Jak bardzo zmieniła się nasza komunikacja w przeciągu zaledwie kilkunastu lat? O ile jeszcze kilka lat temu posiadanie numeru komórkowego bliskich nam osób było rzeczą oczywistą, o tyle teraz, jak pokazały ostatnie wydarzenia w związku z awarią w social mediach, stało się rzeczą luksusową. Czy tak jak naszą komunikację, social media zdominowały również biznes? Nasuwa się pytanie, w którą stronę poszedł biznes? Jak wygląda komunikacja z Klientem XXI wieku? Dlaczego warto dywersyfikować kanały komunikacji?


Siła social mediów

Czy wyobrażamy sobie życie bez codziennego skrolowania mediów społecznościowych? Przyjrzyjmy się w tej kwestii badaniom. Według raportu przygotowanego przez Hootsuite, tylko w Polsce z internetu korzysta niemal 32 milionów osób, co daje 84,5% naszej populacji. [1] Natomiast z samych mediów społecznościowych korzysta 68,5% populacji. Jesteśmy #social. Większość z nas posiada konto w którymś z portali społecznościowych. Liczba to robi imponujące wrażenie. Zaufaliśmy maksymalnie social mediom – co istotne w jakimś stopniu wyparły one również rozmowy telefoniczne. Tylko awaria messengera, pokazała nam, jak bardzo zawładnęły sposobem naszej komunikacji. Okazało się, że chwilowa niedostępność usług zasiała globalną panikę. Błąd 503 obserwowany przez 6 godzin stał się tematem szerszej dyskusji na temat roli mediów społecznościowych, stopnia w jakim uzależniamy się od nich.

Jak intepretować błędy serwera. Co one oznaczają? Sprawdź w naszym wpisie.

Jak bardzo jesteśmy #social?

Spędzamy 1:59 h w sferze social. Facebook i Messenger stanowią tuż po YouTubie najchętniej konsumowane media społecznościowe. To właśnie tutaj najwięcej spędzamy czasu. [2]

Na podstawie: datareportal.com/reports/digital-2021-poland

Obok całej palety dobrodziejstw – za które odpowiadają social media, nie możemy zapominać, że całkowicie zmieniły nasz sposób komunikacji. Staliśmy się uzależnieni od bodźców, które codziennie stymulują nasz mózg. Nagle tego zabrakło. Jak bardzo wpływa na nas chwilowa niedostępność usług? Czy to już uzależnienie? Nasza indywidualna reakcja, w jaki sposób ostanie wydarzenia wpłynęły na nas będzie najlepszą odpowiedzią na to pytanie.

Kanały komunikacji z Klientem

Social media zawładnęły w podobny sposób również biznesem. W jaki sposób komunikujesz ofertę? Czy dostosowujesz kanały komunikacji do swojej grupy docelowej? Relacja z Klientem to wyzwanie w dobie dzisiejszych dostępnych kanałów. Podstawowy błąd, który możemy popełnić to poleganie na jednym źródle komunikacji. Tak, jak w przypadku influencerów, często obserwujemy, że jedynym kanałem komunikacji jest instagram, czy dla nastoletnich odbiorców tiktok. Pokazują to też ostatnie wydarzenia związane z globalna awarią facebooka i usług powiązanych (messenger, instagram, what’s up). Przenosząc swój biznes wyłącznie do sfery social – komunikację ale też sprzedaż – narażasz się na niedostępność

Komunikacja 360 stopni

Internet daje nam niemal nieograniczone możliwości dotarcia do Klientów. Komunikując ofertę zwracaj uwagę na dywersyfikację narzędzi.

Strona internetowa

Strona internetowa to wciąż podstawowa forma styku Klienta z marką. O jej roli i sile świadczą choćby ilosci rejestrowanych domen internetowych, które obserwujemy każdego dnia. Warto choćby wspomnieć, że to Ty jesteś jej właścicielem, a w przypadku choćby facebooka – taką rolę sprawuję on sam, Ty jedynie jesteś użytkownikiem wyrażającym zgodę na korzystanie z portalu. Własna domena internetowa zapewni Ci stały kontakt z Klientem oraz zapewni wirtualne portfolio.

Email-marketing

Mając własną domenę, czas na założenie firmowej skrzynki, z której będziesz komunikował się z Klientami. Komunikacja prowadzona z adresu e-mail stworzonego na podstawie zarejestrowanej domeny poświadcza profesjonalizm i wiarygodność korespondencji. Co więcej, masz pełen wpływ na ruch wychodzący i przychodzący dla Twojego adresu. Wystarczy choćby skonfigurować rekord DMARC, który jest zabezpieczeniem domeny przed nieautoryzowanym użyciem — w tym podszywaniem się i atakami typu phishing.

Przeczytaj czym jest i jak skonfigurować rekord DMARC dla swojej domeny.

Social media

Sfera social media powinna być uzupełnienie komunikacji podstawowej. Podążając za trendami, jesteśmy tam gdzie nasi Klienci. Pomimo, iż to właśnie facebook jest najczęstszym, po youtubie konsumowanym medium, to warto mieć na uwadze, że nasz firmowy fanpage jest widoczny dla osób zalogowanych. W przypadku gdy nie posiadają oni konta, bądź nie są zalogowani relacja z naszą stroną jest utrudniona, co znacznie zaburza user experience. Dlatego nie powinien być jedynym medium, którego używamy.

Live chat

W przypadku gdy nasi Klienci, chcą się z nami skontaktować jednym z elementów, rozszerzających sposób komunikacji jest wprowadzenie komunikatora typu czat na swojej stronie internetowej. Dzięki czemu zapewniasz kontakt z klientem w czasie rzeczywistym, a tym samym eliminujesz niedostępność związaną choćby z awarią kanałów społecznościowych.


Facebook czy strona internetowa?

Ostatnie wydarzenia pokazały nam, że nie warto polegać na jednym medium komunikacji, a raczej dywersyfikować działania. Biorąc pod uwagę najważniejszy kanał społecznościowy jakim jest facebook i stronę internetową powinniśmy zwrócić uwagę na założenia każdej z nich. Strona internetowa jest wizytówką Twojej oferty. To tutaj prezentujesz swoją ofertę, prowadzisz komunikację z Klientami, a także udzielasz szczegółowych informacji dotyczących użytkowania czy formy zakupu. Facebook natomiast służy do budowania tej społeczności. Pozyskiwania Klientów i budowania z nimi relacji.

Gdybyśmy się skupili jedynie na liczbach – z pewnością facebook wygrywa ten pojedynek. Natomiast, projektując działania komunikacyjne, nie one są najważniejsze. Zwróćmy uwagę przede wszystkim na założenie oraz dostępność.

Strona Internetowa
Facebook
Informacje i sprzedaż
Budowanie i poszerzanie społeczności
Dostępność 24 h
Dostępność uzależniona od czynników zewnętrznych
Bezpieczeństwo (własny serwer)
Bezpieczeństwo uzależnione od dostawcy
Aktywne budowanie społeczności

Ograniczony zasięg dotarcia


O tym jak założyć stronę internetowa krok po kroku przeczytasz w naszym wpisie blogowym.

Strona internetowa czy social media? Traktuj te kanały komplementarnie, nigdy indywidualnie (substytucyjnie). Najlepszym rozwiązaniem dla Twojego biznesu będzie połączenie obu form komunikacji. Strona internetowa – jako podstawowe narzędzie obecności online, oraz social media – które umożliwiają nam dodatkowe możliwości wchodzenia w relacje z Klientem. Czy strona internetowa jest już passe? Zdecydowanie nie. Pokazują nam to ostanie wydarzenia, ale też możliwości, które umożliwia, jak chociażby prowadzenie komunikacji z firmowej skrzynki. Nie zapominajmy, że tylko własna www pozwoli nam stworzyć pocztę w firmowej domenie, a tym samym budować profesjonalną obecność marki na rynku. W ten sposób poświadczamy wiarygodność korespondencji oraz wzmacniamy wizerunek brandu.

Źródło:

[1] https://oohmagazine.pl/2021/07/12/jak-czesto-uzywamy-mediow-spolecznosciowych-przeglad-raportow-we-are-social/
[2] https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland

Jak podobał Ci się ten artykuł?
0 Liczba ocen: 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Aktualności

jak założyć firmę w 2021 roku

Jak założyć firmę w 2021 roku?

Jak założyć firmę w 2021 roku? On-line! Szybko i wygodnie przejdź formalności, nie wychodząc z domu. Wpisu do CEIDG możesz dokonać na 2 sposoby. Zobacz pokrótce, jak to wygląda.

Czytaj dalej >>
komunikacja z klientem. Strona www czy social media?

Komunikacja z Klientem: social media vs. strona internetowa

Strona internetowa czy social media? Traktuj te kanały komplementarnie, nigdy indywidualnie (substytucyjnie). Najlepszym rozwiązaniem dla Twojego biznesu będzie połączenie obu form komunikacji.

Czytaj dalej >>
Standard BIMI. Przygotuj swoje logo

Standard BIMI. Przygotuj swoje logo

BIMI, czyli Brand Indicators for Message Identification to standard, za pomocą którego Twoja wiadomość e-mail obok treści, pokaże także logo Twojej marki. Jak przygotować właściwe logo?

Czytaj dalej >>