Założyciele szkockiej firmy MaidSafe postanowili stworzyć ogólnoświatową sieć, która byłaby zabezpieczona przed hakerami i rządowymi podglądaczami, ale nadal funkcjonalna w takim samym stopniu jak Internet.


Sieć SAFE

W ten sposób narodził się pomysł na sieć SAFE. Bazuje ona na wykorzystaniu istniejącej struktury internetowej, ale dane nie są przechowywane na serwerach w centrach danych. Zamiast tego, komputer każdego użytkownika dołączającego do sieci staje się jej częścią, co przypomina pierwotny projekt sieci World Wide Web.

Po ośmiu latach prac została zbudowana infrastruktura, która umożliwia developerom tworzenie wszystkich aplikacji i usług, które są obecnie dostępne w Internecie, ale tak, aby wyeliminować konieczność korzystania z serwerów czy centrów danych. Zastępują je komputery użytkowników, który udostępniają nieużywane zasoby.

Twórcy twierdzą, że dostępne będą dokładnie takie same serwisy i usługi, jakie obecnie istnieją w scentralizowanym internecie: sieci społecznościowe, przechowywanie danych, strony internetowe, poczta e-mail, VoIP itd.

SAFE. Infrastruktura

Bezpieczeństwo danych zapewnia sposób, w jaki sieć postępuje z plikami. Są one dzielone na zaszyfrowane fragmenty, a następnie umieszczane w losowych miejscach sieci. Cały proces jest zautomatyzowany i bez udziału ludzi, więc nikt nie zna miejsca przechowywania danych ani tożsamości użytkowników. Dodatkowo eliminuje to cenzurę sieci przez jakiekolwiek instytucje, rządowe lub inne (sieć SAFE nie używa DNS).

Oczywiście komputery użytkowników nie są włączone 24 godziny na dobę, więc w celu zachowania stałego dostępu do danych, sieć stale odtwarza fragmenty plików tak, aby zawsze były dostępne co najmniej w 4 kopiach. Jak twierdzą twórcy SAFE, po osiągnięciu masy krytycznej do utraty danych potrzebny byłby brak zasilania na wszystkich kontynentach.

Ponadto brak serwerów oznacza, że nie ma centralnej lokalizacji, na którą można by przypuścić atak.

Źródło: Domeny.pl / Business Insider
Fot.: Flickr/Jun

Jak podobał Ci się ten artykuł?
0 Liczba ocen: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Inne

5 sposobów wykorzystania Quora do budowania marki

5 sposobów wykorzystania Quory do budowania marki

Niezależnie od tego, czy myślisz, że już wycisnąłeś ostatnie soki z serwisów jak Google i Facebook, czy po prostu chcesz inaczej podejść do content marketingu, Quora może być cennym dodatkiem do Twojego arsenału.

Czytaj dalej >>
Zwiększ sprzedaż w swojej firmie dzięki influencer marketingowi

Zwiększ sprzedaż w swojej firmie dzięki influencer marketingowi

Wszyscy dorastaliśmy obserwując jak nasi idole promują napoje czy marki odzieżowe i pewnie niejeden produkt kupiliśmy wyłącznie z powodu tego skojarzenia. Dziś jednak marki potrzebują czegoś więcej...

Czytaj dalej >>
Co to jest marketing konwersacyjny? Oto wszystko, co musisz wiedzieć!

Co to jest marketing konwersacyjny? Oto wszystko, co musisz wiedzieć!

"Zbliż się do klientów” - to podstawa, której każda firma w erze rynku skoncentrowanego na kliencie musi się trzymać, aby zapewnić sobie zrównoważony rozwój. Klienci nie są już „użytkownikami końcowymi”, to oni...

Czytaj dalej >>