Chcesz stworzyć witrynę internetową? Stawiasz na wygodne i sprawdzone rozwiązanie? Zastanawiasz się, jaki system CMS wybrać? Jakie rozwiązanie będzie najlepsze i sprawdzi się w Twoim biznesie? Przygotowaliśmy zestawienie najpopularniejszych systemów do tworzenia i zarządzania treścią. Poznaj zalety i wady i wybierz najlepszy cms.


Co to jest CMS

CMS (Content Management System) to system zarządzania treścią, za pomocą którego możemy zbudować własną stroną internetową. System pozwala zarówno na budowę, rozbudowę jak i aktualizację witryny. Co ważne, w swoim pierwotnym założeniu, nie wymaga znajomości programowania. Stworzenie strony internetowej jest niezwykle intuicyjne. Usługa w podstawowej wersji jest bezpłatna. Po prostu uzupełniasz wymagane pola, rejestrujesz domenę i dokonujesz w systemie wymaganych czynności aby stronę wyświetlić w sieci. Praktycznie, oznacza to, że wszelkie aktualizacje, które dokonywane są na danej witrynie, a więc dodawanie treści, zdjęć czy nowych funkcjonalności, jak np. formularz kontaktowy odbywa się za pośrednictwem CMS. Systemy zarządzania treścią można podzielić na dwa typy.


CMS – autorski czy open source?

Jaki będzie najlepszy cms przy tworzeniu stron internetowych? System autorski czy open source dla strony www? To pytanie zadają sobie osoby, decydujące się na własną stronę internetową. Te rodzaje mają zarówno swoje wady i zalety. Wybór pośród tych systemów zaczynamy od tej kwestii. Wybierając spośród systemów zarządzania treścią typu open source nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy, wnikać w kod strony, seo strony, ani nie musisz znać języka programowania (JavaScript, CSS) do bieżącej obsługi strony internetowej. To łatwy sposób na zbudowanie własnej www. Jak pokazują badania przeprowadzone przez W3Techs ponad 35% stron na całym świecie jest zbudowanych w tym systemie. 

Autorski CMS natomiast jest tworzony od podstaw, dopasowany do funkcjonalności, które ma spełniać witryna. Najczęściej w technologii PHP, Java, ASP. Autorskie cmsy wymagają, aby dedykowane oprogramowanie było tworzone w htmlu, a programista dokonywał wszelkich optymalizacji i czuwał nad aktualizacją komponentów. Wymaga również czasu, aby nauczyć się edytować i modyfikować przez użytkownika końcowego.

To jaki wybrać system zależy od kliku czynników. Po pierwsze założenia jakie ma spełniać witryna, stopień jej rozbudowania i zaplanowanych funkcji. Nie mniej ważna jest kwestia użytkowa. Dla kogo jest tworzona strona (znajomość środowiska, stopień zaawansowania użytkownika).


Systemy CMS. Ranking

Systemy CMS. W tym wpisie skupiamy się na przeglądzie najpopularniejszych CMS-ów, czyli systemów zarządzania treścią, typu open source, Na podium od lat znajdują się WordPress, Joomla! i Drupal.

Ranking popularności CMS. Rodzaje systemów cms

WordPress

CMS WordPress to najpopularniejsza spośród systemów cms platforma typu open source na świecie. Badania pokazują, że niemal co 3 strona w Internecie założona w oparciu o ten najpopularniejszy cms. Rozwiązaniu temu zaufało wiele znanych marek, choćby facebook newsroom, czy blog Mozilli. WordPress spełnia wymogi W3C (World Wide Web Consortium) – organizacji opracowującej standardy pisania i przesyłania stron WWW.

Pierwotnie jego założenia były bardziej blogowe. Powstał z myślą o tworzeniu i prowadzeniu właśnie tego typu kanału komunikacji z użytkownikami. Jednak silny rozwój sprawił, że WP stał się najczęściej wybieranym oprogramowaniem do tworzenia stron internetowych. Co więcej, na WordPressie możesz zbudować sklep internetowy. WooCommerce, bo o nim mowa, to rozwiązanie dedykowane stronie/blogu wykorzystującym omawiany system. Jego kompatybilność sprawia, że niespełna 40% istniejących sklepów internetowych działa w oparciu o WooCommerce. Korzystasz z gotowych szablonów a modyfikacje wprowadzasz samodzielnie.

Do najczęściej wskazywanych zalet WordPressa zalicza się:

  • prostota użytkowania
    Łatwość obsługi. Strony oparte o ten najpopularniejszy system cms wyróżniają się intuicyjnym interfejsem, możliwością rozbudowy serwisu dzięki preinstalowanym wtyczkom i szablonom oraz mnogością bezpłatnych dodatków. Użytkownicy mogą samodzielnie, intuicyjnie od podstaw zbudować prostą stronę internetową. Administrowanie systemem jest bardzo proste. Nie wymaga znajomości języka programowania, co w przeciwieństwie do poniżej omawianych – Joomli i Drupala – czyni go bardzo konkurencyjnym.
  • rozbudowana infrastruktura wtyczek
    Zwiększaj performance dzięki rozbudowanym możliwościom darmowych wtyczek. Ten system cms udostępnia zarówno w wersji płatnej, jak i bezpłatnej szereg narzędzi pomocnych dla dostosowania wyglądu strony. Dzięki przewidzianym funkcjonalnościom nie musisz sięgać po indywidualnie pisane rozwiązania. Instalacja i konfiguracja systemu cms nie sprawi problemu nawet początkującemu użytkownikowi. Liczba oferowanych pluginów sięga rzędu 45 tysięcy. Wśród nich również rozwiązania wspierające pozycjonowanie domeny (np, Yoast Seo) i intuicyjne narzędzia dla marketingu (np. formularze kontaktowe).
  • dedykowana społeczność
    WordPress ze względu na swoją popularność doczekał się licznych kanałów komunikacyjnych. Istnieje szereg grup zrzeszających aktywnych użytkowników systemu. Liczne fora poświęcone tematyce, pogrupowanej w kategorie pozwalają szybko zapoznać się z nowościami, bądź naprawić problem. Wśród tematyki poruszane są kwestie związane z m.in. z modyfikacją wtyczek/motywów/ rozszerzeń, optymalizacji witryny w sieci, czy nawet osobna dyskusja dedykowana kodowaniu z CMS WordPress.

WordPress nie jest jednak wolny od zagrożeń. Zaliczamy do nich:

  • bezpieczeństwo
    WordPress nie jest wolny od ataków hakerskich i rozsyłania złośliwego oprogramowania. Ze względu na swoją popularność, staje się celem licznych ataków. Dlatego w celu zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa zaleca się stałe aktualizowanie komponentów. 2019 rok w porównaniu z 2018 notuje tendencję wzrostową. Jedną z głównych przyczyn infekcji są luki w oprogramowaniu oraz łatwość dostępu do kodu źródłowego. Co, więcej powstają zautomatyzowane skrypty skanujące miliony popularnych stron. Gdy któryś z nich wykryje tak zwany exploit, wykorzystuje lukę do ataku hakerskiego. W 2019 roku, jednym z najczęściej obserwowanych, były ataki malware wp-vcd. Ich celem są darmowe wtyczki i szablony, które tak chętnie są wykorzystywane przez użytkowników. Poprzez ingerencję w kod cyberprzestępcy przejmują kontrolę nad stroną.
Liczba przeprowadzonych ataków na poszczególne rodzaje cms
  • wydajność
    O sile popularności WordPressa decydują możliwości rozbudowywania strony za pomocą licznych pluginów. Z jednej strony to ogromny atut, ale też przyczyna problemów. Jeżeli wtyczek zwiększających performance na naszej stronie przybywa w zawrotnym tempie zaczynają się problemy z wydajnością. Problem z ładowaniem strony odbija się bezpośrednio na konwersji. Należy pamietać, aby korzystać wyłącznie z autoryzowanych wtyczek znajdujących się na stronie producenta (tutaj) i śledzić ich parametry.
  • koszty
    WordPress to z pozoru darmowe narzędzie. Jednak przy dodatkowych funkcjonalnościach, koszty i czas pracy z utrzymaniem infrastruktury rośnie. Ingerencja w strukturę strony wymaga podstaw znajomości CSS, HTML i PHP.

Joomla!

Joomla, to drugi pod względem popularności systemów cms open source, wybierany do budowy stron, czy serwisów internetowych. Powstał w 2005 roku, a liczba pobrań przekroczyła 110 milionów. Stopniem zaawansowania Joomli jest pozycjonowana między WordPressem a Drupalem. Dla użytkowników przyzwyczajonych do prostoty interfejsu może wymagać odrobiny czasu na opanowanie sposobu poruszania się po środowisku, zaznajomienia z z szablonami i spoecyfiką. Joomla! w skrócie to ponad 550 tysięcy linijek kodu i dostępność 76 wersji językowych. Na silniku Joomli zbudowana jest m.in. witryna Peugeota.

Poznaj zalety Joomla!:

  • rozbudowana funkcjonalność
    Jeżeli brief Twojej strony przewiduje większy zakres funkcjonalności, które ma spełniać witryna, warto poznać i nieco bliżej zaprzyjaźnić się z tym systemem cms. Joomla, w porównaniu z WordPressem, charakteryzuje się bogatszą funkcjonalnością. Wspomniany system oddaje w ręce użytkowników mnóstwo narzędzi (w większości płatnych), które pozwalają na projektowanie zaawansowanych serwisów.
  • dedykowana społeczność
    W przypadku Joomli również możemy liczyć na szereg ogólnodostępnej wiedzy. Fora tematyczne, grupy społecznościowe skupione wokół bezpieczeństwa, rozwijania i zarządzania infrastrukturą o różnym stopniu zaawansowania pozwalają szybko uporać się z napotkanymi problemami.

Problemy, z którymi możemy się spotkać:

  • wymaga podstawowej wiedzy PHP
    Przed wyborem cms dla Twojej witryny musisz być świadomy jego wymagań. W przeciwieństwie do WordPressa, wybór systemu cms wymaga podstawowej wiedzy programistycznej. Webmasterzy często zwracają uwagę, że przy tworzeniu prostych stron, ale liczących kilka podstron to właśnie ten aspekt spotyka się z wieloma pytaniami i trudnościami ze strony docelowego użytkownika. Proces administracji dostępnymi wtyczkami czy funkcjonalnościami opiera się na znajomości języka php. Użytkownicy także mogą spotkać się z błędami zgodności instalowanych modułów, a taka sytuacja wymaga ingerencji w kod i pracy dewelopera.
  • rozbudowany panel administracyjny
    Zarządzanie CMS opiera się na rozbudowanym menu. To zasadnicza różnica pomiędzy Joomlą, Drupalem, a WordPressem. Mając na względzie tylko aktualizację treści firmowych Joomla wymaga wstępnego przeszkolenia docelowego klienta od strony webmastera bądź ingerencji od strony frontu.

Drupal

Ostatnie miejsce na podium należy do Drupala. Z punktu widzenia stopnia skomplikowania, przeznaczony jest do budowania zaawansowanych witryn. Powstał w 2001 roku, a od niespełna 5 lat regularnie co 6 miesięcy aktualizowany jest do nowej wersji, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo. Stworzony i rozwijany jest w oparciu o najnowszą technologię, jak PHP7, Symfony Framework. Z Drupala korzysta między innymi NASA, czy Grammy Awards.

Wśród niewątpliwych zalet Drupal należy wymienić:

  • rozbudowaną infrastrukturę
    Jeżeli myślisz o rozbudowanej stronie internetowej, serwisach z dodatkowymi funkcjonalnościami Drupal doskonale oddaje charakter środowiska. Posiada nieograniczone możliwości rozwijania witryn internetowych. Zatem, niczym nie ograniczony system, jest w stanie kompleksowo spełnić oczekiwania użytkownika.
  • kompleksową funkcjonalność
    Drupal CMS typu open source powinien być nazywany narzędziem programistycznym. Z tym systemem cms zbudujesz profesjonalną stronę www. Szereg rozbudowanych technicznie możliwości systemu zarządzania treścią pozwala w zaprojektowaniu rozbudowanego, szytego na miarę rozwiązania.

Jeżeli nie posiadasz wiedzy programistycznej, główne wady dotyczą takich kwestii jak:

  • instalacja
    Drupal wymaga znajomości środowiska programowania (wsparcia programistów). Co więcej, w przypadku dokonywania aktualizacji musisz liczyć się z tym, że oprócz większej ilości czasu możesz potrzebować także pracy związanej z kodowaniem. Dokonując aktualizacji do nowszej wersji systemu cms, część komponentów wymaga całkowitego przeprojektowania i napisania od nowa.
  • użytkowanie
    W przypadku tego systemu zarządzania poruszanie się po środowisku Drupala, administracja bieżącą obsługą panelu administracyjnego nie należy do najprostszych. Nie bez powodu ten cms jest nazywany narzędziem programistycznym.

Jaki CMS wybrać? Wszystko zależy od tego jakie funkcje strona na nim budowana ma spełniać. To od jej celu i możliwości, którymi dysponujesz zależy dobór systemu cms Każdy ze wspomnianych CMS-ów został zaprojektowany z myślą o nieco innych aspektach. WordPress, nazywany najpopularniejszym open sourcem, z pewnością wygrywa, jeżeli chodzi o prostotę, przejrzystość i zarządzanie. Za pomocą cms typu Joomla możesz stworzyć bardziej zaawansowaną witrynę, podczas gdy w systemie cms Drupala może ograniczać Cię wyłącznie Twoja wyobraźnia. Wybierając cms zwróć uwagę na stopień rozbudowania swojej strony internetowej a także wymaganej obsłudze, stopnia znajomości html.

Tworzysz stronę internetową? Poznaj naszą ofertę domen i hostingu. Za pomocą naszego kreatora stron www w prosty i intuicyjny sposób zbudujesz swoją stronę internetową.

Źródło:
https://w3techs.com/technologies/overview/content_management
https://sucuri.net/content/uploads/2020/01/20-sucuri-2019-hacked-report-1.pdf

Jak podobał Ci się ten artykuł?
3.67
Liczba ocen: 3
Jaki CMS wybrać? Zobacz nasz TOP

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Inne

komunikacja z klientem. Strona www czy social media?

Komunikacja z Klientem: social media vs. strona internetowa

Strona internetowa czy social media? Traktuj te kanały komplementarnie, nigdy indywidualnie (substytucyjnie). Najlepszym rozwiązaniem dla Twojego biznesu będzie połączenie obu form komunikacji.

Czytaj dalej >>
Jak założyć stronę internetową?

Jak założyć stronę internetową?

Strona internetowa to wciąż silny punkt styku marki z Klientem. Nie bez powodu nazywamy ją cyfrową wizytówką dostępną 24 godziny na dobę. Jak założyć własną www? Sprawdź czego potrzebujesz.

Czytaj dalej >>
5 sposobów wykorzystania Quora do budowania marki

5 sposobów wykorzystania Quory do budowania marki

Niezależnie od tego, czy myślisz, że już wycisnąłeś ostatnie soki z serwisów jak Google i Facebook, czy po prostu chcesz inaczej podejść do content marketingu, Quora może być cennym dodatkiem do Twojego arsenału.

Czytaj dalej >>