rozpatrywały, porównają otrzymane dane z dokumentami potwierdzającymi tożsamość.


Gdzie zarejestrować nową domenę?

Wybieraj sprawdzonych i zaufanych rejestratorów, których pozycja na rynku gwarantuje bezpieczeństwo posiadanych usług. Zwróć uwagę na dostępność kanałów kontaktu (telefon, mail, livechat) oraz długie godziny pracy Biura Obsługi Klienta.

Nawet jeżeli sam nie będziesz chciał dokonywać zmian w konfiguracji usług lub korzystać z możliwości Panelu Klienta, zawsze powinieneś mieć dostęp do niego. W ten sposób możesz sprawdzić np. poprawność danych abonenta. Pamiętaj, żeby w żadnym razie nie udostępniać innym osobom swojego loginu i hasła oraz by regularnie zmieniać to drugie.

W przypadku przekazania w czyjeś ręce administrowania naszymi usługami, warto sporządzić umowę określająca zakres obowiązków i działań, jakie może podejmować administrator względem naszego adresu. Prosty dokument może uchronić przed sytuacją, gdy ?opiekun domeny? wyprze się swojej odpowiedzialności.

Po rejestracji domeny, samodzielnej lub poprzez osoby trzecie, warto przyjrzeć się informacjom dotyczącym kontaktów i właściciela domeny. Szczegóły najlepiej sprawdzić w bazie WHOIS. Może się okazać, że właścicielem twojej domeny, posiadającym nad nią całkowitą kontrolę wcale nie jesteś ty? Jeżeli jednak dane są poprawne, to świetnie. Teraz należy sprawdzić czy twoja nazwa użytkownika i hasło pozwalają ci na zalogowanie się i zarządzanie usługami wirtualnymi.


Szukasz inspirującej nazwy dla swojego projektu? Sprawdź nasz kreator nazw.

Źródło: Domeny.pl / Business 2 Community
Fot.: Flickr / Roland O’Daniel

Jak podobał Ci się ten artykuł?
0 Liczba ocen: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Bezpieczeństwo

Domena .eu. Europejskie standardy bezpieczeństwa.

Domena .eu - europejskie standardy bezpieczeństwa

Domena europejska to jedna z najchętniej rejestrowanych domen na świecie. Jak rozwijała się domena .eu i jakie priorytety w zakresie jej bezpiecznego użytkowania wprowadza EURid?

Czytaj dalej >>

Dr Irena Eris - sukces pisany pasją

Wiedza, determinacja, a przede wszystkim pasja to motywacja, która nakręca do działania. Maksyma, którą od lat wyznaje założycielka marki Dr Irena Eris, pozwoliła przekuć idee w sukces i stać się wiodącą marką kosmetyczną na mapie Europy.

Czytaj dalej >>
Gastop - od lokalnej firmy do międzynarodowej ekspansji.

Ile potrzeba domen, żeby podbić świat?

Zobacz historię sukcesu naszego Klienta. Firma GASTOP rozpoczęła swoją działalność w 1996 r., kiedy Internet w Polsce dopiero raczkował. Jak spółka wykorzystała nowe możliwości? Jak ważna jest współpraca z zaufanymi partnerami biznesowymi?

Czytaj dalej >>