W naszych ostatnich wpisach poświęciliśmy nieco więcej uwagi tworzeniu nazwy firmy. W tym artykule skupimy się nad wyborem nazwy domeny. Jaka powinna być nazwa domeny? Jeśli akurat zastanawiasz się nad nazwą dla swojej domeny, dobrze trafiłeś!


Nazwa domeny, a nazwa firmy

Nazwa domeny, jej rejestracja jest bezpośrednio powiązana z wyborem nazwy firmy. Wybierając nazwę dla swojej firmy, należy sprawdzić dostępność domeny. Warto już na wstępie zabezpieczyć nazwę, a tym samym zyskać pewność, że nikt nie zarejestruje domenę z naszym adresem. Ale właściwie jaka powinna ona być? Czy nazwą domeny ma być nazwa naszej firmy? Czy wybrać rozszerzenie krajowe, regionalne, a może skorzystać z potencjału nowych końcówek (nTLD)? A może nazwą domeny może być nasze hasło przewodnie? Aby ułatwić proces wyboru nazwy dla domeny, przygotowaliśmy krótkie zestawienie najważniejszych typów.


Rodzaje nazw domen

Po pierwsze cel. Aby stworzyć odpowiednią nazwę dla swojej domeny musisz ustalić po co ją tworzysz. Do czego jest Ci potrzebna domena? Pomyśl o niej jako o elemencie Twojego marketingu w sieci. Odpowiedz sobie na pytania czy ma ona przede wszystkim:

  • budować Twoją markę;
  • wspomagać pozycjonowanie i ruch na stronie;
  • służyć do promocji kampanii;
  • chronić markę?

Dla każdej z odpowiedzi znajdziesz odpowiedni typ nazwy domeny.

Brandowa nazwa domeny

Większość firm posiada domeny zawierające nazwę (brand). To słuszna koncepcja, która wspiera branding (budowanie marki). Pozwala też na łatwe pozyskanie ruchu od osób, które szukają Twojej firmy po nazwie.
Adres internetowy, zawierający nazwę Twojej firmy, to element wspierający świadomość i komunikację marki na rynku. Podajesz ją przecież podczas rozmowy z Klientem, umieszczasz na folderach reklamowych, czy wizytówce.

Domeny brandowe są eleganckie i najlepiej prezentują się w adresach email (info@twojbrand.pl)

Przykład domeny brandowej: allegro.pl 

EMD

Exact Match Domain, czyli domena korzystająca ze słów kluczowych, a przez to idealnie dopasowująca się do zapytania wpisywanego do wyszukiwarki to kolejna strategia.
Przyjmuje się tu, że taka nazwa domeny wpływa na SEO (pozycję domeny w wyszukiwarce). Wiele wskazuje jednak, że jest to  mit.
Do niedawna EMD wpływać miały na klikalność wyniku (CTR). Jednak od niedawna Google nie pogrubia słów kluczowych w nazwie domeny. Niemniej użytkownik widząc, że dana strona posiada domenę odpowiadającą jego zapytaniu szansa na kliknięcie rośnie.

To rozwiązanie jest więc dobre w wypadku nieznanych marek lub dla dodatkowych stron firmy (jak np. landing page).

Przykład EMD: certyfikatyssl.pl

Nazwa generyczna

Rodzajem EMD jest nazwa generyczna, czyli składająca się z wyrazu opisującego, co dana strona oferuje. Stworzenie takiej nazwy obecnie jest niemal niemożliwe. Pozostaje opcja odkupienia lub przejęcia „generyków”.

Przykład nazwy generycznej: domeny.pl

Nazwa opisowa

W wypadku domen tworzonych specjalnie na potrzeby kampanii reklamowych można pokusić się o nazwy deskryptywne, zachęcające do działania, zawierające slogan reklamowy, etc. Nazwa opisowa może także nawiązywać do claim’u marki – czyli hasła przewodniego, będącego jego częścią. Nie musza one zawierać nazwy marki, ani słów kluczowych, choć nie jest to wykluczone. Nie muszą one zawierać nazwy marki, ani słów kluczowych, choć nie jest to wykluczone.

Przykład domeny opisowej: sprawdzdomene.pl

Nazwa z błędami

Nazwa domeny może też być formą literówki – błędu wpisywania. Wiele firm rejestruje nazwy swoich domen wraz z możliwymi błędami, aby zapobiec typosquattingowi. To celowo działania, które ma zapobiec nieuczciwym praktykom w sieci. Firmy celowo rejestrują domenę, która łudząca przypomina ich adres. Często jest to kwestia literówki, czyli niewłaściwie wpisanej nazwy. W ten sposób rejestrujący celowo wyprzedzają sytuację, i zabezpieczają też takie domeny. Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule:

Przykład domeny z błędami: alegro.pl

Nazwa domeny. Zainspiruj się kreatorem

Jeżeli szukasz inspiracji co do nazwy domeny, sprawdź nasz kreator. To narzędzie, które łączy w sobie zmysł marketingowy z technologią. Wspomaga proces twórczy i motywuje do odkrywania potencjału nazwy. Za jego pomocą możesz stworzyć nazwę dla swojej firmy, produktu, czy strony. Wystarczy że wpiszesz dane hasło, a w zaledwie kilka sekund otrzymasz dawkę inspirujących propozycji


Na który typ nazwy się zdecydować?

Jeśli posiadasz krótką nazwę firmy zacznij od domeny brandowej. Aby na swojej stronie zgromadzić większy ruch utwórz też domenę EMD z odpowiednimi dla Twojej branży słowami kluczowymi. Jeśli tak się składa, że nazwa generyczna w Twoim wypadku jest dostępna zarejestruj i ją. A na koniec chroń swoją nazwę marki przez rejestrację nazw podobnych, zniekształconych.

Chcesz zarejestrować domenę? Sprawdź nasz kreator nazw – rozwiązanie za pomocą którego stworzysz nazwę wprost dla swojego biznesu.

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5 Liczba ocen: 2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii Domeny

Budmat ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Budmat - ponad 30 lat międzynarodowego zasięgu

Innowacje techniczne w połączeniu z estetyką. Funkcjonalność w parze z designem. Czy takie założenia dla biznesu mają rację bytu? Nasz Klient, firma Budmat udowadnia, że taka mieszanka jest możliwa

Czytaj dalej >>
DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

DMARC - czyli jak zwiększyć bezpieczeństwo korespondencji mailowej

Codziennie wysyłamy globalnie setki tysięcy maili. Korespondencja mailowa zrewolucjonizowała komunikację. Bezpieczeństwo, słowo klucz nabiera szczególnego znaczenia. Poznaj rekord DMARC.

Czytaj dalej >>
Jak stworzyć nazwę? Poradnik

Jak stworzyć nazwę i wyróżnić swoje usługi?

Nazwa, powinna być…no właśnie? Jaka powinna być nazwa produktu/usługi/witryny? Czy proces tworzenia nazwy jest trudny? Gdzie szukać inspiracji? Co jest trendy, a co passe? Pobierz poradnik.

Czytaj dalej >>