Co znajdziesz w tym artykule:
Jeśli posiadasz stronę internetową chcesz, aby była skuteczna i przynosiła Ci korzyści. Aby tak było i osiągnąć sukces musi ona być łatwa do wyszukania, szybka i wygodna w użyciu dla potencjalnego klienta, niezależnie od urządzenia, na jakim jest przeglądana. Z pomocą przychodzą techniki optymalizacji stron, których część omówiliśmy w tym artykule. Sprawdź jak zaplanować proces optymalizacji konwersji i zwiększyć sprzedaż.
Jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwarki (SEO)
Optymalizacja strony internetowej pozwala zwiększyć ruch. Jednak aby tak się stało, musisz szczególną uwagę zwrócić na to jak sobie radzi obecnie w tym obszarze. W procesie optymalizacji konwersji ważna jest analiza danych, oczekiwań, obecny czas ładowania i jej osiągi w wyszukiwarkach. Aby poprawiać doświadczenie odbiorców i Twojego potencjalnego klienta, zastanów się co możesz zrobić lepiej, aby zwiększyć współczynnik konwersji. Jednym z elementów tej składanki jest SEO. Dla każdego właściciela strony internetowej, istotnym jest pytanie, jak poprawić współczynnik konwersji?
Wiedza z zakresu search optimization strony internetowej jest również kluczową w celu zwiększenia optymalizacji współczynnika konwersji. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż, ograniczyć liczbę bieżących kosztów, musisz przygotować swoją www pod wyniki wyszukiwania. Większa szansa konwersji będzie możliwa, jeśli użytkownicy zobaczyć będą mogli ją wysoko w wynikach wyszukiwania. Strategia ciągłej optymalizacji wymaga wiedzy ekspertów, która będzie przekładać się na skuteczne działania, aby usługi były jak najbardziej widoczne w sieci. Jednak już na etapie rozwoju strony internetowej możesz content i inne działania marketingowe prowadzisz w duchu SEO. Zarówno copywriter jak i marketingowiec muszą być świadomi możliwości w zakresie optymalizacji codziennych działań. Krok po kroku, zwłaszcza tworząc treści, można dowiedzieć się kilka podstaw, aby móc od razu optymalizować działania i współpracę. Zobacz z jakich zasad korzystać i co jest wymagane aby zrozumieć i stosować to na stronie internetowej.
Korzystaj z meta-tagów
Stosuj na swojej stronie www, sklepie internetowym znaczniki Tytuł (title), Opis (description), nagłówki H1, H2, H3 i teksty alternatywne obrazów (Alt).
Wszystkie te elementy są istotne z punktu widzenia SEO i liczne przykłady dowodzą ich skuteczności. Ważnym jest, aby teksty, słowa kluczowe i frazy, które się w nich pojawią pochodziły z analizy słów kluczowych. Do takiej analizy możesz posłużyć się bezpłatnym Planerem kluczowych słów dostępnym w Google Ads.
Jeśli korzystasz z kreatora stron od Domeny.pl zapoznaj się z tym artykułem na temat optymalizacji Webster+.
Dbaj o ilość i jakość treści
Zadbaj o to, aby na każdej z podstron Twojej witryny znajdowały się unikalne teksty – unikaj powtórzeń i kopii także w stosunku do całej witryny. Swoją stronę możesz sprawdzić pod tym kątem za pomocą Sitelinera.
Postaraj się, aby teksty były zawsze aktualne. Aktualności i Wydarzenia sprzed 4 lat pozostają do usunięcia, a inne artykuły do regularnej aktualizacji.
Jeśli możesz, sekcję blog utwórz w swojej głównej domenie (np. domeny.pl/blog). Dzięki temu regularnie na stronie pojawiały się będą nowe teksty, a jednocześnie zwiększysz szansę pojawienia się Twojej strony w wynikach wyszukiwania na frazy z długiego ogona (niszowe).
Skorzystaj z analizy słów kluczowych i tworząc teksty na swojej stronie internetowej zadbaj o występowanie fraz, na które chcesz ją pozycjonować.
Przykładowo w Domeny.pl niemal każda z ponad 1000 oferowanych domen ma swoją podstronę. Pozwala to tworzyć dla każdej z nich osobne meta-tagi i opisy, a dzięki temu skutecznie pozycjonować setki podstron.
Przyspiesz ją i dostosuj do urządzeń mobilnych
Na ten temat przeczytasz w dalszej części artykułu, w sekcji: Jak zoptymalizować witrynę pod urządzenia mobilne.
Narzędzia SEO
Do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek polecamy:
- Google Search Console – do badania wyników swojej strony w Google oraz kontaktu z Google,
- Google Analytics – do śledzenia wielkości ruchu organicznego na stronie,
- MozBar– dodatek do Chrome od MOZ – do wygodnego podglądania jakiej treści znaczniki występują na danej stronie,
- Planer słów kluczowych dostępny w Google Ads,
- SemStorm – do oceny widoczności swojej domeny i śledzenia pozycji,
- Majestic – do obserwacji ilości i profilu linków.
Jak zoptymalizować stronę pod kątem konwersji (CRO)
Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest konwersja. Sięgamy po definicję od Google, gdyż do pomiaru konwersji korzysta się najczęściej z Google Analytics.
Ukończona działalność (online lub offline) mająca znaczenie dla powodzenia Twojej firmy. Przykłady: subskrypcja newslettera e-mailowego (konwersja na cel), kupno (transakcja, zwana też konwersją e-commerce).
support.google.com
Może mieć charakter makro lub mikro. Konwersja makro to zazwyczaj zrealizowana transakcja kupna. Natomiast mikro to ukończona działalność, taka jak subskrypcja e-mailowa, wskazująca na skłonność użytkownika do dokonania konwersji makro.
Konwersja jest więc realizacją celu, jaki postawiłeś swojej stronie www. Dotyczy do zarówno sklepu internetowego jak i witryny wizytówki czy bloga. Konwersją może być pobranie pliku, zapisanie się do listy newslettera, obejrzenie wideo, przetestowanie usług, czy dokonanie rejestracji bądź kliknięcie w call to ction.
Aby zoptymalizować twoją stronę pod kątem optymalizacji konwersji cro musisz:
- określić listę celów,
- wdrożyć rozwiązania analityki internetowej, które pozwolą Ci mierzyć realizację celów,
- stworzyć plan optymalizacji,
- realizować stały proces obserwacji, planowania, wdrożeń poprawek i kontroli.
Optymalizacja współczynnika konwersji. Po co?
Optymalizacja współczynnika konwersji cro pozwoli monitorować zachowanie użytkowników na Twojej stronie czy w sklepie internetowym. To wiedza, którą możesz wykorzystać aby planować osiągnięcie korzyści biznesowych. Elementy ścieżki zakupowej potencjalnych klientów powinny być projektowane tak, aby umożliwić wygodny zakup produktu, zwiększyć sprzedaż i pozyskać nowych klientów. Już na etapie pierwszego kontaktu, od momentu łatwego nawigowania danych kontaktowych, aby Klienci mogli łatwo się znaleźć, następnie dokonać zakupu. Możesz to sprawdzić, przeprowadzając testy a b.
Budujesz dobre doświadczenia użytkownika
Wypełnienie formularza, kontakt w mediach społecznościowych, czy wysłanie zapytania przez klientów. To także pozwoli Ci zniwelować współczynnik odrzuceń. Od początku projektowania customer journey działania marketingowe są przygotowywane tak, by z jednej strony było to zwiększenie ruchu, a tym samym sprzedaży. Z drugiej zaś, pozyskanie i zaangażowanie użytkowników wymaga ciągłej interpretacji monitorowania zachowania użytkowników i optymalizacji konwersji cro. Dobrym przykładem budowania pozytywnych doświadczeń są testy a b. Kiedy projektujesz witrynę, podstronę czy szablon mailingu przygotuj 2 wersje i przeanalizuj, która z nich sprzyja określonemu zachowaniu odbiorcy. Obserwowanie działań i trudności, które mogą towarzyszyć klientowi w obsłudze, a także zależności mogą jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, która wersja odnosi lepsza aktywność. Testowanie pozwoli zapewnić pozytywne doświadczenia użytkownikom.
Pozyskujesz nowych Klientów
Jeżeli przykładasz dużą uwagę do poprawy doświadczeń użytkowników, krok po kroku dokonujesz zmian, które wpływają nie tylko na ruch i satysfakcję klientów, ale także na rozwój. Twoim celem jest przecież przyciągnąć nowych odbiorców i dostarczać im wartość. Optymalizacja współczynnika konwersji cro ma na celu zmniejszyć współczynnik odrzuceń a w konsekwencji przyciągnąć potencjalnych klientów, od świadomości, poprzez złożenie zamówienia i konwersji.
Zwiększasz współczynnik konwersji
Warto zainwestować w swoją witrynę www, sklep. Szybka, intuicyjna i widoczna strona to podstawa, które może pomóc przyciągnąć uwagę, a tym samym ruch. W prosty sposób niektóre z działań możesz wykonać samodzielne. Od czego zacząć? Zobacz jak zwiększać obecny współczynnik konwersji.
Gotowe pomysły na poprawę konwersji
Optymalizacja konwersji cro wcale nie musi być trudna. Istnieją pewne rozwiązania z zakresu optymalizacji konwersji (CRO, conversion rate optimization), które niemal zawsze się sprawdzają. Są to wszystkie sposoby, które mają na celu ułatwienie realizacji celu użytkownikowi. Optymalizacja cro – poznaj nasze sposoby:
- tworzenie sugestywnych, zrozumiałych haseł zachęcających do podjęcia działania, tzw. CTA (call to action);
- umieszczenie CTA w górnej części strony (pierwsze 25% wysokości);
- projektowanie pozytywnych doświadczeń użytkowników (m.in. przygotowanie formularza kontaktowego z szybkim kontaktem)
- minimalizacja wysiłku po stronie użytkownika, np. poprzez skrócenie liczby pól w formularzu kontaktowym do wypełnienia do minimum,
- wszelkie działania budujące zaufanie (od certyfikatu SSL po prezentację rekomendacji od klientów),
- wszelkie działania z zakresu UX, dzięki którym poruszanie się po stronie jest intuicyjne, wygodne, szybkie i możliwe na wszystkich urządzeniach,
- i oczywiście wszelkie działania poprawiające konkurencyjność, atrakcyjność Twojej oferty.
Przykładowo w Domeny.pl w ramach optymalizacji konwersji wdrożyliśmy w formularzu rejestracji użytkownika możliwość zaciągnięcia danych z bazy GUS, wyeksponowaliśmy wyszukiwarkę domen i zmieniliśmy kolor przycisków na zielony.
Narzędzia do optymalizacji konwersji
Wspomnieliśmy o konieczności wdrożenia rozwiązań analityki internetowej. Do najczęściej używanych narzędzi należą:
- Google Analytics – wraz z ustalonymi Celami, śledzeniem zdarzeń (event), a w wypadku stron e-commerce, wraz z Ecommerce Tracking;
- narzędzia do obserwacji ruchu myszki użytkownika i tworzenia map ciepła (heat map), jak np. HotJar czy MouseFlow, które pozwoli Ci określić zachowanie użytkowników na stronie;
- Piksel Facebooka, który pozwoli Ci mierzyć konwersje pozyskane dzięki ruchowi z sieci Facebooka;
- Google Tag Manager z kolei pomoże Ci wygodnie w jednym miejscu zarządzać wszystkimi tagami marketingowymi, w tym wymienionymi powyżej.
Jak zoptymalizować stronę pod urządzenia mobilne
Urządzenia mobilne stały się tak ważne dla internetu, że ostatecznie w 2018 r. Google wdrożyło tzw. mobile-first index, co oznacza że wyniki wyszukiwania bazują na indeksie mobilnym. Innymi słowy, chcesz pojawiać się wysoko w Google – zadbaj najpierw o wersję mobilną swojej strony www. Optymalizacja współczynnika konwersji wymaga ciągłego analizowania strony. Dopiero na tej podstawie możesz zrozumieć potrzeby i zmiany.
Sprawdź swoją witrynę!
Istnieje kilka metod na optymalizację strony pod mobile, ale warto najpierw zacząć od ustalenia na czym stoimy. Do tego celu możesz skorzystać z Testu optymalizacji mobilnej – narzędzia od Google. Jeśli zobaczysz komunikat „Strona jest dostosowana do komórek. Obsługa tej strony na urządzeniu mobilnym jest łatwa” możesz się cieszyć.
Drugim narzędziem, z którego warto skorzystać jest Google Search Console. Nowa wersja zawiera specjalną zakładkę „Obsługa na urządzeniach mobilnych”, gdzie zobaczysz które URL-e Twojej witryny generują problemy.
Optymalizuj!
Kolejnym krokiem jest przetwarzanie zdobytych danych i projektowanie witryny czy sklepu internetowego tak by podnosić wskaźnik konwersji.
- twórz stronę www na jednym adresie – zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i komputerów, unikaj sub-domeny typu m.mojadomena.pl. Zamiast tego zadbaj, aby strona była responsywna (RWD, responsive web design), czyli samo-dostosowująca się do różnych urządzeń;
- zapewnij jej szybką prędkość ładowania – przeczytaj na temat wersji PHP,
- przeprowadź test PageSpeed Insight i zastosuj się do uzyskanych wytycznych.
Przykładowo w Domeny.pl dla wersji mobilnej przygotowaliśmy zupełnie inny niż na komputerach podgląd koszyka w ścieżce zakupowej. Dzięki temu element ten nie tylko jest funkcjonalny, ale przede wszystkim widoczny dla użytkowników.
Przykładowo w Domeny.pl dla wersji mobilnej przygotowaliśmy zupełnie inny niż na komputerach podgląd koszyka w ścieżce zakupowej. Dzięki temu element ten nie tylko jest funkcjonalny, ale przede wszystkim widoczny dla użytkowników.
Podsumowując
Optymalizacja konwersji to ciągły proces, który jest miarą tego, jak profesjonalnie ją traktujesz. Pamiętaj, wiele narzędzi, którymi możesz się posłużyć jest darmowa. Nie ma wymówek – czas brać się do pracy! Optymalizacja konwersji przekłada się na zwiększenie widoczności Twoich usług czy produktów. Klienci korzystając z funkcjonalnej i użytecznej strony internetowej chętniej wejdą z Twoją marką w interakcję. Przedstawiliśmy tylko część możliwości, w jaki sposób możesz usprawnić Twoją stronę i jej skuteczność.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Optymalizacja konwersji to proces obejmujący szereg działań marketingowych, działań na stronie internetowej, których zadaniem jest, aby współczynnik konwersji cro odnosił jak najwyższą wartość przy jednoczesnym zachowaniu bieżących kosztów. Może nią być np. zakup, rejestracja, zapisanie do newslettera, na webinar, założenie konta wysłany formularz itp. Ważną częścią jest analityka. To z niej wynika
Aby osiągnąć wzrost współczynnika konwersji cro (conversion rate optimization), w skrócie cro, musisz zadbać o doświadczenia użytkowników. Zanim nastąpi dokonanie zakupu musisz podjąć działania w swoim e-commerce czy witrynie, również z zakresu seo. Konieczne zmiany dotyczą przede wszystkim użyteczności witryny. Elementy na stronie internetowej, jak na przykład nawigacja, atrakcyjne teksty, możliwość wysłania pytania przed dokonaniem zakupów, umieszczenie call to action, powodują że użytkownicy chętniej dokonują aktywności.