Zastanawiasz się nad tworzeniem podcastów dla swojej firmy? Niezależnie od tego, czy chodzi o zrobienie czegoś nowego w marketingu, wypróbowanie czegoś innego niż konkurencja, czy też znalezienie nowej bazy klientów, podcasty są potężnym narzędziem dla każdego rodzaju biznesu, pozwalającym usłyszeć Twój głos (dosłownie) na przepełnionym rynku.

Chociaż wciąż są stosunkowo nowe, rosną w szybkim tempie (stan na styczeń 2021 r to 1 750 000 podcastów na świecie). Ludzie ich słuchają przez cały czas, niezależnie od tego, czy jadą do pracy, gotują, ćwiczą na siłowni, biegają, robią zakupy czy po prostu przed snem.

Podcasty są jak radio na żądanie, dlatego są tak kuszące i dlatego mają potencjał, aby wzmocnić Twój marketing.


Korzyści z podcastów dla marketingu

Nawiąż kontakt z wartościowymi potencjalnymi klientami

Badanie przeprowadzone przez Edison Research w USA w 2019 r. pokazuje, że większość słuchaczy podcastów ma zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin i ukończyło szkołę średnią lub jakiś stopień wyższej uczelni. Większość z nich to osoby w wieku 18-34 lata i słuchają podcastów, aby dowiedzieć się nowych rzeczy na interesujące ich tematy. Co więcej, większość z nich nie tylko wysłucha całego odcinka podcastu, ale zrobi to, nie robiąc nic jednocześnie.

To dokładnie taki rodzaj bazy klientów o wysokiej wartości, jakiej potrzebuje Twoja firma – wymagających, o stabilnych dochodach i sile nabywczej, którzy są żywo zainteresowani tym, co robisz i którzy mają potencjał, aby stać się lojalnymi odbiorcami, a ostatecznie lojalnymi klientami, jeśli zechcą poznać Twoje treści.

Bądź autorytetem

Ta wymagająca publiczność, o której właśnie mówiliśmy, ceni jakość ponad ilość. Nie tylko będą uważnie słuchać, ale docenią również ciężką pracę, jaką wkładasz w swoje treści, taką jak dogłębne badania, wiedza i doświadczenie, zniuansowany ton oraz dowcip i humor.

Kiedy ludzie cenią to, co masz do powiedzenia i słyszą, jak mówisz to własnym głosem, nie tylko zwiększa to Twój autorytet, ale także zwiększa Twoją autentyczność. Ponadto podcastów jest znacznie mniej niż filmów i blogów, co oznacza mniejszą konkurencję dla Ciebie.

Wreszcie, jeśli Twoje podcasty są w stanie zdobyć dużą popularność, platformy takie jak iTunes automatycznie przyciągną do Ciebie więcej słuchaczy. Podcasty są zatem świetnym narzędziem do budowania wiarygodności, umacniania się jako lider i zdobywania zaufania potencjalnych klientów.

Opłacalny content marketing

Wielu będzie argumentować, że filmy są bardziej wciągające i atrakcyjne dla szerszej publiczności, podczas gdy odbiorcy podcastów to nadal nisza. Przede wszystkim podejście marketingowe, które koncentruje się na bardziej odpowiednich odbiorcach, jest zawsze skuteczniejsze niż zbyt szerokie zarzucanie sieci.

Po drugie, tworzenie wideo może być dużo droższe niż nagrywanie podcastu. Aby tworzyć wysokiej jakości filmy, potrzebujesz przynajmniej dobrej kamery, mikrofonu, oświetlenia i oprogramowania do edycji. Możesz także potrzebować kamerzysty, scenarzysty i montażysty, jeśli nie masz takich umiejętności.

A co z blogami? Jeśli nie jesteś dobrym pisarzem, musisz zatrudnić pisarzy, którzy są nie tylko dobrzy w pisaniu, ale mają solidną wiedzę na temat najlepszych praktyk SEO. Blogi są również bardziej czasochłonne w produkcji i oferują mniejsze zaangażowanie.

Z drugiej strony podcast można wyprodukować za pomocą dobrej jakości zestawu słuchawkowego i podstawowego oprogramowania do edycji dźwięku. Cichy pokój i kilka trików na poprawę dźwięku umożliwiają łatwe nagrywanie odcinków w domu lub biurze.

Korzyści SEO z podcastów

Nawet wyszukiwarki uznają wartość podcastów. W 2019 roku Google zaczął indeksować zawartość podcastów, co oznacza, że pojawiają się one teraz w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli użytkownicy nie używają słowa „podcast” w swoich zapytaniach. Google pozwala nawet użytkownikom słuchać podcastów na stronie wyników wyszukiwania. Podcasty są teraz tak samo pożądane jak blogi i filmy. Możesz zoptymalizować swoje podcasty, używając odpowiednich słów kluczowych w tytule i intro oraz obejmując tematy, które są często wyszukiwane.

Podcasty można również łatwo przerobić na inne formaty treści. Możesz przesłać je na YouTube z napisami lub przerobić na serię blogów. Możesz publikować je na wielu platformach, a nawet tworzyć serie postów w mediach społecznościowych. Taka wszechstronność w połączeniu z zaletami SEO sprawia, że podcasty idealnie nadają się do kierowania ruchu organicznego do Twojej witryny.

Pierwsze kroki z podcastami

Stwórz koncepcję

Twoja koncepcja będzie działać jako wytyczne dotyczące sposobu tworzenia podcastu. Określa ona:

Temat

Twój temat powinien być tematem, który interesuje odbiorców, który odnosi się do Twojej firmy oraz dotyczyć rzeczy, w których masz doświadczenie i pewność siebie, aby rozmawiać odcinek po odcinku.

Zamiast robić to zbyt promocyjnie i mówić tylko o swoich produktach, zrób swój podcast o czymś, co wartościowym dla Twoich klientów. Na przykład, jeśli jesteś właścicielem firmy obuwniczej, Twój podcast może dotyczyć biegania i kondycji. Jeśli sprzedajesz torby, Twój podcast może dotyczyć podróży, a jeśli sprzedajesz blendery, może dotyczyć jedzenia.

Nazwa

Jeśli jesteś nową firmą, odniesiesz korzyści z umieszczenia nazwy firmy w nazwie podcastu w celu budowania rozpoznawalności marki. Powinieneś także wybrać opisową nazwę, która jest związana z Twoją branżą, aby ludzie wiedzieli, czego się spodziewać, gdy posłuchają podcast. Jeśli masz celebrytę prowadzącego podcast, możesz użyć jego imienia, na przykład Rozmowa w podróży z Johnem lub The Susan Holland Show.

Format odcinka

Istnieje wiele różnych formatów, z którymi możesz eksperymentować. Możesz to być jeden lub dwóch gospodarzy rozmawiających samotnie przez cały odcinek lub możesz zaprosić gościa na czat, a nawet przeprowadzić na żywo wywiad.

Jeśli chcesz budować świadomość marki, współgospodarz lub goście mogą pomóc w promowaniu Twojej firmy wśród odbiorców. Nie ma idealnej długości odcinka, ale na początek 30-minutowe odcinki są dobrym rozwiązaniem.

Zdobądź domenę

Myśląc o nazwie podcastu, sprawdź, czy jest dostępna jako nazwa domeny. Musisz posiadać konto na platformie hostingowej, na którą przesyłasz pliki podcastów. Utwórz również kanał RSS, który możesz następnie przesłać na platformy takie jak iTunes.

Możesz wybrać bezpłatną nazwę domeny udostępnianą przez usługę hostingową, ale jeśli poważnie myślisz o przyciągnięciu dużej liczby słuchaczy i faktycznym wykorzystaniu podcastu do rozwoju firmy, powinieneś rozważyć rejestrację niestandardowej nazwy domeny. Na przykład, jeśli nazwa podcastu to Pete Talks Tech, nazwa domeny taka jak www.petetalks.tech, jest znacznie lepsza niż www.petetalkstech-podcasthost.com.

Rejestrując domenę dla podcastu:

  • Wybierz coś krótkiego i prostego, co będzie łatwe do zapamiętania i nie wygląda niezgrabnie. Trzymaj się maksymalnie trzech słów, na przykład www.petstories.online lub www.socialpodcast.site.
  • Wybierz coś, co ma znaczenie dla Ciebie i Twoich słuchaczy, a nie coś zupełnie przypadkowego, na przykład www.moviereviews.online lub www.camerasdecoded.tech.
  • Unikaj myślników, cyfr i zmodyfikowanej pisowni. Nie tylko utrudniają komunikację nazw domen, ale także wyglądają jak spam.
  • Przed rejestracją sprawdź, czy nie ma problemów z prawami autorskimi. Korzystanie z licencjonowanej nazwy domeny może prowadzić do kosztownych problemów prawnych i może zakończyć się koniecznością wyrzucenia całego podcastu do kosza. Rozważ wyszukanie wybranej nazwy domeny z nowym rozszerzeniem takim jak .online, .fun czy .site. Nie tylko są one stosunkowo łatwiejsze do nabycia, ale mogą też tworzyć krótsze i bardziej kontekstowe nazwy domen, jak widać na powyższych przykładach.

Zdobądź odpowiednie oprogramowanie i sprzęt

W porównaniu z produkcją wideo, podcasty są znacznie łatwiejsze i tańsze w produkcji, ale nadal potrzebujesz sprzętu do nagrywania i oprogramowania do edycji, aby tworzyć wysokiej jakości odcinki.

Mikrofon

Nagrywanie podcastu za pomocą telefonu lub mikrofonu komputerowego może dać słabą i amatorską jakość dźwięku. Użyj zewnętrznego mikrofonu, aby uzyskać wyraźny, czysty i profesjonalnie brzmiący dźwięk. Mikrofony USB, takie jak Blue Yeti i Samsung Q2U, to dobre podstawowe mikrofony, które nie kosztują dużo.

Słuchawki

Używanie słuchawek podczas nagrywania podcastów zapobiega rozpraszaniu się zewnętrznymi dźwiękami. Korzystanie z nich podczas edycji pomaga skupić się na szczegółach dźwięku i poprawić jego jakość. Zalecamy używanie zestawów słuchawkowych z mikrofonami, takimi jak Audio-technica BPHS1 lub Sennheiser PC7.

Pokój dźwiękoszczelny

Nie musisz rezerwować studia do nagrywania podcastów. Możesz to zrobić w zaciszu własnego domu lub biura, o ile znajdziesz pokój z minimalnym hałasem otoczenia, na przykład z dala od drogi. Użyj przestrzeni z miękkimi meblami, ponieważ pomagają one pochłaniać dźwięk i redukować echo.

Oprogramowanie do edycji

W zależności od Twoich umiejętności i budżetu dostępnych jest wiele programów do edycji i dostosowywania odcinków podcastów. Zalecamy Alitu i Audacity dla początkujących oraz Adobe Audition dla zaawansowanych edytorów.

Wnioski

Najlepsze w podcastach jest to, że nie musisz być osobą bardzo obeznaną z technologią, aby je założyć. Mając tylko podstawowy sprzęt i oprogramowanie do nagrywania dźwięku, potężny skrypt i odpowiednią nazwę domeny, możesz rozpocząć podcast za mniej niż 100 USD, czyli o wiele mniej niż wartość, którą stworzysz dla swojej firmy.

A Ty, jakich podcastów słuchasz? Co byś polecił Czytelnikom i Czytelniczkom naszego bloga?

Jak podobał Ci się ten artykuł?
4.3 Liczba ocen: 3
Komentarze
  • Ja słucham głównie podcastów kryminalnych, w ramach relaksu 😉 Polecam – Prawdziwe zbrodnie i Kryminalne historie, czasem też słucham KosMoc – podcast astrologiczny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Inne

Podkręć swój marketing dzięki podcastom

Podkręć swój marketing dzięki podcastom

Zastanawiasz się nad tworzeniem podcastów dla swojej firmy? Podcasty są potężnym narzędziem dla każdego rodzaju biznesu, pozwalającym usłyszeć Twój głos (dosłownie) na przepełnionym rynku. Chociaż wciąż są stosunkowo nowe...

Czytaj dalej >>
5 sposobów wykorzystania Quora do budowania marki

5 sposobów wykorzystania Quory do budowania marki

Niezależnie od tego, czy myślisz, że już wycisnąłeś ostatnie soki z serwisów jak Google i Facebook, czy po prostu chcesz inaczej podejść do content marketingu, Quora może być cennym dodatkiem do Twojego arsenału.

Czytaj dalej >>
Zwiększ sprzedaż w swojej firmie dzięki influencer marketingowi

Zwiększ sprzedaż w swojej firmie dzięki influencer marketingowi

Wszyscy dorastaliśmy obserwując jak nasi idole promują napoje czy marki odzieżowe i pewnie niejeden produkt kupiliśmy wyłącznie z powodu tego skojarzenia. Dziś jednak marki potrzebują czegoś więcej...

Czytaj dalej >>