Rok 2019 kończyliśmy z liczbą 349 439 nowych podmiotów gospodarczych wpisanych w rejestr KRS i CEDG. Liczby te obrazują dynamikę rozwoju przedsiębiorczości w naszym kraju. Biorąc pod uwagę, że podstawowym kanałem komunikacji marki z ofertą jest strona www, powinieneś zadbać o nią w szczegółach. Jaką domenę wybrać? Zobacz nasz przegląd.


Dynamika rozwoju przedsiębiorczości w Polsce

Jako naród, stajemy się coraz bardziej przedsiębiorczym społeczeństwem – możemy przeczytać w Raporcie GEM Polska 2019. Co więcej, 7 na 10 Polaków dostrzega szanse biznesowe, które można wykorzystać dla prowadzenia działalności pod własnym nazwiskiem.[1] Optymistyczne nastroje związane z duchem przedsiębiorczości znajdują odzwierciedlenie w liczbach. Na koniec 2019 roku zanotowaliśmy 349 439 nowych podmiotów gospodarczych. Pierwsze miesiące 2020 roku i światowy lockdown ostudził nieco ducha przedsiębiorczości, by wraz z kwietniem wskrzesić i obudzić go na nowo.

Liczba nowych podmiotów gospodarczych

Domena dla firmy

Stawiasz pierwsze kroki pod własną marką. Dopełniłeś wszelkich formalności i chcesz teraz opowiedzieć o tym światu? Budując stronę swojego produktu bądź usługi nie zapominaj o detalach. To na ich podstawie potencjalny klient wypracowuje opinię na temat Twojej marki.

Sama rejestracja domeny to proces, który zajmie Ci zaledwie chwilę. W Domeny.pl wystarczy, że wpiszesz określoną nazwę adresu, a zobaczysz wszystkie dostępne domeny. Intuicyjnie przejdziesz cały proces rejestracji.


Domena dla firmy. Jaką wybrać?

Zarejestrowałeś działalność? Teraz czas na stronę www. Jaka domena sprawdzi się w Twoim biznesie? Niesłabnącym zaufaniem cieszy się domena .pl, która w tym roku świętuje swoje 30 urodziny. Jest najczęściej rejestrowanym rozszerzeniem w Polsce. Tylko w pierwszym półroczu 2020 roku zarejestrowano z nią 390 600 adresów. Biorąc pod uwagę dynamikę rejestracji domeny .pl – może się okazać, że Twój adres jest już zajęty. Co wówczas?

Domeny funkcjonalne

Twój biznes reprezentuje określony obszar? Domeny funkcjonalne powstały z myślą o adresach, które wpisują się w konkretną tematykę. Popularność przyniosły im lata 90. ubiegłego wieku. Zgodnie z zasadą, każda strona reprezentująca ścisłą tematykę powinna mieć odpowiadająca jej rozszerzenie – nowe adresy często wykazywały tę zasadę, Dziś domeny funkcjonalne stały się uniwersalne.

Wykorzystując domenę funkcjonalną dla swojego pomysłu, możesz na tym etapie zaklasyfikować ją zgodnie z działaniem. Tym samym wybierając domenę funkcjonalną, przekazujesz komunikat dla potencjalnych klientów.

Największą popularnością pośród domen funkcjonalnych cieszą się takie rozszerzenia, jak: .com.pl, .org.pl i .net.pl. Najrzadziej rejestrowanymi domenami są: .atm.pl i .rel.pl.

Domeny regionalne

Kiedy prowadzisz lokalną działalność, zależy Ci głównie na pozycjonowaniu marki w konkretnym regionie. Budując stronę internetową, wyeksponuj ten fakt w jej adresie. Adres powiązany z Twoją ofertą i obszarem działania wzmocni pozycjonowanie lokalne firmy. Rejestrując adres składający się ze słów kluczowych oraz nazwy miasta – Twoja domena zanotuje wyższy CTR (współczynnik klikalności) w wynikach wyszukiwania Google

Najczęściej rejestrowaną domeną regionalną jest .waw.pl

Domeny zagraniczne

Twoja działalność skierowana jest na rynek międzynarodowy? A może konsekwentnie dywersyfikujesz działania. Wchodząc na kolejne rynki, nie zapomnij o dedykowanej domenie. W ten sposób dostosujesz komunikację do kodu kulturowego, a przede wszystkim zdobędziesz zaufanie i lojalność jego mieszkańców.

Domeny ccTLD (country code top-level domain) bywają też używane w sposób niekonwencjonalny – do tworzenia tzw. hacków domenowych, np. find.me.

No dobrze, ale co z nazwą domeny?

Wybierając nazwę dla Twojej domeny zwróć uwagę na poniższe elementy:

  • łatwość zapamiętania i zapisania nazwy
    Adres, który wybierzesz powinien być jasny i zrozumiały nie tylko dla Ciebie, ale przede wszystkim dla Twoich odbiorców. Unikaj nazw obcojęzycznych, których wymowa różni się od pisowni.
  • trafność
    Adres powinien być związany z charakterem działań. Branżowe rozszerzenie będzie jego dopełnieniem. Dla branży technologicznej będzie to .tech, dla organizacji .org, a dla fotografów .photography.

O tym jak stworzyć nazwę domeny pisaliśmy w jednym z naszych artykułów tutaj.

Zatem jaka domena dla firmy będzie strzałem w dziesiątkę? Nie ma jednoznacznej gotowej recepty na sukces online. Wybierając rozszerzenie dla swojego biznesu zwróć uwagę na charakter świadczenia usług, grupę docelową, do której chcesz dotrzeć i rynek, na którym chcesz działać.

Poszukujesz domeny dla firmy? Sprawdź rozwiązania, które mogą Ci się przydać: hosting www, certyfikat SSL, kreator nazw.

Źródło:
[1] https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport-z-badania-GEM_200117.pdf
https://www.coig.com.pl/nowe-firmy-w-polsce_2016_2015_2014_2013.php
https://www.nask.pl/pl/raporty/raportyhttps://www.nask.pl/pl/raporty/raporty

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 3
Komentarze
  • Jak znaleźć właściciela domeny, który założył ją tylko po to, by popełnić przestępstwo? Założył sklep internetowy, wystawił produkt, reklama i złapał co najmniej 1500 kientów.
    Proceder trwał kilka dni, po czym sklep zniknął, a domena ma ważność jeszcze niecałe 12 miesięcy? Skoro taki sukces odniósł, wykupienie kolejnej polskiej domeny za 12 zł to nie jest problem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Budmat ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Budmat - ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Innowacje techniczne w połączeniu z estetyką. Funkcjonalność w parze z designem. Czy takie założenia dla biznesu mają rację bytu? Nasz Klient, firma Budmat udowadnia, że taka mieszanka jest możliwa

Czytaj dalej >>
DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

Codziennie wysyłamy globalnie setki tysięcy maili. Korespondencja mailowa zrewolucjonizowała komunikację. Bezpieczeństwo, słowo klucz nabiera szczególnego znaczenia. Poznaj rekord DMARC.

Czytaj dalej >>
Jak stworzyć nazwę? Poradnik

Jak stworzyć nazwę i wyróżnić swoje usługi?

Nazwa, powinna być…no właśnie? Jaka powinna być nazwa produktu/usługi/witryny? Czy proces tworzenia nazwy jest trudny? Gdzie szukać inspiracji? Co jest trendy, a co passe? Pobierz poradnik.

Czytaj dalej >>