Linkedin, to coraz mocniej doceniane narzędzie. Ta biznesowa platforma stanowi nie tylko kompendium wiedzy o aktualnościach ze świata interesującej Cię branży, ale także stanowić może silny magnes dla Twojego rozwoju zawodowego, pod warunkiem, że o nią zadbasz.

Jak budować profesjonalny wizerunek na Linkedin? Dlaczego to jest tak ważne? Twoja marka osobista – również ta online – reprezentuje Cię 24 godziny na dobę. Dlaczego zatem Linkedin nie lubi selfie i jak dać się znaleźć rekruterowi. W dobie #zostanWdomu to dobry moment, aby zainwestować wolny czas w…personal branding i swoją przyszłość zawodową.


Personal branding. O co chodzi?

Wszystko zaczyna się od naszego podejścia. To, jaki cel przypisujesz swoim aktywnościom determinuje Twoją karierę. Linkedin skutecznie ją wspiera. To portal biznesowy i takie podejście powinno determinować naszą w nim obecność. Sposób, w jaki się prezentujemy online ma bezpośrednie przełożenie na to jak postrzegają nas inni w sieci. Tutaj, tak jak w realu, tak i w świecie online ma zastosowanie efekt halo. Pokrótce oznacza on, że na podstawie pierwszego wrażenia, przypisujemy automatycznie pozytywne bądź negatywne cechy danej osobie. Podczas jednej z konferencji poświęconych Social Mediom, prelegentka – Angelika Chimkowska, Strateg Social Sellingu oraz autorka książki „Psychologia zmiany w życiu i biznesie” zaznaczyła, że Linkedin nie jest o nas, jest o naszych klientach. To zdanie bardzo dobrze oddaje sens tej platformy. Linkedin służy do celów biznesowych, nie do prywatnych. Za pomocą tej platformy wzmocnisz swoją markę osobistą. Określisz, w jaki sposób chcesz być utożsamiany z branżą i co masz do zaoferowania swojej grupie docelowej. Zaufaj sile profesjonalnego personal brandingu.


Linkedin. Buduj społeczność biznesową

Portal, w którym założyliśmy swoje konto odnotowuje dużą dynamikę wzrostu. Każdego dnia regularnie przeglądają go setki tysięcy osób. Tylko 1 kwietnia w Polsce przybyło 2403 nowych kont.[1]

Garść statystyk

  • 675 000 000 – liczba aktywnych użytkowników Linkedin na koniec 2019 roku
  • 3 800 000 – liczba zarejestrowanych osób na Linkedinie w Polsce

Co 10 osoba w Polsce na konto na Linkedin. Biorąc pod uwagę statystyki GUS, stwierdzające fakt, iż w naszym kraju jest 16 953 000 pracujących osób, to co 5 z nich ma konto na tym portalu społecznościowym. [2]

Jaką branżę reprezentują użytkownicy? Spójrzmy na sam top.

Użytkownicy Linkedin ze względu na branżę

Linkedin. Krok po kroku

Na początku naszego cyklu, zanim przejdziemy do tego w jaki sposób budować wartościowe relacje na Linkedin, zajmijmy się jego fundamentem – profilem osobistym. W jaki sposób go przygotować? Co oznaczają poszczególne elementy i gdzie będą one widoczne? Zobacz personal branding w praktyce.

Vanity URL

Wiedziałeś, że posiadasz swój własny adres URL? To Twój unikatowy adres, który wyświetla się w Twoim profilu. Sprawdź go już teraz. Automatycznie Linkedin przypisuje nam URL zawierający obok imienia i nazwiska ciąg przypadkowych znaków. Taka sytuacja z jednej strony sprawia, że jest on rozbudowany i mało atrakcyjny, z drugiej zaś ma także bezpośrednie znaczenie w wynikach wyszukiwania. Wpisując w wyszukiwarkę swoje imię i nazwisko, zakładając, że jest kilkanaście osób o takich samych danych – zadbając o vanity url, możesz znaleźć się na samej górze.

Linkedin. Edycja vanity url

Jak to zrobić? Przejdź do swojego profilu. Kliknij w pasku u góry ikonkę „Ja”. W prawym górnej części strony kliknij „Edytuj profil publiczny i adres URL”. W prawym górnym rogu widzisz aktualnie wyświetlany adres url. Tutaj możesz go zmienić. Pamiętaj, aby nie zawierał żadnych cyfr. Prawidłowy adres powinien wyglądać, jak na powyższej grafice.

Zdjęcie

Wydawać by się mogło, że na ten temat powiedziano już wystarczająco dużo, a jednak wciąż niewystarczająco. Traktując Linkedin jako portal biznesowy, powinieneś zadbać o wizerunek profesjonalisty. W jaki sposób chcesz, aby postrzegali Cię inni? Linkedin, nie lubi selfie, ani zbytnio wyretuszowanych zdjęć. Twój awatar, to Twoja wizytówka dostępna 24 godziny na dobę. Zadbaj więc o właściwą ekspozycję. Zdjęcia zbyt ciemne, niewyraźne, przedstawiające Cię w wakacyjnym plenerze pozostaw na inne kanały społecznościowe. Zdjęcie powinno obejmować twarz i ramiona. Istotnym jest także nasz outfit. Postaw na kolory biznesowe.

Nagłówek

To element, który obok zdjęcia, wędruję razem z Tobą. Komentując, czy udostępniając wpis obok Twojego zdjęcia pojawią się nagłówek widoczny dla użytkowników. To miejsce, gdzie w 120 znakach możesz określić słowa kluczowe po których chciałbyś zostać wyszukiwany. Tutaj definiujesz swoją rolę zawodową. Nagłówek powinien zawierać obok informacji o obecnym stanowisku również specjalizację, z którą chcemy być utożsamiani. Dobrze przygotowany headline powinien zachęcać do wejścia na nasz profil.

Podsumowanie

Twój biogram pozwalający dowiedzieć się więcej o Twoich umiejętnościach, celach zawodowych i kierunku, w którym zmierzasz. Do wykorzystania masz 2 000 znaków. Pamiętaj, że to nie jest miejsce gdzie przedstawiasz co robiłeś na poszczególnych etapach swojej kariery (przebieg zatrudnienia) a raczej dobra przestrzeń na rozwinięcie informacji o zdobytych umiejętnościach i dalszych celach zawodowych. Nie zapomnij o zamieszczeniu słów kluczowych, mają one wpływ na pozycjonowanie Twojego profilu. Tutaj możesz pokazać, co jest dla Ciebie ważne w pracy, czego szukasz i jak wykorzystujesz zdobytą wiedzę.

Doświadczenie

Zaprezentuj swoją drogę zawodową. Pokaż, gdzie pracowałeś i jaki był zakres Twoich obowiązków. W przypadku dynamiki zawodowej, charakterystycznej dla takich branż, jak np. IT, marketing, czy sprzedaż, nie pokazuj swoich pierwszych doświadczeń, praktyk zawodowych, staży. To jest istotne na początku Twojej drogi. W miarę przecierania szlaków, pokaż to, co istotne, co pozwoliło Ci nabrać nowych umiejętności i kompetencji.

Wykształcenie

Ta rubryka z pewnością może wpłynąć na początek Twojej drogi zawodowej. Podaj uczelnię, kierunek oraz uzyskany stopień. W późniejszym etapie, bardziej od teorii liczy się praktyka. Dlatego idąc dalej, zadbaj aby w sekcji „licencje i certyfikaty”, znalazły się informacje o ukończonych kursach, szkoleniach czy warsztatach. To pokaże, że jesteś otwarty na nową wiedzę i stale ją aktualizujesz.

Umiejętności

Wyróżnij się! Dodaj do swojego profilu umiejętności. Pamiętaj jednak, żeby one nie były standardowe, pożądane w wielu branżach, jak „zarządzanie czasem”, „obsługa pakietu Microsoft”. To są hasła, które nic nie wnoszą. Uwzględnij te, które rzeczywiście Cię wyróżniają i pozycjonują w branży. Postaw na jakość, nie na ilość. Jeżeli jesteś programistą i specjalizujesz się w określonej tematyce napisz to. Java, hibernate, spring? Te słowa kluczowe sprawiają, że Twój profil stanie się bardziej spersonalizowany. Pamiętaj, że Linkedin daje możliwość potwierdzania umiejętności przez Twoją sieć kontaktów. Warto poprosić osoby, z którymi współpracujesz o ich potwierdzanie. Taki zabieg uwiarygodni Twoją autentyczność.

Rekomendacje

Proś i dawaj rekomendacje. Tutaj w odróżnieniu od umiejętności, możemy napisać kilka słów o współpracy z daną osobą. Warto prosić naszą sieć biznesową, z którą pracujemy o napisanie takiej rekomendacji. To najlepsze potwierdzenie naszego profesjonalizmu. Jak to zrobić? Na Twoim profilu tuż obok zdjęcia znajduje się sekcja „Dodaj część w profilu„, rozwiń ją, a następnie w sekcji „Informacje dodatkowe” kliknij „Poproś o rekomendację„.

Twój profil jest gotowy

Uzupełniłeś profil, chcesz wiedzieć na ile jest on skuteczny? Linkedin daje nam taką podpowiedź. Sprawdź na swojej tablicy efektywność profilu. To prywatna sekcja, która wyświetla tylko Tobie. Znajdziesz ją na swoim profilu przed sekcją „Aktywność”. W pełni uzupełniony profil będzie odznaczony gwiazdką z informacją „Najwyższy poziom”.

Informacja o skuteczności profilu

Ciekawostka

Zastanawiasz się w jaki sposób Twój profil może zostać wyszukany przez rekrutera? Które elementy są szczególnie ważne. LinkedIn oferuje płatne plany – konta dla użytkowników, które mają znacznie większy zakres uprawnień niż podstawowe konto. Istnieją także zewnętrzne narzędzia płatne i bezpłatne, które pozwalają dotrzeć do osoby, posiadającej interesujące nas umiejętności. Jednym z nich jest Recruitin. Narzędzie jest bezpłatne i działa online. Sprawdź sam, jak działa algorytm Linkedin i dlaczego te wszystkie rzeczy, o których pisaliśmy powyżej są tak ważne.

Konto premium na linkedin

Sprawdź swój indeks SSI

Social Selling Index pozwala sprawdzić na ile Twój profil i prowadzona na nim aktywność może wspomóc w działaniach sprzedażowych na LinedIn. Co prawda rozmawiamy o tym, w jaki sposób przygotować swój profil, i to również podlega ocenie przez SSI. Wskaźnik bada 4 poziomy naszej aktywności. Im wyższa ocena, tym lepiej.

Skuteczność profilu. Indeks SSI

Jesteś ciekaw ile wynosi Twój wynik? Możesz go sprawdzić już teraz. Wystarczy wejść w poniższy link i kliknąć „Get your score free”

Podsumowując

O rosnącej popularności LinkedIn nikogo przekonywać nie trzeba. Już teraz wykorzystaj potencjał swojego profilu. Wejdź na wyższy poziom swojej kariery zawodowej. LinkedIn to Twoja wizytówka osobista. Zadbaj o jej detale. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz.

Źródło:
[1] A.Gamoń, Linkedin W Polsce w 2020 roku.
[2] Tamże

Jak podobał Ci się ten artykuł?
0
Liczba ocen: 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Inne

komunikacja z klientem. Strona www czy social media?

Komunikacja z Klientem: social media vs. strona internetowa

Strona internetowa czy social media? Traktuj te kanały komplementarnie, nigdy indywidualnie (substytucyjnie). Najlepszym rozwiązaniem dla Twojego biznesu będzie połączenie obu form komunikacji.

Czytaj dalej >>
Jak założyć stronę internetową?

Jak założyć stronę internetową?

Strona internetowa to wciąż silny punkt styku marki z Klientem. Nie bez powodu nazywamy ją cyfrową wizytówką dostępną 24 godziny na dobę. Jak założyć własną www? Sprawdź czego potrzebujesz.

Czytaj dalej >>
5 sposobów wykorzystania Quora do budowania marki

5 sposobów wykorzystania Quory do budowania marki

Niezależnie od tego, czy myślisz, że już wycisnąłeś ostatnie soki z serwisów jak Google i Facebook, czy po prostu chcesz inaczej podejść do content marketingu, Quora może być cennym dodatkiem do Twojego arsenału.

Czytaj dalej >>