Co znajdziesz w tym artykule:
Wszyscy dorastaliśmy obserwując jak nasi idole promują napoje czy marki odzieżowe i pewnie niejeden produkt kupiliśmy wyłącznie z powodu tego skojarzenia.
Dziś jednak marki potrzebują czegoś więcej niż tylko poparcia celebrytów, aby wywrzeć wpływ na swoich odbiorców. Moc kształtowania opinii przeszła teraz w ręce bardziej autentycznych, znających się na rzeczy i wiarygodnych twórców treści, którzy dokładają większych starań, aby bardziej osobiście zaangażować się w kontakt ze swoimi odbiorcami.
To właśnie tych wiarygodnych i niesamowicie potężnych twórców treści marki potrzebują jako swoich ambasadorów, co tłumaczy dlaczego spodziewana wartość rynku influencer marketingu będzie wynosiła 15 miliardów dolarów do 2022 roku.
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing ma miejsce, gdy firmy w celu promowania swojej marki oraz jej produktów lub usług współpracują z influencerami – osobami, które cieszą się dużą popularnością w mediach społecznościowych i/lub są postrzegane jako eksperci w swojej niszy.
Największą zaletą influencer marketingu jest dostęp do bazy odbiorców, o których wiesz, że są zainteresowani Twoim produktem i możliwość komunikacji z nimi za pośrednictwem medium, które już znają i któremu ufają.
Ale zanim zaczniesz zajmować się influencer marketingiem zacznij od podstaw. Kiedy influencer zacznie promować Twój produkt lub usługę, jego/jej publiczność zacznie trafiać na Twoją witrynę, aby dowiedzieć się więcej. Musisz więc upewnić się, że Twoja witryna i nazwa domeny zwiększają wartość Twoich działań influencer marketingowych, a nie powodują, że odwiedzający zakwestionują Twoją wiarygodność.
Na przykład nazwa domeny, taka jak www.stripedresses.store, jest o wiele więcej mówiąca i bardziej wiarygodna niż www.buy-stripe-drezses.com. Nowe rozszerzenia domen, takie jak .TECH, .ONLINE, .SITE, .SPACE, itp., pozwalają na posiadanie wartościowych i kontekstowych nazw domen, które podnoszą wartość Twojej firmy i działaniom marketingowym.
Jeśli szukasz sposobów na maksymalne wykorzystanie influencer marketingu, aby rozwijać swoją firmę, ten 5-etapowy przewodnik pomoże Ci dobrze zacząć.
Ustal cele
Zanim zaczniesz gigantyczne poszukiwania potencjalnych influencerów, musisz jasno określić swoje cele marketingowe. Będą one stanowić podstawę dla wszystkich dalszych wyborów, m.in. z którym influencerem warto pracować, jak należy mówić o Twojej marce.
Załóżmy, że jesteś marką fitness. Jeśli jesteś nowym graczem i chcesz znaleźć więcej obserwatorów w mediach społecznościowych, możesz znaleźć instruktorów fitness lub celebrytów, którzy mają wielu obserwujących. Jeśli jednak promujesz swoje nowe buty do biegania, być może „mniejszy” influencer, który ma niszowych zwolenników amatorów, maratończyków, lepiej pasuje do Twojej kampanii.
Podobnie, jeśli chcesz, aby ludzie dowiedzieli się, jak przyjazny dla użytkownika jest Twój nowy domowy sprzęt CrossFit, możesz znaleźć influencera, który przygotuje prezentacje lub recenzje produktów na YouTube. Ale jeśli chcesz tylko przyciągnąć uwagę w mediach społecznościowych, możesz poprosić celebrytów, aby opublikowali swoje zdjęcia, korzystających z Twoich produktów.
Analizuj swoich odbiorców
Kolejną rzeczą, którą musisz zrobić, zanim zaczniesz szukać influencerów, jest zrozumienie, kim są Twoi odbiorcy i co im się podoba. Twój influencer może mieć miliony obserwujących, ale Twoja kampania z pewnością się nie powiedzie, jeśli przemówi do niewłaściwych odbiorców lub opublikujesz treści, które nie są angażujące.
Oto kilka parametrów, których należy użyć, aby dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach:
- cechy demograficzne, takie jak grupa wiekowa, płeć, lokalizacja, dochód, liczebność rodziny, itp.;
- w których kanałach online są najbardziej aktywni?;
- które profile obserwują?;
- jakie treści konsumują najczęściej? Czy oglądają więcej filmów, czytają posty na blogach lub słuchają podcastów?;
- w jaki sposób wchodzą w interakcję z obserwowanymi profilami? Czy są po prostu fanami influencerów, czy rzeczywiście interesuje ich to, co mówią? Często można to ocenić na podstawie rodzaju komentarzy, które publikują.
Znajdź właściwego influencera
Chociaż wybór odpowiedniego influencera przybliży Cię do realizacji celów marketingowych, zły wybór może spowodować, że Twoje pieniądze i czas zostaną zmarnowane. Szukając influencerów do współpracy, warto pamiętać o następujących kwestiach:
Dopasowanie
Jak dobrze influencer jest dopasowany do Twoich celów marketingowych, profilu klienta docelowego i osobowości marki? Czy jest aktywny na platformach, na których przebywają Twoi docelowi odbiorcy?
Lojalni obserwatorzy
Dana osoba może mieć wielu obserwujących, ale ilu z nich jest lojalnych wobec tego influencera? Aby się tego dowiedzieć, musisz przeanalizować zaangażowanie, które otrzymują najnowsze posty. Czy liczba polubień i komentarzy jest stale wysoka? Czy te same osoby lubią większość postów? Są to wskaźniki lojalności, które musisz sprawdzić u swojego influencera.
Budżet
Koszt influencer marketingu różni się znacznie w zależności od zasięgu influencera i częstotliwości publikowania postów o Twojej marce. Negocjując z influencerem łatwo jest przesadzić, ale musisz starać się jak najbardziej trzymać się swojego budżetu.
Możesz korzystać z międzynarodowych platform takich jak Upfluence, Influsoft czy FameBit, aby znajdować i porównywać wpływowe osoby z dużych internetowych baz danych.
Zawrzyj korzystną dla obu stron umowę
Influencer marketing działa w obie strony. Podczas gdy opierasz się na wpływie partnera na jego obserwujących, aby zwiększyć świadomość Twojej marki, influencer decyduje się związać z Twoją marką nie tylko po to, aby zarabiać, ale także aby zaoferować coś wartościowego swoim obserwującym. Skuteczność Twojej kampanii influencer marketingowej musi uwzględniać interesy wszystkich zaangażowanych stron.
- Pokaż, jaką wartość może mieć dla niego Twoja marka. Na przykład, czy współpraca może pomóc influencerowi w dotarciu do innego segmentu odbiorców? Czy Twój autorytet może wzmocnić jego reputację jako wiarygodnego twórcy treści lub eksperta branżowego?
- Opracuj plan wynagrodzeń, który będzie akceptowalny dla obu stron. Większość wpływowych osób będzie pobierać opłaty za post, ale w zależności od celów, budżetu i zasięgu influencerów możesz również wybrać inne formy rekompensaty, takie jak prowizja za każdą sprzedaż wygenerowaną z leada lub bezpłatnego produktu lub rabatów.
- Szanuj swobodę twórczą. Tylko dlatego, że płacisz nie oznacza, że masz pełną kontrolę nad tym, co powinien robić lub mówić influencer. Przyjmij do wiadomości fakt, że influencer zna swoich odbiorców lepiej niż ty i daj mu możliwość podejmowania decyzji, jakie treści powinien zamieścić.
- Pomyśl długoterminowej współpracy. Długotrwałe skojarzenia są lepsze zarówno dla marki, jak i influencera. Kiedy publiczność zobaczy, że influencer wielokrotnie promuje Twoją markę w wysokiej jakości postach, będzie bardziej ufać Twojej marce niż gdyby zobaczyła tylko jednorazowy post. Znajdź influencerów, których cele i przekonania są zbieżne z Twoimi, aby z czasem wspólnie rozwijać swoje marki.
Mierz sukces
Śledzenie efektów programów influencer marketingowych może być trudne i w dużej mierze zależy od indywidualnych celów kampanii. Na przykład konkretny post influencera wspominający o Twojej marce może mieć więcej wyświetleń, ale czy skutkuje to wzrostem odwiedzin Twojego profilu, ruchu w witrynie lub sprzedaży? Musisz upewnić się, że pieniądze i wysiłek włożony przez Ciebie i influencera przynoszą oczekiwany zwrot z inwestycji.
Chociaż trudno jest z góry określić czy kampania się uda, trochę dodatkowej pracy przy podejmowaniu decyzji o sposobie śledzenia sukcesu może sprawić, że strategia kampanii będzie bardziej ukierunkowana.
- Zamiast szerokiego określania celów, przedstaw je w wymierny sposób. Przykładem wymiernego celu może być zdobycie 10 tys. obserwujących, zwiększenie odwiedzin strony o 30%, wygenerowanie 20% większej sprzedaży za pośrednictwem mediów społecznościowych i tak dalej.
- Zidentyfikuj kluczowe wskaźniki wydajności (KPI), które odpowiadają Twoim celom. Na przykład, jeśli Twoim celem jest zwiększenie świadomości marki, Twoimi wskaźnikami KPI będą: liczba wyświetleń, obserwujących i udostępnień. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie sprzedaży, musisz być w stanie śledzić, ile konwersji w danym okresie pochodzi z postów Twojego influencera.
- Określ najlepsze techniki śledzenia. Google Analytics powie Ci, jaka część ruchu w Twojej witrynie pochodzi z postów Twojego influencera i jaka część tego ruchu daje sprzedaż. Możesz także użyć linków do marketingu afiliacyjnego, aby śledzić sprzedaż generowaną z każdego postu lub przypisywać kody wpływowym osobom, które ich obserwatorzy mogą wykorzystać, aby uzyskać specjalne rabaty.
Podsumowując
Sukces z influencer marketingu nie przyjdzie z dnia na dzień. Najwięcej nauczysz się dopiero podczas realizacji kampanii. Możesz wziąć na pokład najlepszego influencera, a okaże się, że jego odbiorcy nie są zainteresowani Twoimi produktami. Możesz też wziąć lokalnego influencera i zaskoczyć się lepszymi niż oczekiwane zwrotami przy mniejszym ruchu, ale wyższym współczynniku konwersji.
Najlepszym sposobem podejścia do influencer marketingu jest klarowne myślenie, jeśli chodzi o cele, i otwarty, ale krytyczny umysł, jeśli chodzi o to, co różne typy influencerów mogą zrobić dla rozwoju Twojej firmy.