Jeśli posiadasz stronę internetową chcesz, aby była skuteczna i przynosiła Ci korzyści. Aby tak było musi ona być łatwa do wyszukania, szybka i wygodna w użyciu niezależnie od urządzenia, na jakim jest przeglądana. Z pomocą przychodzą techniki optymalizacji stron, których część omówiliśmy w tym artykule.


Jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwarki (SEO)


Korzystaj z meta-tagów

Stosuj znaczniki Tytuł (title), Opis (description), nagłówki H1, H2, H3 i teksty alternatywne obrazów (Alt).

Wszystkie te elementy są istotne z punktu widzenia SEO i liczne przykłady dowodzą ich skuteczności. Ważnym jest, aby teksty, słowa kluczowe i frazy, które się w nich pojawią pochodziły z analizy słów kluczowych. Do takiej analizy możesz posłużyć się bezpłatnym Planerem słów kluczowych dostępnym w Google Ads.

Jeśli korzystasz z kreatora stron od Domeny.pl zapoznaj się z tym artykułem na temat optymalizacji Webster+.


Dbaj o ilość i jakość treści

Zadbaj o to, aby na każdej z podstron Twojej witryny znajdowały się unikalne teksty – unikaj powtórzeń i kopii także w obrębie własnej witryny. Swoją stronę możesz sprawdzić pod tym kątem za pomocą Sitelinera.

Postaraj się, aby teksty były zawsze aktualne. Aktualności i Wydarzenia sprzed 4 lat powinieneś usunąć, a inne artykuły regularnie odświeżaj.

Jeśli możesz, sekcję blog utwórz w swojej głównej domenie (np. domeny.pl/blog). Dzięki temu regularnie na stronie pojawiały się będą nowe teksty, a jednocześnie zwiększysz szansę pojawienia się Twojej strony w wynikach wyszukiwania na frazy z długiego ogona (niszowe).

Skorzystaj z analizy słów kluczowych i tworząc teksty na stronę zadbaj o występowanie fraz, na które chcesz ją pozycjonować.

Przykładowo w Domeny.pl niemal każda z ponad 1000 oferowanych domen ma swoją podstronę. Pozwala to tworzyć dla każdej z nich osobne meta-tagi i opisy, a dzięki temu skutecznie pozycjonować setki podstron.


Przyspiesz ją i dostosuj do urządzeń mobilnych

Na ten temat przeczytasz w dalszej części artykułu, w sekcji: Jak zoptymalizować stronę pod urządzenia mobilne.


Narzędzia SEO

Do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek polecamy:

  • Google Search Console – do sprawdzania wyników swojej strony w Google oraz kontaktu z Google,
  • Google Analytics – do śleszenia wielkości ruchu organicznego na stronie,
  • MozBar – dodatek do Chrome od MOZ – do wygodnego podglądania jakiej treści znaczniki występują na danej stronie,
  • Planer słów kluczowych dostępny w Google Ads,
  • SemStorm – do oceny widoczności swojej domeny i śledzenia pozycji,
  • Majestic – do obserwacji ilości i profilu linków.

Jak zoptymalizować stronę pod kątem konwersji (CRO)


Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest konwersja. Sięgamy po definicję od Google, gdyż do pomiaru konwersji korzysta się najczęściej z Google Analytics.

Ukończona działalność (online lub offline) mająca znaczenie dla powodzenia Twojej firmy. Przykłady: subskrypcja newslettera e-mailowego (konwersja na cel), kupno (transakcja, zwana też konwersją e-commerce).
Konwersja może mieć charakter makro lub mikro. Konwersja makro to zazwyczaj zrealizowana transakcja kupna. Natomiast konwersja mikro to ukończona działalność, taka jak subskrypcja e-mailowa, wskazująca na skłonność użytkownika do dokonania konwersji makro.

support.google.com

Konwersja jest więc realizacją celu, jaki postawiłeś swojej stronie www. Aby zoptymalizować stronę pod kątem konwersji musisz:

  • wyznaczyć listę celów,
  • wdrożyć rozwiązania analityki internetowej, które pozwolą Ci mierzyć realizację celów,
  • stworzyć plan optymalizacji,
  • realizować stały proces obserwacji, planowania, wdrożeń poprawek i kontroli.

Gotowe pomysły na poprawę konwersji

Istnieją pewne rozwiązania z zakresu optymalizacji konwersji (CRO, conversion rate optimization), które niemal zawsze się sprawdzają. Są to wszystkie sposoby, które mają na celu ułatwienie realizacji celu użytkownikowi

  • tworzenie sugestywnych, zrozumiałych haseł zachęcających do podjęcia działania, tzw. CTA (call to action);
  • umieszczenie CTA w górnej części strony (pierwsze 25% wysokości);
  • minimalizacja wysiłku po stronie użytkownika, np. poprzez skrócenie liczby pól w formularzu kontaktowym do minimum,
  • wszelkie działania budujące zaufanie (od certyfikatu SSL po prezentację rekomendacji od klientów),
  • wszelkie działania z zakresu UX, dzięki którym poruszanie się po stronie jest intuicyjne, wygodne, szybkie i możliwe na wszystkich urządzeniach,
  • i oczywiście wszelkie działania poprawiające konkurencyjność, atrakcyjność Twojej oferty.

Przykładowo w Domeny.pl w ramach optymalizacji konwersji wdrożyliśmy w formularzu rejestracji użytkownika możliwość zaciągnięcia danych z bazy GUS, wyeksponowaliśmy wyszukiwarkę domen i zmieniliśmy kolor przycisków na zielony.

Narzędzia do optymalizacji konwersji

Wspomnieliśmy o konieczności wdrożenia rozwiązań analityki internetowej. Do najczęściej używanych narzędzi należą:

  • Google Analytics – wraz z ustalonymi Celami, śledzeniem zdarzeń (event), a w wypadku stron e-commerce, wraz z Ecommerce Tracking;
  • narzędzia do obserwacji ruchu myszki użytkownika i tworzenia map ciepła (heat map), jak np. HotJar czy MouseFlow;
  • Piksel Facebooka, który pozwoli Ci mierzyć konwersje pozyskane dzięki ruchowi z sieci Facebooka;
  • Google Tag Manager z kolei pomoże Ci wygodnie w jednym miejscu zarządzać wszystkimi tagami marketingowymi, w tym wymienionymi powyżej.

Jak zoptymalizować stronę pod urządzenia mobilne


Urządzenia mobilne stały się tak ważne dla internetu, że ostatecznie w 2018 r. Google wdrożyło tzw. mobile-first index, co oznacza że wyniki wyszukiwania bazują na indeksie mobilnym. Innymi słowy, chcesz pojawiać się wysoko w Google – zadbaj najpierw o wersję mobilną swojej strony www.

Sprawdź swoją stronę!

Istnieje kilka metod na optymalizację strony pod mobile, ale warto najpierw zacząć od ustalenia na czym stoimy. Do tego celu możesz skorzystać z Testu optymalizacji mobilnej – narzędzia od Google. Jeśli zobaczysz komunikat „Strona jest dostosowana do komórek. Obsługa tej strony na urządzeniu mobilnym jest łatwa” możesz się cieszyć.

Drugim narzędziem, z którego warto skorzystać jest Google Search Console. Nowa wersja zawiera specjalną zakładkę „Obsługa na urządzeniach mobilnych”, gdzie zobaczysz które URL-e Twojej witryny generują problemy.

Optymalizuj!

  • twórz stronę www na jednym adresie – zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i komputerów, unikaj sub-domeny typu m.mojadomena.pl. Zamiast tego zadbaj, aby strona była responsywna (RWD, responsive web design), czyli samo-dostosowująca się do różnych urządzeń;
  • zapewnij jej szybką prędkość ładowania – przeczytaj na temat wersji PHP,
  • przeprowadź test PageSpeed Insight i zastosuj się do uzyskanych wytycznych.

Przykładowo w Domeny.pl dla wersji mobilnej przygotowaliśmy zupełnie inny niż na komputerach podgląd koszyka w ścieżce zakupowej. Dzięki temu element ten nie tylko jest funkcjonalny, ale przede wszystkim widoczny dla użytkowników.

Podsumowując

Optymalizacja strony to ciągły proces, który jest miarą tego, jak profesjonalnie ją traktujesz. Wiele narzędzi, którymi możesz się posłużyć jest darmowa. Nie ma wymówek – czas brać się do pracy!

A Wy, pod jakim kątem jeszcze optymalizujecie swoje strony?

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii SEO

Podkręć swój marketing dzięki podcastom

Podkręć swój marketing dzięki podcastom

Zastanawiasz się nad tworzeniem podcastów dla swojej firmy? Podcasty są potężnym narzędziem dla każdego rodzaju biznesu, pozwalającym usłyszeć Twój głos (dosłownie) na przepełnionym rynku. Chociaż wciąż są stosunkowo nowe...

Czytaj dalej >>
Zmierz szybkość swojej strony. Narzędzia i zasady

Zmierz szybkość swojej strony. Narzędzia i zasady

Szybkość strony www, czyli czas potrzebny na jej załadowanie się, to kluczowy element odbioru Twojej strony - zarówno przez roboty indeksujące (SEO), jak i ludzi (UX). To właśnie dlatego prędkość strony jest tak ważna

Czytaj dalej >>
Web Push? Firefox mówi nie!

Web Push? Firefox mówi nie!

Firefox wyłącza powiadomienia Web Push. Od teraz, krótkie wiadomości, które za zgodą użytkownika wyświetlają się w przeglądarce zostaną ograniczone. Jak zapowiada Firefox to kolejny krok w trosce o komfort użytkowników.

Czytaj dalej >>