Szybkość ładowania strony www, czyli czas potrzebny na jej załadowanie się, to kluczowy element odbioru Twojej strony – zarówno przez roboty indeksujące (SEO), jak i ludzi (UX). Czy mierzysz czas, w którym Twoja witryna się załaduje? To właśnie dlatego szybkość wczytywania a, tym samym prędkość strony jest tak ważna i bezpośrednio powiązana z pozycjonowaniem i współczynnikiem konwersji. Nie bez znaczenia są też plany Google Chrome dotyczące oznaczania stron wczytujących się wolno.

Czy wykonywałeś kiedyś test szybkości strony? Analizowałeś wagę strony, wielkość jej elementów i oceniałeś wskaźnik ładowania na tej konkretnej testowanej stronie? Pomiar to niezbędny element do poprawy jej szybkości. Dostajesz podstawowe informacje dotyczące jej osiągów a tym samym listę błędów występujących w Twojej witrynie, gdzie poszczególne elementy wymagają poprawy. Użytkownicy doceniają szybkie strony, a to bezpośredni czynnik do dokonania konwersji. Istnieje wiele metod i narzędzi badających szybkość ładowania stron (strona główna i jej podstrony). A ponieważ nie ma „właściwej” miary, tak jak nie ma „właściwego” narzędzia, w tym artykule omawiamy najlepsze narzędzia do testowania parametru szybkości ładowania pod kątem google.


Dlaczego mierzyć szybkość strony?

Czas ładowania strony to bezpośredni sygnał dla Twoich odbiorców. Chcesz zwiększyć ilość wizyt prawdziwych użytkowników geograficznie różnych lokalizacji , a tym samym zmniejszyć współczynnik odrzuceń? Zadbaj o indeks szybkości wczytywania się zasobów strony. Stały monitoring i otrzymywane sugestie dotyczące szybkości pozwolą przygotować stronę / strony internetowe do User Experience. Witrynę możesz testować zarówno pod kątem szybkości ładowania dla strony głównej, jak i otrzymać wyniki dla konkretnych podstron.


Jak poprawnie mierzyć szybkość strony


Pierwsze kwestia to właściwy pomiar użytkownika. Monitorowanie szybkości wczytywania przeprowadzisz za pomocą dobrych darmowych narzędzi dostępnych online. Proces pomiaru nie jest więc kwestią dostępu do narzędzi, ale ich dobrego użycia. Pamiętaj również, aby nie robić wyniki testów tylko dla urządzeń stacjonarnych, ale również dla tych mobilnych.

Wybierz dwa narzędzia

Dostępne aplikacje różnią się między sobą metodologią i mierzonymi parametrami, dlatego warto wybrać przynajmniej dwa z nich dla uzyskania lepszego obrazu swojej strony. Podczas pomiarów porównuj jednak wyniki w obu narzędziach na stronie testowej.

Mierz przed i po

Jeśli prowadzisz pomiary w celach optymalizacji witryny, notuj wyniki sprzed wprowadzenia zmian i po nich. Tylko dzięki temu możesz dowiedzieć się czy wdrożone poprawki miały korzystny wpływ dla szybkości wczytywania się strony.

Jeśli optymalizujesz stronę na WordPressie za pomocą wtyczek do tego stworzonych możesz się zaskoczyć widząc, że niektóre z nich pogarszają efektywność. Tym bardziej ważne jest posiadanie danych sprzed optymalizacji.

Nie tylko strona główna

Być może tego nie wiesz, ale wklejając adres strony internetowej otrzymujesz rezultat dla… strony głównej, która się pod nim znajduje. Zatem, aby poznać realną prędkość witryny należy prowadzić monitoring kilka adresów. Wydaje się, że najlepszym sposobem jest wskazanie URLi do analizy za pomocą Google Analytics.

Google Analytics / Zachowanie / Zawartość witryny / Strony docelowe.

Wyklucz błędy pomiaru

Wynik pomiaru szybkości wczytywania może zostać zakłócony czynnikami zewnętrznymi jak opóźnienia na łączach między-operatorskich czy chwilowym problemem serwera. Dlatego:

  • jeśli narzędzie daje taką możliwość, wybierz stację zlokalizowaną najbliżej miejsca, gdzie znajduje się większość użytkowników Twojej strony;
  • uruchom kilka pomiarów, jeden po drugim, by upewnić się, że wynik z danego narzędzia jest stabilny.

Miary prędkości strony

Narzędzia do pomiaru prędkości stron internetowych podają wiele parametrów, warto zwrócić szczególną uwagę na kilka z nich:

MiaraOpis
Ogólny wynikpoglądowa miara, która pozwala na szybką ocenę i porównanie
FCP – First Contentful Paint, pierwsze wyrenderowanie treściczas, po jakim użytkownicy zaczynają zapoznawać się
z widocznymi treściami
FMP – First Meaningful Paint, pierwsze wyrenderowanie elementu znaczącegoto określenie czasu do momentu pojawienia się treści oczekiwanych przez użytkownika
TTI – Time to Interactive, czas do pełnej interaktywnościczas, po którym strona jest w pełni interaktywna (czas potrzebny na załadowanie)
TTFB – Time To First Byte, czas odpowiedzi serweraodnosi się do czasu odpowiedzi serwera, czasu reakcji serwera, na którym znajduje się strona

Narzędzia do mierzenia szybkości strony


Lista dostępnych narzędzi jest długa. Tutaj skupiliśmy się na najczęściej używanych i polecanych.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights to chyba najpopularniejsze spośród dostępnych narzędzi, mierzące prędkość strony od Google, potocznie określane jako Google speed test czy speed test Google. Proste narzędzie w czytelny sposób podaje wynik ogólny – zarówno dla komórek jak i komputerów – oraz pozostałe omówione tu miary szybkości. Dodatkowo otrzymujemy listę wytycznych wraz z przykładami co należy zrobić, aby szybkość stron poprawić wyniki google pagespeed.

Google pagespeed insight - narzędzie do mierzenia szybkości strony

Jak widać na zrzucie ekranu Speed Insights, zawsze może być lepiej.


Google Mobile Speed Test

Test optymalizacji mobilnej ogranicza się do mierzenia parametrów dla urządzeń mobilnych i sprawdza ewentualne problemy w działaniu strony. Wyświetla wyniki w najprostszy możliwie dla użytkownika sposób – w formie komunikatu.

Google Mobile Speed Test - narzędzie do pomiaru prędkości strony na urządzeniach mobilnych

Jak widać na zrzucie, cały raport nie jest zbyt skomplikowany. Od niedawna z poziomu Mobile ST można przejść wprost do swojego konta w Google Search Console, do raportu Obsługa na urządzeniach mobilnych, by więcej dowiedzieć się o szybkości swojej strony na mobilu.


web.dev

To kolejny zaawansowany projekt od Google dostępny od końca 2018 roku, szczegółowo omówiony w jednym z naszych artykułów. Tu należy zaznaczyć, że web.dev to narzędzie sprawdzające nie tylko szybkość ładowania się strony (wydajność), ale też przedstawiające wyniki SEO strony internetowej czy dostępności.

web.dev - narzędzie do pomiaru szybkości www

Wynik Performance – w przeciwieństwie do PageSpeed Insight – nie jest rozbity na urządzenia mobilne i komputery, co od razu da się zauważyć.


Google Analytics

Tak, GA nie jest narzędziem, za pomocą którego zmierzysz szybkość wczytywania strony, ale raportuje też szeroki wachlarz danych na temat szybkości, a co najlepsze zawiera wyniki dotyczące danych historycznych.

google analytics - czas wczytywania strony

Dzięki możliwości wyboru zakresu czasowego możemy obserwować wybrane parametry na przestrzeni lat.

Google Analytics / Zachowanie / Szybkość witryny

Analytics pozwala też na mierzenie i porównywanie szybkość poszczególnych URL-i domeny, wskazuje też te, których szybkość należy poprawić – w tym wypadku odsyła do Google PageSpeed Insights.


Google Search Console

GSC, podobnie jak Google Analytics nie jest stworzony do mierzenia prędkości, jednak od niedawna prezentuje raport Szybkość – z zastrzeżeniem, że jest to wersja eksperymentalna.

Google Search Console / Ulepszenia / Szybkość

Mierzenie szybkości strony w Google Search Console

Raport wskazuje listę powolnych stron wraz z typem problemu – FID, FCP – w podziale na urządzenia mobilne i komputery. Wystarczy, że dokonasz rejestracji konta i możesz korzystać z pełnych funkcjonalności aplikacji.


Pingdom Website Speed Test

Narzędzie to daje możliwość wyboru stacji pomiarowej, ale niestety nie oferuje takowej w Polsce. Najbliższa znajduje się w Niemczech. Podobnie jak PageSpeed Insight podaje w klarowny sposób wynik ogólny oraz listę wytycznych, które wskazują obszary do optymalizacji. Sprawia to, że Pingdom jest świetnym drugim, kontrolnym narzędziem mierzącym szybkość strony, obok aplikacji PageSpeed.

Pingdom Website Speed Test - narzędzie do pomiaru szybkości www

GTmetrix

Narzędzie dostępne jest od 2009 roku i w wersji bezpłatnej przedstawia wyniki z PageSpeed test oraz YSlow.

GTmetrix - narzędzie do pomiaru prędkości strony

Jak widać na zrzucie, użyta stacja pomiarowa zlokalizowana jest w… Kanadzie, co można zmienić po zalogowaniu się do narzędzia. Istnieje też możliwość pobrania raportu, oceniającego szybkość strony w formacie PDF.


Web Page Performance Test

Narzędzie to pozwala wybrać nie tylko lokalizację stacji pomiarowej ( dostępna jest stacja w Warszawie), ale i przeglądarkę. Co ważne, Web Page Test automatycznie przeprowadza 3 pomiary, więc nie musimy testów powtarzać ręcznie.

Web Page Performance Test - narzędzie do pomiaru szybkości strony

Prezentowany jest szereg danych, w tym wykres kaskadowy wczytywania strony.


Podsumowując. Garść statystyk


Szybkość ładowania strony – sprawdzasz u siebie? Im krótszy czas wczytywania www…

  • tym wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Szybkość strony od 2017 roku jest oficjalnie czynnikiem wpływającym na ranking witryny i decyduje o pozycji w wynikach wyszukiwania. (1);
  • tym niższy współczynnik porzuceń (bounce rate). I tak przy prędkości 2 sekundy współczynnik może wynosić poniżej 10%, a przy 5 sekundach przekracza już 20%; (2)
  • tym wyższy współczynnik konwersji. Dla stron ładujących się do 2 sekund wynosił on 1,9%, a przy czasie ponad 5.7 sekundy spadł do 0,6%; (3)

Zachęcamy się do testowania ładowania strony (speed index) swojej strony i jej podstron. Szybkość ładowania strony jest istotne dla customer experience. Użytkownicy częściej odwiedzając stronę i dokonują konwersji, gdy jej wczytywanie nie przekracza 2 sekund. Każde opóźnienie ponad ten przedział czasowy zniechęca użytkowników do

Źródła:
(1) http://www.thesempost.com/google-mobile-first-index-page-speed-ranking/
(2) https://www.section.io/blog/page-load-time-bounce-rate/
(3) https://www.cloudflare.com/learning/performance/more/website-performance-conversion-rates/

Jak podobał Ci się ten artykuł?
5
Liczba ocen: 2
Zmierz szybkość swojej strony. Narzędzia i zasady
Komentarze
  • Podoba mi się zestawienie narzędzi, ja zawsze patrzyłem głównie na GTmetrix i te od google. Ale oprócz optymalizacji strony szybkość serwera będzie często miała kluczowe znaczenie.

  • Bardzo dobry artykuł. Według mnie na szybkość ładowania strony powinniśmy patrzeć z dwóch perspektyw. Od strony Google wtedy warto skupiać się tylko i wyłącznie na narzędziu Google lub od strony użytkownika wtedy odpuściłbym narzędzie Google, a skupiłbym się na GTMetrix – takie moje doświadczenie.

  • Tekst OK, zwięzły, dobre narzędzia polecasz. Moim zdaniem przesada, że szybkośc ma „kluczowe” znaczenie.
    Kluczowe znaczenie ma E.A.T. a dopiero potem szybkość. „Milion” stron z Top10 jest wolna jak cholera. A co do szybkości serwera to na pewno TTFB jest istotny ale czy coś więcej jest naprawdę ważne? Jedna firma hostingowa się chwaliła jak to przyspieszyła jakiś serwis o 1200%, wrzuciłem na Lighthouse i co? Na czerwono wyniki wydajności i to jesli dobrze pamiętam, jedynka z przodu…. Moim zdaniem klucz do szybkości serwisu leży w kodowaniu. Ale na to potrzeba czasu a ten jest cenny, więc wszyscy (ja też) lecą na gotowcach, które są z defaultu wolne.

  • Świetne zestawienie, warto wypróbować każde opisane w artykule narzędzie, chociaż czasami pokazują zupełnie różne wyniki. Pracując nad szybkością witryny, warto ustalić sobie górną granicę, którą chce się osiągnąć, bo można wpaść w pułapkę perfekcjonizmu, i poświęcać zbyt dużo czasu na poprawę szybkości działania strony. Przy korzystaniu z aplikacji WordPress, kluczowym czynnikiem jest odpowiedni motyw. Polecam Generate Press, jest bardzo lekki i szybki.
    Pozdrawiam

  • Zrobiłem test na każdym przedstawionym narzędziu. Myślę, że warto jest zrobić test na wszystkich, ponieważ niektóre pokazuję zupełnie inny wynik. Dodatkowo pokusiłbym się o zrobienie kilku testów w każdym narzędziu i porównać wyniki. Przydatny artykuł!

    • Dziękujemy za głos w dyskusji. Warto porównywać osiągane rezultaty w kilku narzędziach. To jasny sygnał, gdzie nasza strona notuje braki i co możemy zrobić jeszcze lepiej, aby poprawić doświadczenia naszych Klientów. Jest Pan zadowolony z osiągniętych wyników?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poznaj najnowsze wpisy w kategorii SEO

ICANN odpowiada Google'owi: NIE

Jak uruchomić Google Analytics i Google Search Console na WordPressie

Jeśli chcesz prowadzić profesjonalny marketing w Internecie, pozycjonowanie strony, jej reklamę, analityka jest koniecznością. Co najlepsze najpopularniejsze narzędzia są bezpłatne ...

Czytaj dalej >>
Zmierz szybkość swojej strony. Narzędzia i zasady

Zmierz szybkość swojej strony. Narzędzia i zasady

Szybkość strony www, czyli czas potrzebny na jej załadowanie się, to kluczowy element odbioru Twojej strony - zarówno przez roboty indeksujące (SEO), jak i ludzi (UX). To właśnie dlatego prędkość strony jest tak ważna

Czytaj dalej >>
Web Push? Firefox mówi nie!

Web Push? Firefox mówi nie!

Firefox wyłącza powiadomienia Web Push. Od teraz, krótkie wiadomości, które za zgodą użytkownika wyświetlają się w przeglądarce zostaną ograniczone. Jak zapowiada Firefox to kolejny krok w trosce o komfort użytkowników.

Czytaj dalej >>