Co znajdziesz w tym artykule:
Jako właściciel strony internetowej często pewnie słyszysz, że powinieneś ją optymalizować pod Google… Jeśli nie wiesz od czego zacząć, zacznij od Google Search Console. Nowa wersja tego narzędzia to skarbnica wiedzy dla specjalistów i amatorów SEO. W tym artykule pokażę Ci jak możesz wykorzystać GSC do odnajdywania możliwości optymalizacji treści Twojej strony www.
Zakładając, że posiadasz już stronę internetową od co najmniej kilku miesięcy i jest ona połączona z Google Search Console, możesz sprawdzić czy i na jakie frazy strona i jej podstrony jest widoczna w Google. Z kolei mając tą wiedzę możesz poznać frazy, pod które warto zoptymalizować konkretną podstronę. I to wszystko za darmo.
Szukamy fraz, na które rankuje strona
Przejdź do pozycji Skuteczność, wybierz Typ Sieć i okres 3 lub 6 miesięcy. Kliknij Średni CTR i Średnia pozycja, aby dodać te informacje do tabeli poniżej.
Nisko wiszące jabłka
Teraz wybierz filtr, w nim Pozycje, a następnie Mniejsze niż 10. W ten sposób zobaczymy frazy, które są już w top 10. To, co chcemy z nimi zrobić to oczywiście przybliżyć je do top 3. Kliknij w tabeli Pozycja, by uszeregować frazy od 9,9 do 1.
Szukamy podstron powiązanych z rankującymi frazami
Na stronie, którą analizuję z taką pozycją występuje przykładowo fraza „domena hr”. Klikam ją, aby przejść do jej szczegółowego raportu i przechodzę do zakładki Strony. W ten sposób widzę jaka strona rankuje na tą frazę – i na jakiej stronie najlepiej prowadzić optymalizację pod nią. W wypadku, gdy stron jest więcej wybieram tą, która już teraz ma więcej wyświetleń i kliknięć. W moim wypadku jest to strona
https://domeny.pl/domeny-zagraniczne/hr.html
Optymalizacja strony pod frazę
Optymalizacja to długi temat, zaczynam jednak od podstaw, za pomocą wtyczki do Chrome MozBar, kontroluję:
- meta-tagi (title, description),
- nagłówki H1, H2,
- alty,
- i teksty na stronie.
Czy fraza „domena hr” występuje w wymienionych tagach, czy można dodać więcej treści z tą frazą?
W moim wypadku wszystkie meta-tagi są już zoptymalizowane. Wydaje się, że pomóc może dodanie większej ilości tekstu na temat „domeny hr”. Z pewnością pomogą tu też działania związane z przyspieszeniem i podlinkowaniem strony.
MozBar
Wtyczkę MozBar możesz pobrać z Chrome Web Store. Dzięki niej możesz m.in. wygodnie podejrzeć jakiej treści są tagi Title, Description, Keywords, H1 i H2, jakie teksty są pogrubione, pisane kursywą i jakie alternatywne teksty (Alt) dodano do obrazów.
Mozolna praca
W kolejnym kroku wracam do raportu fraz od 9,9 do 1 i wykonuję opisane wcześniej czynności. Następnie wybieram frazy z pozycjami 20 – 10, by „przepchać” je do top 10.
Optymalizacja treści pod własną listę fraz
Możesz też optymalizować strony pod wybrane przez Ciebie frazy. Jeśli masz już ustaloną listę słów kluczowych, na które chcesz wysoko występować w wyszukiwarce – niezależnie od tego czy są w top 10 czy top 50 – warto ustalić, które podstrony na nie rankują, by je zoptymalizować.
Przykładowo przyjmijmy, że strategiczną frazą dla mnie jest „ssh”. Przechodzę do Skuteczność i wybieram filtr Zapytanie – Zawiera: ssh. Jak wcześniej klikam frazę i przechodzę do Strony, by zobaczyć stronę, w którą najlepiej poświęcić czas na optymalizację.
Optymalizacja ręcznie wybranej podstrony
W pewnych sytuacjach możesz chcieć optymalizować wybraną przez Ciebie podstronę, przykładowo landing-page, który używasz do kampanii PPC. W tym wypadku ze Skuteczność przejdź do Strony i z filtra i wybierz Strony – Zawiera: twoj–wybrany-url. Kliknij wynik i przejdź do Zapytania, by zobaczyć pod jakie frazy warto optymalizować wybraną podstronę.
Szczególnie ciekawe są frazy w okolicach top 10, które już teraz mają stosunkowo dużo wyświetleń i/lub kliknięć i pasują do treści podstrony.
Zamiast podsumowania. CTR 0,0%
Opisana tu analiza i optymalizacja powinna być prowadzona w sposób ciągły. Należy regularnie sprawdzać efekty swoich prac i szukać nowych szans – jednym słowem optymalizować. Co jednak jeśli fraza ma wysoką pozycję (1-3), stosunkowo dużo wyświetleń, a mimo to CTR wynosi 0,0%? Taka sytuacja najpewniej oznacza, że nad naszym wysokim organicznym wynikiem wyświetlają się reklamy… W tej sytuacji pozostaje walka o inne wartościowe frazy lub inwestycja w Google Ads.
Google Ads z kolei warto zintegrować z Google Search Console, ale to już inny temat.