Co znajdziesz w tym artykule:
Im bardziej nazwa Twojej firmy staje się prestiżowa tym bardziej zagrożona ze strony różnego typu oszustów internetowych. Ich pomysłowość wydaje się nie znać granic. Jeśli więc chcesz skutecznie chronić swoją markę w internecie poznaj triki jakie hackerzy stosują najczęściej.
Cybersquatting
Słyszałeś o „squatowaniu” pustostanów? W internecie dochodzi z kolei do tzw. cybersquattingu, czyli rejestrowania domen z nazwą firmy lub marki z rozszerzeniami, których dana firma jeszcze nie zdążyła lub nie zdecydowała się zarejestrować.
Cybersquatting obliczony jest na odsprzedaż takich domen za kwoty przewyższające normalne ceny rynkowe.
Aby zapobiec cybersquattingowi należy samemu wykupić dostępne domeny – w normalnych cenach, u swojego stałego dostawcy domen. Drugim sposobem jest droga sądowa.
Typosquatting
Któż pisząc na klawiaturze nie robi „literówek”, nie przekręca wyrazów? Wykorzystują to typosquatterzy rejestrujący domeny podobne do nazw znanych marek – właśnie z uwzględnieniem częstych błędów. Przykładem może być facbook.com zamiast facebook.com.
Typosquatting ma na celu przechwycenie części ruchu ze strony znanej marki czy firmy. Szczególnie niebezpieczne jest to w sektorze bankowym.
Typosquattingowi zapobiegniesz w podobny sposób jak cybersquattingowi – samodzielnie rejestrując domeny, w tym wypadku z „przekręconymi” nazwami swojej firmy.
Ciekawym przypadkiem typosquattingu jest tworzenie nazwy domeny brzmiącej podobnie do znanej, zarejestrowanej domeny. Tak zrobił właśnie kanadyjski nastolatek Mike Rowe tworząc stronę pod adresem MikeRoweSoft.com. Mike w sądzie tłumaczył, że dodanie „Soft” do swojego nazwiska uznał za zabawne, MicroSoft jednak nie podzielił jego zdania.
„Naciąganie”
Zdarzyło Ci się dostać palącą ofertę kupna domeny z nazwą Twojej firmy wraz z informacją, że właśnie ktoś inny stara się ją wykupić? To właśnie coraz popularniejszy w Polsce domain name selling scam, czyli naciąganie na zakup domeny.
Co robić w takiej sytuacji? Upewnij się czy warto faktycznie nabyć taką domenę, a jeśli tak to wykup ją u swojego dostawcy domen, w normalnej cenie rynkowej.
Cybersmearing
W każdej firmie wcześniej czy później trafi się niezadowolony klient czy pracownik, który będzie chciał dać upust swej złości w internecie i ją „obsmaruje” (smear). Cybersmearing polega między innymi na tworzeniu ośmieszających czy oczerniających domen z użyciem nazwy marki czy firmy.
Często jedynym sposobem walki z cybersmearingiem jest droga sądowa.
Jak widać istnieje wiele sposobów na zaszkodzenie Twojej nazwie w internecie. Chroń ją, nie daj się „naciągać” i oszczędzaj pieniądze.
Dostępność domen i ich ceny sprawdzisz na Domeny.pl
Wybierz hosting www w Domeny.pl z rozszerzonym Anty DDos.
Czyli jeśli jestem właścicielem domeny bardzo znanej światowej marki i żądają ode mnie przekazania to lepiej dla mnie żebym to zrobił ??
Dodam że jest to nazwafirmy.tv znana dobrze wszystkim na świecie.
Spotkałem się z taką odpowiedzią ale nie znam się więc pytam w różnych miejscach.
„Jeśli domena nie jest w żaden sposób wykorzystywana, w tym nie przekierowuje na inny adres to nie mają podstaw do jakichkolwiek żądań, oczywiście o ile np. został Pan abonentem tej domeny w sposób legalny. Co więcej ma Pan prawo umieścić pod tym adresem np. reklamy, aby wykorzystać potencjał tej domeny, nie widzę również przeciwwskazań aby domena ta przekierowywała na inny adres o ile tematyka znajdującego się pod tym adresem serwisu nie będzie związana z działalnością firmy do której nazwa domeny nawiązuje. Istnieje rynek tego typu domen, na którym można taką domenę sprzedać”